אופיס דיפו מציעה למכירה 12 סניפים
רשת הציוד המשרדי והאלקטרוניקה של המשביר לצרכן לא מחכה למכירות השיא של תקופת החזרה לבתי הספר ומציעה למכירה כרבע מסניפיה
אופיס דיפו מצטמצמת: ל"כלכליסט" נודע כי רשת הציוד המשרדי והאלקטרוניקה מקבוצת המשביר לצרכן של רמי שביט מציעה למכירה 12 מתוך 52 הסניפים שהיא מפעילה (לא כולל חמישה סניפי דיונון). מדובר למעשה ב־23% ממצבת הסניפים של החברה וב־15% מהשטח המסחרי.
הרשימה המלאה של הסניפים המוצעים למכירה עדיין אינה ידועה, אך ידוע שמדובר בסניפים בטבריה, רמת השרון, חוצות המפרץ, חדרה, יקנעם ועכו.
המכירה בעיתוי זה, אמצע חודש יולי, מצביעה על כך שהרשת אינה מחכה לתוצאות המכירות של תקופת החזרה לבתי הספר - המהוות נקודת שיא במכירות השנתיות שלה. במילים אחרות, אופיס דיפו קיבלה החלטה אסטרטגית להצטמצם - יהיו אשר יהיו התוצאות של תקופת החזרה לבתי הספר. עם זאת, הרשת בהחלט מתכוונת למצות את תקופת החזרה לבתי הספר שכן היא מתזמנת את מכירת הסניפים מיד לאחריה.
מכירת הסניפים היא חלק מתוכנית ההבראה שמוביל המנכ"ל צחי פישביין, שהחליף את ניסים ממו שפוטר לאחר שהתגלו בחברה "טעויות חשבונאיות", כהגדרתה. טעויות אלה גרמו לרישום הפסד של 37 מיליון שקל ב־2011 ולתיקון התוצאות של קבוצת המשביר לצרכן כולה. הטעויות נגעו למספר רחב של נושאים - החל בהפרשות שגויות למלאי; עבור לחיובים לספקים שנרשמו ככספים שצריכים להתקבל אף שגבייתם היתה מוטלת בספק; וכלה בטעויות ברישום האופציות בהסכמי השכירות בסניפים.
פישביין נכנס לתפקידו בפברואר האחרון, והצהיר כי ייצב את אופיס דיפו ברבעון השלישי. עד סוף אוגוסט תדווח החברה על תוצאות הרבעון השני של 2012 (במסגרת דו"חות קבוצת המשביר), אך אם לשפוט על פי תוצאות הרבעון הראשון, לפישביין ישנה עבודה רבה. ברבעון הראשון דיווחה אופיס דיפו על ירידה של 5.4% במכירות לעומת התקופה המקבילה ל־140 מיליון שקל; ועל הפסד תפעולי של 5.4 מיליון שקל, בדומה להפסד בתקופה המקבילה.
פישביין הגיע לאופיס דיפו עם רקורד מרשים: הוא נמנה עם קבוצת היזמים שהביאה את הרשת האמריקאית לישראל, והוא אף ניהל אותה מאז הקמתה ב־1994 ועד אמצע 2007. פישביין גם היה שותף באופיס דיפו עד 2006, אז נמכרה לרשת העולמית לפי שווי המוערך ב־60 מיליון דולר. באוקטובר 2010 רכש שביט את הרשת המקומית מידי הרשת העולמית לפי שווי חברה של 47 מיליון דולר.
עד כה, השמועות שרווחו בשוק היו שפישביין מרכז את מרב מאמציו בשינוי הסכם התמלוגים מול אופיס דיפו העולמית. הרשת המקומית משלמת תמלוגים בשיעור של 1.35% מהכנסותיה, אולם החל מ־2015 התחייבה המשביר לשלם תמלוגים מינימליים של 13.5 מיליון שקל בשנה - בלי קשר למכירות בפועל.
לשם השוואה, ב־2011 עמדו מכירות אופיס דיפו על 602.5 מיליון שקל. לו היתה צריכה לשלם תמלוגים לפי המודל העתידי - 13.5 מיליון שקל - מדובר ב־2.24% מההכנסות לעומת כאמור רק 1.35% לפי מבנה התמלוגים הנוכחי.
פישביין מנסה לשנות את רוע הגזירה שתנחת על הרשת ב־2015, אבל עד כה ללא הצלחה. לנוכח אותן שמועות דיווחה המשביר למשקיעים לפני כשבוע כי מתנהל מו"מ ראשוני בין אופיס דיפו ישראל לאופיס דיפו העולמית לשינוי תנאי ההסכם בין הצדדים, אך הוסיפה כי "טרם נקבע אופן שינוי ההסכם או מתווה עסקה אפשרי בין הצדדים".