הידעתם? המדינה רוצה מכם 85 שקלים לבטיחות
לפני כ-7 שנים הציע יעקב שיינין להטיל על כל בעל רכב, "אגרת בטיחות" שנתית בגובה מאות שקלים. ההצעה הוסרה בעבר בעקבות לחץ ציבורי, אך כעת - לאחר מינויו של שיינין ליו"ר הרשות - הרעיון עולה מחדש
תקציב הרשות לבטיחות יקוצץ? הנהגים ישלמו מס בטיחות. הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ומשרד התחבורה מציעים לראש הממשלה, בנימין נתניהו, לגבות "אגרת בטיחות" בסך 85 שקלים מכל נהג. אגרה זו תשמש למימון תוכנית בטיחות רב-שנתית חדשה, וגבייתה תתבצע באמצעות הוספת הסכום לדמי ביטוח החובה, או לחילופין - הוספתו לאגרת הרישוי השנתית.
כדאי לזכור כי גם ב-2005 הומלץ על הטלת "אגרת בטיחות" שתסייע ביישום תכנית בטיחות רב-שנתית, ותגדיל משמעותית את תקציב הרשות. אך ביקורת ציבורית חריפה והתנגדות מצד משרד האוצר וחברי כנסת, הביאו לביטולה. בישיבה שנערכה בנובמבר 2005 בוועדת הכלכלה, הסביר ח"כ גלעד ארדן - כיום השר להגנת הסביבה - כי "אם המדינה לא קיימה את חובתה להילחם בתאונות הדרכים, אין שום סיבה שהאזרחים יישאו בנטל נוסף".
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- מורמים מעם: ב.מ.וו 528, מכונית השרים הבאה
במצגת שערכו בפני ראש הממשלה, הבהירו אנשי משרד התחבורה כי יש לגבות את האגרה אם יוחלט לקצץ את תקציב הרשות. במצגת נטען כי העלות הנוספת תקוזז, שכן גביית האגרה - שתממן את יישום תוכנית הבטיחות החדשה - תצמצם את היקף התאונות, ולכן גם תביא בסופו של דבר להפחתת דמי ביטוח החובה.
על-פי ההסבר שהוצג לראש הממשלה, אגרת הבטיחות תביא "לירידה בעלויות התאונות ביותר מ-85 שקלים לכלי רכב, ומאחר שענף הביטוח הינו תחרותי ובפיקוח משרד האוצר, סביר שהדבר יביא להורדת תעריפים ביותר מ-85 שקלים". את גיבוש התוכנית הרב-שנתית הוביל יו"ר הרשות, יעקב שיינין, שעמד גם בראש הוועדה שקבעה את התוכנית הלאומית למאבק בתאונות, שאושרה ב-2005 ויושמה חלקית מ-2007.
ראוי לציין כי שר התחבורה, ישראל כץ, הבהיר כי יתמוך בהטלת אגרת בטיחות על הנהגים, אם ישוכנע כי אין דרך אחרת להבטיח את תקציבה של הרשות. בראיון ל-ynet אמר השר כץ כי "אם אשתכנע שזו הדרך הטובה ביותר להבטיח את התקציב, אקדם את זה - ואשכנע את הממשלה והכנסת לאשר את זה".
"הסכום יועבר ישירות לרשות"
במצגת שהוכנה עבור ראש הממשלה, כותבים אנשי הרשות כי "הקצבת 550 מיליון שקלים (לשנה, ש.ה) לבטיחות בדרכים וחיזוקה של הרשות, הינם השקעה כלכלית בעלת תשואה גבוהה ביותר גם בקריטריון של חסכון בעלויות הנזקים החומריים של תאונות הדרכים". ראוי לציין כי עלות התאונות למשק הישראלי נאמדת בקרוב לשמונה מיליארד שקל בשנה.
כבר ב-2005 החליטה הוועדה לקביעת תוכנית בטיחות לאומית ("ועדת שיינין"), כי יש להקציב לרשות סכום של 550 מיליון שקל בשנה. אלא שמשרד התחבורה לא הצליח לדאוג ליציבות התקציב של הרשות, שהוקמה ב-2007. שנה מאוחר יותר נהנתה אמנם הרשות ממלוא התקציב, אך ב-2009 הוא כבר קוצץ בעשרות אחוזים - קיצוץ שלא בוטל עד כה.
על-פי המצגת לראש הממשלה, "יש להבטיח את המסגרת של 550 מיליון שקלים במסגרת תכנית רב-שנתית. אם יוחלט על קיצוץ בתקציב יש לשקול 'אגרת בטיחות' שנתית לכל כלי רכב, או במתכונת של אגרת רכב או במתכונת של ביטוח החובה". ברשות מציעים כי כל נהג ישלם 85 שקלים בשנה (כ-6% מפרמיית ביטוח החובה). "סכום זה, המסתכם לכ-230 מיליון שקלים לשנה, יועבר ישירות לרשות", מסבירים שם.
450 ניידות, 1,500 סטודנטים-שוטרים
אחד השינויים העיקריים הכלולים בתוכנית הבטיחות החדשה, הוא הקמת חטיבת מבצעים ברשות לבטיחות, שתהיה אחראית לכל הפעילות היזומה והשוטפת. בין השאר תידרש החטיבה החדשה לאפיין ולזהות ליקויים בכבישים, ותפעל לפרסומם לציבור הרחב. במסגרת החטיבה יוקם אגף עירוני, שיבצע מעקב שוטף אחר פעילות הרשויות המקומיות, ויסייע להן לטפל בליקויים ולגבש תוכניות בטיחות ייעודיות.
מתוך תקציבה השנתי, תעביר הרשות כ-160 מיליון שקל לפעילויות אכיפה באמצעות אגף התנועה. בין השאר ירכשו 300 ניידות חדשות, שיגדילו את מספר הניידות הפעילות של האגף ל-450. בנוסף, מתוכננת העסקת כ-1,000 עד 1,500 סטודנטים כשוטרי תנועה - פרויקט שהחל למעשה כבר בימי שר התחבורה שאול מופז, אך מעולם לא הגיע להיקף שנקבע עבורו.
נושא נוסף הנכלל בתוכנית הרב-שנתית הוא הגברת שיתוף הפעולה בין הרשות ומשרד החינוך. על-פי התכנון, לתוכנית הלימודים במערכת החינוך יוכנסו לימודי תחבורה, נהיגה ובטיחות - שייכללו את לימודי הנהיגה העיוניים ("תיאוריה"). התכנים הנלמדים ייכללו כחלק ממבחני הבגרות בסוף כיתה י'. התקציב המיועד לפעילות זו צפוי להגיע ל-40 מיליון שקל.
ראוי לציין כי חלקים מהותיים מהתוכנית הרב-שנתית שהוצגה בפני ראש הממשלה, נכללו כבר בתוכנית שנקבעה ב-2005. אלא שאותה תוכנית, שאושרה בממשלה ובכנסת, יושמה באופן חלקי בלבד, ותוך ויתור על המלצות רבות - למשל בכל הנוגע לעצמאות הרשות לבטיחות, וכן בתחומי החינוך והכשרת נהגים.