שתף קטע נבחר
 

נקנסתם ברכבת הקלה? תוכלו לערער על כך

מליאת הכנסת אישרה אמש בקריאה ראשונה הצעת חוק, שתחייב הקמת ועדת ערר עצמאית לפניות בעניין קנסות. ח"כ אורי מקלב, מיוזמי ההצעה: "התברר שהדו"חות ניתנים בשרירות לב, באופן דרקוני, בחוסר התחשבות באנשים"

נסעתם ברכבת הקלה, ונקנסתם? בקרוב תוכלו ערער על הקנס. מליאת הכנסת אישרה אמש (ג') הצעת חוק, לפיה יחויבו משרדי הממשלה להקים ועדת ערר, שתאפשר לנוסעי הרכבת הקלה לערער על קנסות שקיבלו. אמנם גם כיום קיימת אפשרות להגיש ערר על קנסות, אך מי שמחליט בעניין פניות הנועים היא הזכיינית שמפעילה את הרכבת, חברת סיטי-פס. הצעת החוק אושרה בקריאה ראשונה, ותועבר כעת לוועדת הכלכלה לצורך הכנתה לקריאות שנייה ושלישית - והפיכתה לחוק.

 

ח"כ מקלב: "הדו"חות ניתנים בשרירות לב, באופן דרקוני" (צילום: פלאש 90) (צילום: פלאש 90)
ח"כ מקלב: "הדו"חות ניתנים בשרירות לב, באופן דרקוני"(צילום: פלאש 90)

 

על-פי הצעת החוק, אותה יזמה קבוצת חברי כנסת, נוסעים יוכלו לפנות לוועדה שתוקם תוך 30 יום ממועד קבלת הקנס. בוועדת הערר יהיו שלושה חברים, ובראשה יעמוד משפטן בכיר, שימונה על-ידי שרי התחבורה והמשפטים. הזכיינית, שכיום נהנית משליטה מלאה בהליכי הערעור, תוכל למנות נציג אחד בוועדה. יש לציין כי לאחר שאושרה הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה, אמרו בזכיינית כי הם "מברכים על ההחלטה, ועל כך שהמדינה תהיה מעורבת".

 

מנתונים שהציגה חברת סיטי-פס בוועדת הכלכלה לפני כחודש, עולה כי בחצי השנה הראשונה להפעלה המסחרית של הרכבת הקלה, הוטלו כ-16,000 קנסות בגין נסיעה ללא כרטיס. כמחצית מהנוסעים שקיבלו קנס, בחרו לפנות לזכיינית בבקשה לביטול הקנס. עד אמצע יוני, דנה החברה בכ-5,000 מהפניות - ולטענתה ביטלה כ-90% מהן. 

 

"בצורה מבזה, ואף בצורה אכזרית"  

לפני ההצבעה אמש במליאה, העלה ח"כ אורי מקלב - אחד מיוזמי הצעת החוק - תמונת מצב חמורה של התנהלות הרכבת הקלה. "אלפי נוסעים, במשך כמה חודשים, קיבלו דו"חות", סיפר מקלב לחברי הכנסת. "לטענתם - וגם לטענתנו, ואנחנו קיימנו מספר ועדות - והתברר שהדו"חות ניתנים בשרירות לב, באופן דרקוני, בחוסר התחשבות באנשים - ואפשר להגיד שבחוסר אנושיות, בצורה מבזה ואף בצורה אכזרית".

 

לדברי ח"כ מקלב, רבים מהנוסעים שנסעו ללא כרטיס בתוקף, עשו זאת בתום-לב. "(אלה) אנשים שאפילו לא רגע אחד, לא במקרה הזה ולא בכל חייהם, חשבו לעלות לרכבת ולהשתמש במשהו בלי לשלם", הסביר. "פעם ראשונה בחייהם, אף בגיל מבוגר - אבות, סבים, ילדים ונערים - נתקלים בסיטואציה מאוד-מאוד קשה עבורם, ראשונית עבורם, שהם נדרשים לשלם קנס ומורדים מהרכבת, ונרשם להם דו"ח כמו אחרוני הגנבים".

 

ראוי להזכיר כי קבוצת חברי כנסת ניסתה לקדם בחודשים האחרונים הצעת חוק נוספת בעניין הרכבת הקלה, ולפיה יופחת גובה הקנס המרבי בגין נסיעה ללא כרטיס, מ-180 שקלים ל-100. ניסיונות אלה נכשלו, לאחר שזכיינית הרכבת הקלה הבהירה למשרדי הממשלה כי הפחתת הקנסות באופן המוצע, תיחשב להפרת החוזה שנחתם עימה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים