הסאגה שלא נגמרת: אופל שוב בסכנה?
המשבר הכלכלי באירופה מביא לצניחה במכירות, ומותג אופל מפסיד מיליארדים. עם עזיבת מנכ"ל המותג, צצות שוב שמועות לגבי מכירתו או אף סגירתו
האם אופל שוב בסכנה? שעות בודדות אחרי שג'נרל מוטורס הכריזה בשבוע שעבר על עזיבתו של קרל-פרדריק שטרק, מנכ"ל אופל, בתעשיית הרכב החלו לצוף שוב ספקולציות בנוגע לעתידה של יצרנית הרכב הגרמנית.
מאז יציאתה של ג'נרל מוטורס מהליך פשיטת הרגל לפני שלוש שנים, אופל צברה הפסדים בגובה 3.5 מיליארד דולר, בעיקר עקב התכווצות שוק הרכב האירופי, בסיס הוצאות גבוה ש-GM לא מצליחה להוריד, ותדמית בעייתית שדבקה ביצרנית.
בארבעת השבועות האחרונים, עם זאת, הנהלת אופל ועובדיה הציגו סימנים מעודדים של התקדמות, בין היתר תודות לאישור תוכנית עסקית שעיקרה הפסקת הייצור באחד המפעלים הגרמניים של המותג משנת 2017. אנליסטים של מורגן סטנלי אפילו התחילו להעביר את תשומת הלב שלהם מצרותיה של אופל, לאלו של חטיבת הרכב האירופית של פורד.
אלא שכעת נדמה שהסכנה למותג שוב אורבת בפתח, כאשר אפילו האפשרות לסגירתו לא נשללת על הסף - אפילו אם מקורות באופל טוענים שעזיבת המנכ"ל לא משנה דבר. ג'נרל מוטורס ואופל לא הסבירו רשמית את הסיבות לעזיבתו של שטרק, פרט להצהרה לפיה מעתה הוא "יבצע משימות מיוחדות" ב-GM.
לפחות גורם אחד בתעשייה, מאמין כי המהלך להדחת שטרק נובע ממדיניות שאימץ מנכ"ל GM, דן אקרסון, מגורו הניהול ג'ק וולץ' (מנהל ג'נרל אלקטריק לשעבר). וולץ' אומר כי אם החברה לא עומדת בציפיות מנהליה, האפשרויות היחידות הן "לתקן אותה, למכור אותה או לסגור אותה". ג'נרל מוטורס כבר ניסתה את שתי האפשרויות הראשונות.
"זה יהיה הניסיון האחרון מצד אקרסון", כך אומר פרדיננד דודנהופר, פרופסור מהמרכז לחקר תעשיית הרכב בגרמניה. "מכיוון ש-GM לא הצליחה למכור את אופל בעבר, היא פשוט תסגור אותה אם התיקון לא יעבוד".