מחקר: יוטיוב הופכת לזירת חדשות
מחקר חדש מגלה את מה שכולנו כבר מרגישים: יוטיוב הופכת לא רק למקום לצפות בו בסרטונים משעשעים אלא למקור למידע חדשותי, בעיקר כשמדובר בהפיכות פוליטיות ובאסונות טבע. איך זה משפיע על עולם העיתונות?
המחקר, שבוצע במסגרת הפרויקט למצוינות בעיתונאות במכון Pew האמריקני, נערך במשך 15 חודשים שבמהלכם בדקו וניתחו החוקרים את סרטוני החדשות הנצפים ביותר בערוץ החדשות והפוליטיקה ביוטיוב. לאחר שהחוקרים בחנו את אופיים של הסרטונים, את הנושאים בהם עסקו ובדקו מי יצר אותם ומי העלה אותם לרשת, הם הגיעו למסקנה שלמרות שצרכני חדשות בטלוויזיה מעודכנים יותר מאלו שצורכים את החדשות שלהם ביוטיוב, הרשת הופכת לפלטפורמה חזקה שבה עיתונאים פוגשים בתוכן גולשים, ולגולשים עצמם יש הזדמנות להשפיע על סדר היום העיתונאי.
הכי נצפה: אסונות
במארס 2011 פקדה את יפן רעידת אדמה בעוצמה נדירה של 8.9 בסולם ריכטר שהובילה לגל צונאמי אכזרי שגבה את חייהם של למעלה מ-18 אלף תושבים. אתרי החדשות ותוכניות הטלוויזיה ברחבי העולם אמנם הציגו ההריסות וסיקרו בהרחבה את אסון הטבע, אך מיליוני אנשים בחרו לפנות גם ליוטיוב כדי לצפות בסרטונים שהעלו עדי ראייה וניצולים.
בעשרים הימים שלאחר האסון, עשרים סרטוני החדשות הפופולריים ביותר ביוטיוב התמקדו בטרגדיה היפנית, ונצפו כמעט מאה מיליון פעמים. לטעת מכון פיו, מגמה זה מייצגת בצורה הטובה ביותר את עידן עיתונאות הווידאו החדש, שבו עיתונאים ואזרחים פועלים בפלטפורמה משותפת כדי לספר את הסיפור מכמה שיותר זוויות. לפי המחקר, סרטונים רבים שעלו ליוטיוב הוקלטו על ידי עדי ראייה, אך רובם הועלו על ידי ארגוני חדשות ששילבו בסקירות שלהם קטעי וידאו שצולמו על ידי אזרחים.
לפי מחקר, האסון ביפן אינו מקרה בוחן ייחודי. לפי הנתונים המובאים באתר הפרויקט, בין 2011 לתחילת 2012 מונחי החיפוש השכיחים ביותר התייחסו לאירועים חדשותיים. מגמה זו, שאולי לא נשמעת לנו כל כך מפתיעה, מעלה שאלות רבות כמו, האם צריך להיות ספק תוכן מקצועי כדי להפיץ בכל העולם חדשות, אילו תכנים אנשים אוהבים לצפות ועד כמה סוג כזה של צריכת חדשות שונה ממדיה מסורתית?
בהקשר זה החוקרים מציירים תמונה חדשה של מערכת יחסים בין אזרחים לארגוני חדשות ביוטיוב: אזרחים יוצרים תכנים משלהם ומעלים אותם לרשת, אך גם משתפים בתכנים מקצועיים שנוצרו על ידי עיתונאים. מאידך, העיתונאים משתמשים בתכנים שמעלים גולשים ומשלבים אותם בכתבות שלהם.
מחד, מערכת יחסים שכזו מאתגרת את העיתונות המקומית, כפי שראינו בסיקור החדשות על ההפגנות האחרונות כאשר גולשים העלו ליוטיוב סרטונים המציגים אלימות משטרתית חסרת פרופורציה והשפיעו על הסיקור העיתונאי. ומנגד, היא יוצרת הזדמנויות עבור חברות החדשות להגיע לקהל חדש, להשיג חומרים חדשים ובאופן כללי לחזק את המותג של חברת החדשות.
מה עם האתיקה?
לפי פיו, דומה שעדיין אין כללים ברורים לגבי שימוש בתוכן שגולשים מעלים לרשת. אמנם יוטיוב פרסמה קווים המנחים כיצד לנהוג בתוכן גולשים, אך לא כולם מתחשבים בהנחיות אלו. ארגוני חדשות למשל משתמשים בסרטוני וידאו מבלי לתת קרדיט למי שצילם אותם ולא תמיד בודקים האם מדובר בסרטון אמיתי או אגדה אורבנית. בהקשר זה נזכיר את טעותו של הפרשן לענייני ערבים, אהוד יערי, שהציג את סרטון ה"זנגה זנגה" הוויראלי של נוי אלוש כסרטון שהפיקה האופוציזיה הלובית נגד קדאפי.
ממצאים נוספים
- סרטוני החדשות הנצפים ביותר מציגים תמונות מאסונות טבע או מהפיכות פוליטיות. כך, האסון ביפן היה במקום הראשון מבחינת התעניינות גולשים, אך במקום השני היו הבחירות ברוסיה ואירועים במזרח התיכון.
- אירועים חדשותיים אמנם לא נשארים בראש רשימת הסרטים הנצפים זמן רב, אך אם מדובר באירועים משמעותיים הם ינצחו בכל רגע נתון את הסרטים הוויראליים הבידוריים.
- אזרחים מספקים המון מידע. קרוב ל-40% מסרטוני החדשות נוצרו על ידי גולשים. 51% נוספים כוללים לוגו של ארגנון חדשות כזה או אחר. עם זאת כאמור, חלק מהתכנים המקצועיים כוללים תכני גולשים. התכנים הפופולאריים ביותר משלבים תוכן מקצועי עם תוכן גולשים.