מלחמת הכוכבים: 30 שנות משחקים
סאגת הסרטים, שחוגגת השנה 35 שנה, מושלמת לאדפטציה לעולם הגיימינג. גם חברות התוכנה חשבו כך והוציאו יותר ממאה כותרים לאורך השנים. רטרו פרספקטיבה
עוד ב-games: טריילר ארסי ל-Resident Evil 6
אימפריית מוצרי הצריכה של הסאגה כללה מוצרים שנעו מבובות פעולה וחולצות ועד כלי מטבח ומוצרי היגיינה, וגם, משחקי מחשב. יותר ממאה כותרים. הם נעו בין יצירות מופת שעומדות כקלאסיקות משחק בפני עצמן, ומנגד, לא מעט זוועתונים ופלופים שמקומם בפח הזבל של ההיסטוריה יחד עם הסרט "אימת הפאנטום". בואו ניזכר במשחקים הבולטים של המותג: החזקים ב"כוח" ואלה שנפלו לצד האפל.
Star Wars: The Empire Strikes Back - 1982
משחק מלחמת הכוכבים הראשון לא התבסס הסרט הראשון "תקווה חדשה", אלא על המשכו,"האימפריה מכה שנית", ויצא לאטארי 2600. הוא שחזר את אחת הסצנות המפורסמות של הסרט - הקרב על כוכב השלג הות'. השחקן בו היה צריך להטיס חללית כדי לעצור טור של כלים קיסריים לפני שהם מגיעים לבסיס המורדים (או, בשם אחר שלו, הקצה הימני של השלב).
עיצוב האימפריה הושפע מקלאסיקת המכונות דיפנדר (Defender), שיצאה שנתיים לפני כן, ובתורו נתן השראה למשחקים אחרים בתחילת שנות השמונים, ביניהם משחק ידוע של חלוץ המשחקים הפסיכדליים ג'ף מינטר, "מתקפת הגמלים המוטנטיים".
Star Wars - 1983
משחק תלת-ממדי מבוסס וקטורים שהימם את כולם באותם ימים מוקדמים, כשמיקם אותם בקסדתו של לוק סקייווקר היוצא למתקפה האחרונה והמכרעת על כוכב המוות. באטלזון אמנם הקדים את המשחק הזה של אטארי בהדגמת יכולות הטכנולוגיה, אבל ב-Star Wars התרחש הרבה יותר על המסך בכל רגע נתון, ופס הקול המופלא - המוזיקה של ג'ון וויליאמס ודגימות קול נדירות לאותם ימים מצד כוכבי הסרט, הפך את המכונה לחוויה שלא מהעולם הזה.
המשך שמבוסס על אותו מנוע יצא גם הוא, עם קרבות מתוך האימפריה מכה שנית, והיה מוצלח לא פחות.
עוד ב-games: אוזניות בלאק אופס ב-300 דולר
Super Star Wars - 1992
מחוץ למשחקי המכונות של שנות השמונים לא הייתה למלחמת הכוכבים הצלחה גדולה בתעשיית המשחקים, וודאי לא הביתית, עד שהגיע סטאר וורס לנינטנדו ב-1991, ואז סופר סטאר וורס, הגרסה המשודרגת משמעותית שלו לסופר נינטנדו.
בניגוד למשחקים קודמים, שהיו בנויים על כמה סצנות שיא מהסרט, סופר סטאר וורס אפשר לשחקנים להתקדם דרך עלילת "תקווה חדשה" דרך משחק פעולה-פלטפורמה סולידי, עם גרפיקת 16-ביט מרשימה לזמנה. סופר סטאר וורס היה ונשאר משחק מרשים, גם אם צליחה שלו דרשה זריזות אצבעות של ג'דיי מאסטר, והוליד שני המשכים מוצלחים, אחד לכל אחד מסרטי ההמשך של הטרילוגיה המקורית.
X-Wing/Tie Fighter - 1993
בימים העליזים של הדוס והדיסקטים מפתחים הצליחו לבצע דברים מרשימים גם ללא תמיכה של כרטיסי מסך מפלצתיים ומאות ואלפי מגה לאחסון. X-Wing וההמשך שלקח אותו אל הצד הטוב של הצד האפל, Tie Fighter, הציגו קרבות חלל עתידניים במיטבם, עוד טרם מהפכת תלת המימד. טי פייטר היה אחד המשחקים הראשונים שאפשר להיכנס לקוקפיט של טייס אימפריה מרושע, ואף להשתתף במשימות סודיות כחלק מהמעגל הפנימי של הקיסר בכבודו ובעצמו. להרחבה, קראו את הביקורטרו שלנו.
שני משחקים נוספים יצאו בסדרה: X-Wing vs Tie Fighter, שהתמקד במולטיפלייר, ו-X-Wing: Alliance, שלא בייש את הפירמה, והיה האחרון בסדרה בשנת 1999.
Rebel Assault - 1993
כש-Rebel Assault יצא לשוק, לא היו דברים כאלה. המשחק השתמש בכוחו העצום של קורא הסי.די במהירות X2 כדי להזרים וידאו במסך מלא לצג, ושחקני אותם ימים התעלפו בהמוניהם מול האיכות הכמעט קולנועית חסרת התקדים. ה"תלת-ממד" שאתם רואים במשחקיות עצמה אינו גרפיקה שנוצרת בזמן אמת. המעבדים של אותם ימים היו זקוקים לדקה כדי לרנדר פריים בודד של גרפיקה כזאת. הוידאו שתם רואים היו וידאו שמוזרם מהקומפקט דיסק.
המשך למשחק, עם וידאו אפילו מרשים יותר באיכותו וסיפור מקורי, יצא ב-1995, אבל גרפיקת התלת-ממד המתקדמת בצעדי ענק הפכה את הסדרה למיושנת. מי שרצה ריגושי ארקייד מהירים מהסטאר וורס שלו עבר לסדרת Rogue Squadron.
עוד ב-games: המשחק Beyond Divinity בחינם
Dark Forces/Jedi Knight - 1995
סדרת Jedi Knight החלה ב-Dark Forces - משחק פעולה מגוף ראשון מוקדם שהיה מצויין בפני עצמו, אולם רק עם הפיכת גיבור הסדרה קייל קטרן, לאביר ג'דיי במשחק השני (1997), היא זכתה להפוך לשם דבר.
Jedi Outcast מ-2002, המשחק השלישי בסדרה בה והראשון שפותח על ידי אולפן Raven, עזר להפוך אותה לעוד יותר פופולרית בעזרת מנגנון לחימה בחרב אור שימושי (חרב האור ב-Jedi Knight הייתה גימיק נחמד אבל לא יותר), ועם המשחק מצב ריבוי משתתפים ממכר שאפשר למעריצי מלחמת הכוכבים להשתמש בכוח אלה על אלה, וסוף סוף לבדוק למי יש שוורץ יותר גדול.
ב-2003 יצא המשחק הרביעי והאחרון בסדרה, Jedi Academy.
Rogue Squadron - 1998
שנה לפני משחק X-Wing האחרון יצא לנינטנדו 64 המשחק הראשון בסדרה שסימנה את הכיוון החדש אליו פנתה התעשיה - פחות סימולטורים מורכבים, יותר אקשן מרהיב עין. Rogue Squadron נוטש את החלל, המתאים לקרבות בטווחים ומכיוונים שונים אבל המשעמם ויזואלית, לטובת קרבות כמה מטרים מעל פני השטח של כוכבי הגלקסיה הרחוקה. המשחק אולי היה מעט שטחי אבל גם עשוי היטב, ויצאו לו שני המשכים לגיימקיוב, ב-2001 וב-2003.
Star Wars Galaxies - 2003
Galaxies נולד כאחת ההבטחות הגדולות של המותג וסיים את חייו כפלופ. הוא הבטיח גדולות ונצורות: מעריצי מלחמת הכוכבים בכל העולם יוכלו סוף סוף לגלם צייד ראשים מתוחכם, ווקי שעיר או ג'דיי נועז ביקום האהוב עליהם. בפועל, על מנת לקבל דמות ששווה משהו, נדרשו שחקנים לעשרות שעות של משחקיות מונוטונית ("Grinding"), כאשר בכל שלב בדרך הדמות שיצרו יכלה למות ולהיעלם לעד. מי שתכנן להיות ג'דיי, נאלץ להשקיע כמות זמן כפולה ומכופלת, שככל הנראה כבר היתה מקנה תואר אקדמי או רישיון טיס בעולם האמיתי. טלאים לעדכון שיצאו לאחר מספר שנים, הפכו את הקערה על פיה, ואפשרו ללמוד את סודות הג'דיי בהשקעה מינימלית של זמן, מה שהרגיז מאוד שחקנים ותיקים ששרפו את השנים היפות בחייהם לטובת המטרה הנשגבת.
למרות כשלונותיו של גלקסיז, הוא שרד עד סוף השנה שעברה, ויש כאלה שעדיין נשבעים שהוא טוב יותר מ-The Old Republic, ולו רק בגלל שהוא ניסה לעשות כמה דברים מקוריים ולא היה בנוי כולו על הנוסחה של וורקראפט.
Knights Of The Old Republic - 2003
בעיני רבים - משחק מלחמת הכוכבים הטוב אי פעם וגם אחד ממשחקי התפקידים הטובים בכל הזמנים. הדמויות המרתקות והעלילה האפית הם עכשיו המורה וסרטי סטאר וורס - התלמיד. הכישרון וחדוות היצירה של Bioware באו לידי ביטוי מלא במשחק הזה והמשכו, שפותח על ידי Obsidian ויצא שנתיים מאוחר יותר, טוב לא פחות ברוב המובנים, מלבד הבאגים המוכרים של האולפן וסוף שלא לוטש ופותח כיאות.
Star Wars Battlefront - 2004
ניסיון ליצור "באטלפילד" ביקום מלחמת הכוכבים - משחק שיאפשר לעשרות שחקנים להילחם אלה כנגד אלה על הקרקע, באוויר ובחלל ולשחזר את קרבות הענק של המורדים מול האימפריה.
שני המשחקים הראשונים בסדרה היו פופולריים למדי, למרות שלא הצליחו להתחרות באיכות של סדרות מולטיפלייר מלוטשות יותר. משחק שלישי מבטיח בוטל, ומאז הופיעה הסדרה רק על הקונסולות הניידות, בהצלחה צנועה.
Star Wars: The Old Republic - 2011
משחק התפקידים ההמוני החדש של סטאר וורס פותח ב-Bioware, והוא המשחק היקר ביותר שמימנה מפיצת הענק EA מעולם. הערכות עלותו נעות בין 150 ל-300 מיליון דולר. בינתיים, למרות מכירות של שני מיליון יחידות בשבועות הראשונים, הוא מתקשה להצדיק את ההשקעה. EA כבר פתחה אותו בחינם עד דרגה 15, ויש הטוענים שמספר המנויים שלו ירד לפחות ממיליון. Bioware, מצידה, נשבעה להמשיך ולהשקיע בתוכן שלו כדי להצדיק המשך תשלום חודשי מצד המנויים.
Star Wars 1313 - מיועד ל-2013
ההדגמה הקצרה ב-E3 של Star Wars 1313 היא הפעם הראשונה במי יודע כמה שנים שמשחק סטאר וורס לשחקן יחיד יוצר רעש חיובי. במשחק הפעולה, בו נגלם צייד גולגולות בקרבי העולם התחתון של קורוסנט, שואף להראות לנו את גווני האפור שבין הצד האפל למואר - והאפור הזה נראה מדהים.
עוד משחקים שראויים לאזכור:
Republic Commando: משחק פעולה מגוף ראשון עם אלמנטים טקטיים של פיקוד על חוליית משובטים. אווירת סטאר וורס משובחת וגרפיקה מצויינת לזמנו.
Empire at War: משחק אסטרטגיה בזמן אמת משובח, שמתרחש מעט לפני מאורעות הפרק הרביעי, בזמן בנייתו של כוכב המוות.
Lego Star Wars: המשחק שהתחיל את שיגעון משחקי הלגו, והצליח להעביר באופן מוצלח למדי את רוח מלחמת הכוכבים לקהל יעד צעיר יותר.
The Force Unleashed: המשחק שהיה אמור להחזיר את משחקיות הג'דיי למקומה הראוי, באמצעות גרפיקה מרשימה וכוחות יוצאי דופן שניתים לשחקן כחניכו הצעיר של דארת' ווידר. בפועל נחשב אכזבה, בשל מערכת שליטה מסורבלת ומשחקיות רפטטיבית, וההמשך לא עזר לשיפור המצב; כותר שלישי בסדרה בוטל.
Rebellion: ניסיון אמיץ, אבל לא לגמרי מוצלח, ליצור לסטאר וורס משחק אסטרטגיה מקיף גלקסיה בסגנון Master of Orion - מין Civ בחלל.