שתף קטע נבחר
 

השקה לפיאט 500L: קטנה, אבל די גדולה

כמו מיני מבית ב.מ.וו, גם פיאט מנצלת את הברק וה"קוליות" של ה-500 המודרנית, לצורך שלל גרסאות עכשוויות ועתידיות. בינתיים קבלו את גרסת המיקרו-וואן - האחרות כבר בדרך

זוכרים את פיאט מולטיפלה, המכונית שעשתה בעבר היסטוריה - ולא מעט היסטריה - עם סידור מושבים חריג ומראה חריג (ואנחנו עדינים כאן) עוד יותר? אפשר היה לאהוב את המיניוואן הקומפקטי ההוא, או לשנוא את מראהו. אבל על התעוזה של פיאט להתקדם ולייצר כלי רכב שונה מהותית מהמקובל, מגיע לה ללא ספק מחמאות. לצערנו, פיאט לא ממש המשיכה באותו קו מקורי, והותירה מאז מותה של המולטיפלה חלל ריק בקו המכוניות הקומפקטיות-מיוחדות. ואז הגיעה ה-500.

 

 

 

Large, Light, Loft

רק אל תכנו אותה Long, למרות שהיא כן. ה-500L החדשה משתמשת ביותר אלמנטים עיצוביים מבית מיני של ב.מ.וו, ופחות מבית פיאט. החזית אמנם 500 מובהקת, אך מהצד ומאחור קל לטעות ולחשוב שמדובר בגרסה נוספת לארסנל הבריטי-גרמני. הבסיס המכאני הוא פלטפורמת "Small" שפותחה בעבר יחד עם GM, וכיום משמשת את הפונטו. כצפוי, זו פלטפורמה מודולארית המאפשרת שימוש במגוון דגמים וגדלים, וצפויה להמשיך ולשמש את פיאט גם בעתיד. כאן היא נמתחת לבסיס גלגלים של 261 ס"מ - ארוך יותר מהפונטו. בהתאם, גם האורך כללי גדול מזה שמציעה הסופר-מיני, בשבעה ס"מ.

 

את חלל המיניוואן ממלאת מערכת מושבים חכמה, עתירת אפשרויות כיוון (1,500 לפי פיאט), תא מטען כפול-מפלסים וגדל-נפח (בין 400 ל-1,300 ליטר) ותא נהג מעוצב בעליזות ומאובזר לעייפה עם ענייני מולטימדיה (מערכת טובה מאד) הכוללים מסך מגע בגודל "5, בקרת אקלים נוחה לתפעול (אבל לא תמיד מקררת מספיק), גלגל הגה עם סוללת פקדים ועוד הרבה פריטי אבזור שלרוב תמצאו בקבוצות מחיר גבוהות יותר. כולל תקרה פנורמית עצומה על-פני מרבית שטח הגג.

 

איכות ההרכבה טובה למדי בדרך כלל, הגם שלא תמיד הייתה אחידה. גם איכות החומרים טובה עם חלוקה ברורה לאיזורי A חיוביים במיוחד (טווח עין ויד של יושבי רכב) ואיזורי B (רחוקים מהיד) פחות משכנעים. הישיבה חושפת שטח חלונות גדול המעניק תחושה נעימה ואוורירית. אגב, המושב האחורי שטוח לגמרי ומכשיל כל ניסיון אחיזת-ישבן. מרווח הרגליים נדיב לעומת זאת, וכך גם החלל לראש ולכתפיים.

 

 

פיאט מציעה לרוכשי ה-500L שלושה מנועים אפשריים, ומבטיחה כי יחידות אחרות יצטרפו בהמשך: החל ב-0.9 ליטר דו-צילנדרי ומוגדש עם 105 כ"ס ו-14.5 קג"מ, דרך 1.4 ליטר שמייצר 95 כ"ס ו-13 קג"מ, וכלה בטורבו-דיזל בנפח 1.3 ליטר המפיק 85 כ"ס ו-20 קג"מ. למנועי הבנזין משודכות תיבות שישה הילוכים ידניות, ואילו הדיזל נאלץ להסתפק בחמישה.

