הפיצוי לצרכן על שיטת "מצליח" הופחת ל-16 שקל
בלחץ המגזר העסקי: ועדת הכלכלה הסכימה להתפשר על הפיצוי הסמלי שיינתן ללקוחות שחויבו בסכום גבוה מזה שעליו התחייבו, לאחר שהפיצוי המקורי עמד על 24 שקל. החוק מחייב להשיב לצרכנים את כספם עם ריבית והצמדה תוך 4 ימי עסקים
פיצוי קטן לשיטת "מצליח": הפיצוי שיינתן ללקוחות שחויבו בתשלום גבוה מהסכום עליו התחייבו בעסקת רכישה של מוצר או שירות יירד ל-16 שקל בלבד. כך נקבע היום (ד') בוועדת הכלכלה, במסגרת תיקון לחוק הגנת הצרכן שאושר להצבעה בקריאה שנייה ושלישית.
תיקון חוק הגנת הצרכן - כתבות נוספות:
- סוף ל"מצליח": חיוב יתר של צרכנים יחויב בריבית
- אושר: קנס של 50 אלף שקל על עבירות צרכנות
- הח"כים: לשחרר בעלי יחידות נופש מכבלי החוזים
- אושר: מותר להכניס לקולנוע אוכל ושתייה מהבית
הפיצוי המקורי שנקבע בתיקון חוק הגנת הצרכן עמד על סכום סמלי של 24 שקל, אולם המגזר העסקי ערער על ההחלטה. ועדת הכלכלה דחתה את הערעור וסירבה היום לבטל כליל את הפיצוי, אולם אחרי שיקול נוסף הסכימה להתפשר על הפחתת הפיצוי ל-16 שקל.
פיצוי על הטרחה והטרטור
הפיצוי המקורי כבר נקבע כפשרה בהצעת חוק פרטית של קבוצת ח"כים שאושרה לקריאה שנייה ושלישית, אבל אישורה הסופי עוכב בלחץ איגוד לשכות המסחר וחברות עסקיות שונות. ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הזכיר כי יוזמי החוק הציעו תחילה פיצוי של 1,000 שקל כסוג של קנס לעוסק שהפר את החוק בגבייה חוזרת של תשלומים עודפים.
מקלב ציין כי הח"כים כבר הסכימו להתפשר על קנס סמלי שהוגדר כ"דמי טיפול" בבקשות הצרכנים להחזר התשלומים העודפים, כלומר "פיצוי על הטרחה והטרטור שהעוסק גרם להם". זאת בתנאי שהעוסק נעתר והחזיר את הכסף, אחרת החוק מאפשר לצרכן לתבוע ממנו בבית המשפט פיצויי עונשין עד 10,000 שקל, בנוסף לחוב בתוספת הצמדה וריבית פיגורים.
בזק: זו ענישה כפולה
המגזר העסקי טען כי החוק המוצע יוצר "מנגנון חדש ומסוכן, הפותח פתח לתביעות פיצויים ללא הוכחת נזק". חברת בזק הגדירה את המנגנון כ"ענישה כפולה". יו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד), שהיה בין יוזמי החוק, אמר כי לדעתו אין מקום לבטל כליל את המנגנון. עמיתיו הסכימו כי אפשר להתגמש לגבי הסכום וקיבלו את הצעתו להפחית את הפיצוי מ-24 ל-16 שקל.
החוק המוצע שעבר בוועדה לפני שבועיים נועד להתמודד עם מקרים שבהם עוסקים מחייבים לקוחות הקשורים אתם בעסקה מתמשכת בתשלומים בהוראת קבע מחשבון הבנק או כרטיס האשראי שלו, בחיוב יתר שגוי, שזכה לכינוי "שיטת מצליח".
החוק מחייב את העוסקים לברר את תלונות של צרכנים על גביית תשלומים עודפים תוך 10 ימי עסקים מיום הפנייה, ובמידה שטענתם נמצאה מוצדקת להשיב להם את כספם בתוספת ריבית והצמדה, תוך 4 ימי עסקים.
הוועדה אמורה להביא את החוק המתוקן לאישור סופי במליאה עוד היום, כך שייכנס לתוקף ב-1 בנובמבר השנה, לגבי תלונות שיוגשו מאותו יום ואילך.