כמה עולה ב.מ.וו 528 למדינה? רק 207 אלף
שר האוצר נזעק אמש להכריז כי הוא מעוניין לבטל את תוצאות המכרז, בו נבחרה ב.מ.וו היוקרתית כמכונית השרים הבאה. פקידי משרדו מחזירים מלחמה וחושפים את ההנחה הגדולה שהעניקה ב.מ.וו למדינה
משרד האוצר: יבואנית ב.מ.וו הציעה לשרים הנחה של כ-50%. כך עולה מנתונים שמפרסם היום (ה') המשרד, בנוגע למכרז לרכש מכונית שרד חדשה, שבו זכתה אתמול (ד') ב.מ.וו 528. מחיר המחירון של המכונית הוא 398 אלף שקל, אך לטענת האוצר, המחיר שהוצע למדינה הוא 207 אלף שקל בלבד. למקום השני במכרז הגיעה סיטרואן C5 שמחירה לצרכן הוא 205 אלף שקל, והמדינה יכולה לרכוש אותה תמורת 178 אלף שקל בלבד.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- חוק שחר גרינשפן יצא לדרך - הקץ להסדר טיעון?
ראוי להזכיר כי אמש - שעות ספורות לאחר שפורסם כי ב.מ.וו זכתה במכרז - נזעק שר האוצר, יובל שטייניץ, להנחות את אנשי משרדו לבחון את ביטול המכרז. בלשכתו אמרו כי השר "הביע הסתייגות מהעובדה מכך שחלק מהמכוניות שזכו במכרז, הן מכוניות יוקרה מובהקות בעלות מחיר גבוה בשוק".
יש לציין כי מתן הנחות של עשרות אחוזים במכרזים ממשלתיים אינה חריגה. על-פי הערכות בשוק הרכב, יבואנית אודי העניקה הנחה של כ-50% במכרז הקודם לרכש מכוניות שרד לשרים, שבו זכתה ה-A6. הסיבה לכך היא הערך התדמיתי המיוחס לזכייה במכרזי הממשלה.
"שמירה על עקרונות השוויוניות"
במשרד האוצר מבהירים היום כי המכרז לרכש מכונית שרד חדשה לשרים, נוהל תוך "שמירה על עקרונות השוויון, התחרות החופשית והיעילות הכלכלית העומדים בבסיס חוק ותקנות חובת המכרזים". בנוסף, ובניגוד לדברי השר - שאמר אמש כי ראוי היה לשקול היבטים נוספים, כמו למשל תדמית - מציינים באוצר כי "כחלק ממכלול הקריטריונים הנבדקים, נלקחים בחשבון גם היבטי הנראות הציבורית, שנשקלו ושולבו באופן מידתי ומאוזן אל מול עקרונות החוק".במשרד האוצר מסבירים כי המכרז בוצע בשני שלבים: האחד משקלל מרכיבים שהוגדרו "איכותיים", כמו זיהום אוויר, צריכת דלק, בטיחות ותחזוקה שוטפת - והאחר מבוסס על מרכיבים כלכליים, כמו למשל מחיר הרכב לאחר הנחה, עלות דלק לאורך תקופת המכרז (ארבע שנים), ועלויות תחזוקה.
ב.מ.וו 528 שזכתה במקום הראשון, וסיטרואן C5 במקום השני, הציעו לדברי האוצר את "השילוב המיטבי בין המחיר הכלכלי ומרכיבי האיכות שנדרשו במכרז, ואפשרו חיסכון משמעותי בהוצאה הציבורית".
"נבחרה המכונית הטובה ביותר"
בשיחה עם ynet, מסבירים גורמים באוצר כי "הנראות הציבורית נשקלה היטב. אבל צריך לזכור שבמסגרת ניהול מכרזים, שנעשה על-פי חוק ותקנות, אנחנו מחוייבים לאזן בין שיקולים איכותיים וכלכליים. והתוצאה של המכרז שניהלנו היא שנבחרה המכונית הטובה ביותר, שמאפשרת את ההוצאה הציבורית הנמוכה ביותר, ועולה בביצועיה הסביביתיים והחסכוניים אפילו על הסיטרואן שבמקום השני".
באוצר מציינים כי בתחילה נקבעה מגבלת מחיר מרבי נמוכה מ-400 אלף שקל, אך בבדיקה שנערכה התברר כי מספר המתמודדים הפוטנציאליים אינו מספק. לכן הוחלט להעלות את המחיר המרבי המותר. "בסופו של דבר קיבלנו שמונה הצעות", מסבירים באוצר. "אם היינו מקבלים עוד 10, האם אז היה המצב טוב יותר? מגבלת המחיר שקבענו משלבת בצורה אופטימלית בין התחרותיות הנדרשת ושיקולים איכותיים, כלכליים - וגם נראות ציבורית".
גורמים באוצר מציינים כי אם לא יבוטל המכרז, שרים המעוניינים לשמור על "נראות ציבורית" נאותה יוכלו לבחור בסיטרואן, ולוותר על מכונית היוקרה הגרמנית. בחירה שכזו גם תוזיל משמעותית את תשלום שווי השימוש - המס החודשי שמשלמים כל בעלי הרכב הצמוד בישראל.