 

Drive

את תהיתם או קיוויתם, קבלו עדכון - ה-500L לא מביאה עמה בשורה דינמית. למעשה, אם אפשר למתוח קו אחיד ומאפיין בין כל גרסאות המנוע בהן נהגתי, הרי שזו חייבת להיות הדרך העצלה-משהו בה כולן מזיזות את המכונית. הנמרץ מהשלושה היה אגב - ושלא במפתיע כמובן - הדיזל. שתיין הסולר מציע אמנם את ההספק המרבי הנמוך מכולם, אבל מפצה על-כך בגמישות וזמינות כוח, גם אם במחיר השהיית טורבו מוגזמת. הוא גם החסכוני מכולם, עם כ-13.2 ק"מ לליטר. ה-0.9 המעניין לא הרשים במיוחד, עם תאוצות ביניים חלשות ורעש כלל לא נעים בתא הנוסעים. צריכת הדלק? 9.5 ק"מ לליטר מאכזבים. ה-1.4 ליטר, אגב, מציע 10 ק"מ לליטר בערך.

 

כיול מתלים נכון מעניק ל-500L איכות נסיעה מפתיעה לטובה. אפילו הגרסה עם חישוקי "17 אינץ' המוצקה יותר, הציעה נסיעה נעימה ונטולת קפיצות מיותרות. ההיגוי חשמלי כמובן, אם כי הוא מרגיש טוב מאחיו בדגמי פיאט אחרים. קוטר סיבוב טוב מאד (חמישה מטרים, כך פיאט), יחד עם ראות מעולה סביב, הופכים חניה או השתחלות ברחובות צרים למשחק ילדים.

 

 

Lמה?

55 שנים לאחר השקת ה-500 ההיסטורית, וחמש שנים אחרי השקת ה-500 הנוכחית, משיקה פיאט עוד גרסת 500, הפעם עם חמש דלתות לחמישה אנשים.

אם תשאלו אותי, ראוי היה להשאיר את השם "מולטיפלה", ששימש מיניוואנים קודמים של פיאט (כולל בשנות ה-50 על בסיס ה-600). אבל אולי זה רק אני.

 

בכל מקרה, כתחליף שימושי ו"מגניב" לסופר-מיני או קומפקטית, ה-500L יכולה בהחלט לקסום לרבים. היא מציעה חלל שימושי רב, חווית נסיעה נעימה וצריכת דלק סבירה. בעוד מספר חודשים יצטרפו גם גרסאות "טרקינג" ו-4X4, וההצמדות למשפחת המיני הגדלה והולכת ללא מעצור, תראה מובנת עוד יותר. עכשיו רק צריך לגלות כמה יעלה התענוג אצלנו.
פיאט 500L

פיאט 500L
מנוע שני צילינדרים, 8 שסתומים, טורבו
נפח / סוג דלק 0.9 ליטר / בנזין
הספק מרבי 105 כ"ס ב-5,500 סל"ד
מומנט מרבי 14.5 קג"מ ב-2,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, שישה הילוכים
מרכב / מספר מושבים חמש דלתות, האצ'בק / חמישה
אורך 414 ס"מ
רוחב 178 ס"מ
גובה 166 ס"מ
בסיס גלגלים 261 ס"מ
משקל

1,260 ק"ג

נפח תא מטען 400 ליטר
100-0 קמ"ש 12.3 שניות
מהירות מרבית 180 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 20.8 ק"מ לליטר
פליטת CO2 (ממוצע יצרן) 112 גרם לק"מ
קבוצת מיסוי ירוק אין נתון
מחיר לגרסה שנבחנה 110,000 שקל (הערכה)
אחריות 24 חודשים
כריות אוויר 4 (קדמיות, צדיות)
בקרת יציבות? כן (לחצו כאן להסבר)
דירוג בטיחות לא נבחן

 

הכתב היה אורח חברת פיאט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיאט 500L
מקום לחמישה
אולי עדיף שם אחר?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים