נא להכיר: קומבינת הליסינג של משרד הביטחון
קניתם מכונית משומשת מליסינג, לאחר ששימשה "קצין בכיר"? מחיר המחירון שיוצג לכם יכלול הפחתה של 14% ממחירה. בפועל, יתכן שהפחתת אמורה להיות 35%. מי מאפשר לחברת הליסינג את הפער העצום? תתפלאו לשמוע - משרד הביטחון
משרד הביטחון "מארגן" רווח של עשרות מיליוני שקלים לחברות הליסינג, על-חשבון רוכשי מכוניות משומשות. הכירו את השיטה הפשוטה בעזרתה תורמים המשרד וצה"ל לרווחי חברות הליסינג: מכוניות קצינים שעוברות חיים קשים במיוחד ומשרתות מספר נהגים, נמכרות בשוק המשומשות כרכב צמוד של קצין בכיר ובהפחתת מחיר מינימלית. המשמעות: מחיר גבוה באלפי שקלים עבור כל מכונית, ורווח של מיליוני שקלים בשנה לחברת הליסינג.
"כל רכבי הליסינג של צה"ל משמשים כרכבים צמודים לקצינים בכירים", כך מבהירה אחת מחברות הליסינג הגדולות ל-ynet, ומגבה את ההצהרה במסמך רשמי, ובו נמצא לכך אישור מאת משרד הביטחון. בתגובה לפניית ynet, אישרו במשרד הביטחון כי המסמך הועבר לבקשת חברות הליסינג, לצורך חישוב ירידת הערך של המכוניות.
אלא שבעלי רכב צמוד צה"לי מספרים ל-ynet כי כלי הרכב משמשים לעתים תכופות לא רק אותם, אלא גם נהגי יחידה וקצינים אחרים בדרגות נמוכות, שאינם זכאים לרכב צמוד. כך למשל, בימים שבהם קצינים בכירים נמצאים בדיונים או עבודות משרד, לוקחים קצינים זוטרים את כלי הרכב ונוסעים למשימות בשטח. "אי אפשר לומר שברכב נוהג רק קצין אחד", אומרים קצינים ל-ynet. "זה סותר את הפקודות שאומרות למצות את כל הרכבים ביחידה לכל פעילות. כלי הרכב האלה שחוקים".
כך עובדת הקומבינה
קיום המסמך חוסך לחברת הליסינג מיליוני שקלים בשנה, על-חשבון אותם אזרחים שרוכשים את אותן מכוניות כמשומשות. הסיבה פשוטה: מחיר המחירון של מכונית ששימשה את משרד הביטחון נמוך ב-35% ממחיר מכונית "אזרחית" זהה, אך מחיר מכונית ששירתה קצין בכיר סופגת הפחתה של 14% בלבד. פער המחיר מגיע לאלפי שקלים לפחות, לכל מכונית.
התנאי לקבלת הפחתה של 14% במקום 35%, הוא הצגת אישור רשמי לכך שהמכונית אכן שימשה קצין בכיר. אישור זה, כך מסבירים ל-ynet בחברת ליסינג גדולה, מספק ראש תחום הליסינג במשרד הביטחון. אמנם חלק מהמכוניות שמוכר המשרד לאזרחים זכאיות להפחתה המינימלית, שכן השימוש בהן תואם את הגדרת "רכב צמוד של קצין בכיר", אך האישור הגורף שניתן לחברות הליסינג עלול ליצור מצב שבו המחיר המשולם בפועל גבוה מזה הראוי.
מה באמת עושים עם רכב ליסינג?
משמעות "רכב צמוד" לקצין צה"ל, מוכרת היטב לכל מי ששירת בצבא הסדיר או במילואים בשנים האחרונות. המכוניות מיועדות אמנם לשימושו העיקרי של הקצין או הנגד שהחכירו אותן, אך בפועל אפשר - ואף מומלץ - לעשות בהן שימוש שוטף לצורכי היחידות השונות בצה"ל. כל הנדרש לכך הוא אישור ממפקד היחידה.
למעשה, הפקודה הרלוונטית קובעת כי אפשר להשתמש במכוניות הליסינג לצורכי יחידה עד ל-50% מסך שעות הפעילות השבועיות בכל יחידה. יש גם לציין כי במקרים מסוימים, יכולים קצינים זוטרים לשדרג את מכוניתם לכזו שמיועדת לקצינים בכירים בדרגת סגן אלוף.
באופן טבעי וכמעט מובן מאליו, השימוש בפועל במכוניות הקצינים שונה לעתים משמעותית מייעודן המקורי. פקודות הצבא קובעות כי "מפקד היחידה אחראי לכך שהיחידה תשתמש, ככל הניתן, ברכב הזכאות (ליסינג, ש.ה) הנמצא ביחידה, ושאינו בשימוש באותה עת על ידי הזכאי". במלים אחרות: יש להשתדל שהמכונית תנוצל עד כמה שניתן.
מנגד, גורמים במשרד הביטחון וענף הליסינג אומרים כי השימוש במכוניות אינו שונה מזה שנעשה במכוניות ליסינג "רגילות". לדבריהם, מאחר שהקצינים נושאים באחריות לתקינות המכוניות, הם מקפידים על שימוש ראוי ושגרת טיפולים מתאימה - ככל בעל רכב ליסינג אחר.
מנהלים, עובדים וקצינים בכירים
בחברת ליסינג גדולה אומרים ל-ynet כי במקרה של "רכב צמוד למנהלים, עובדים בכירים או קצינים בכירים בצה"ל ובמשטרה, (נקבעה) הפחתה בגובה של 14% ממחיר המחירון, בתנאי שהחברה או צה"ל מציגים אישור על כך". בידי החברה, כך מבהירים שם, קיים אותו מסמך המאשר כי כל רכבי הליסינג שהוחכרו לצה"ל משמשים "כרכבים צמודים של קצינים בכירים".
חשוב לציין כי הגדרת מכונית ליסינג ככזו ששירתה "קצין בכיר", מאפשרת לחברת הליסינג למכור אותה בהנחה מופחתת לא רק בהשוואה למכונית זהה שהייתה בשימוש "רגיל" במשרד הביטחון, אלא גם בהשוואה למכוניות ליסינג אזרחיות - למשל כאלה שהיו בשימוש של עובדי היי-טק ובנקים. על-פי מחירון לוי יצחק, מי שרוכש מכונית ליסינג "רגילה" כמשומשת זכאי להנחה של 20%, לעומת 14% למכונית של קצין בכיר.
ראוי גם להוסיף כי הפער בין מכונית ליסינג רגילה וכזו ששימשה נהג יחיד, קטן משמעותית מזה שנהוג בכל הנוגע לרכבי משרד הביטחון: 20% מול 14% במכוניות ליסינג רגילות, ו-35% מול 14% בצה"ל.
במשרד הביטחון מסרו בתגובה כי "המשרד דוחה בתוקף את הטענות המועלות בכתבה, ואת הניסיון המגמתי לייחס למערכת הביטחון שיקולים זרים או מסחריים. רכבי הליסינג של צה"ל הם כלי רכב צמודים בלבד. כל רכב רשום על שם קצין אחד בלבד. הקצין הוא שחתום עליו והוא זה שאחראי עליו. כך נכתב בחוזה המקורי מול חברת הליסינג, וכך בדיוק נכתב במכתב שנשלח באחרונה לחברות הליסינג, כחלק מהתדיינות משפטית בתביעת ביטוח".