50 מ"מ: האגדה על העדשה
מה יש בעדשת ה-50 מילימטר שהופך אותה לעדשה האולטימטיבית לצלמים בכל הרמות?
בעולם הצילום קיימת אגדה על עדשה מיסתורית בעלת מאפיינים כל כך מיוחדים שרבים יטענו כי זאת זאת העדשה עליה ישנה הנסיכה הקסומה בכבודה ובעצמה. יש שיגידו כי לעדשה זכוכית כל כך צלולה שניתן לראות דרכה אל נפשו של אדם, משקלה קל כנוצה ומחירה נמוך כך שאפילו קופת חסכון מחרס יכולה לה. השמועה מספרת כי ברגע שתזכה להחזיק אחת כזו, עולמך ישתנה ללא היכר.
עוד מדריכי צילום:
ובחזרה למציאות. עדשת ה-50 מ"מ ידועה כעדשה האולטימטיבית לצלמים בכל הרמות. העדשה, שמיוצרת על ידי יצרנים רבים וביניהם קנון וניקון, מגיעה במבחר תצורות ודגמים שונים. מלבד האיכויות המהוללות והייתרונות הרבים, לעדשה יש מאפיין ייחודי שלא ניתן להתבלבל בו עם עדשה אחרת - קסם בחמישים מילימטר.
איכות
לעדשה של ניקון, ואחותה התאומה מאמא אחרת – הקנון, יש מגוון דגמים שהתפתחו לאורך השנים. אך הנתון שמשותף לכולן הוא האיכות האופטית המופלאה שהן מביאות. לעדשות הללו ישנם מפתחי צמצם גדולים מאוד אשר מכניסים המון אור. המפורסמים שבהם הם ה- 1.2, ה- 1.4 וה-1.8.
צמצם פתוח
עדשות ה-50 מ"מ המפורסמות ביותר, הן אלו עם צמצמים פתוחים לרווחה. צמצם, הוא מרכיב בעל סדרה של עלים מתכתיים שנסגרים אחד על גבו של האחר וקובעים את כמות האור אשר תעבור אל תוך חיישן המצלמה. מלבד לכמות האור, למפתח הצמצם יש השפעה גם על עומק השדה וחדות התמונה. מפתח הצמצם המקסימלי בגרסאות הקאנון הוא F1.2 ואילו בגרסאות הניקון הוא F1.4. לשתי החברות יש את עדשות בעלות מפתח צמצם של F1.8 והן הכי נפוצות בקרב הצלמים.
בוקה
בוקה הוא הטשטוש הקרמי והנעים שמופיע מאחורי האובייקט המצולם. הבוקה נוצר כאשר הצמצם פתוח לרווחה ועומק השדה רדוד. ככל שהבוקה שלנו חלק ומטושטש ככה העין שלנו נהנית ממנו יותר. בוקה של עדשה עם מפתח צמצם של 1.2 או 1.4 יהיו יותר נעימים וחלקים מאשר של גרסאת ה-1.8.
סופר עדשה
העדשה קלה, ניידת וניתנת לשליפה בכל עת. בין אם אתם צלמי רחוב, סטודיו או אירועים העדשה תציע לכל אחד ממכם ייתרון ללא תחרות: חדות ללא פשרות בצמצם F/4, בוקה מטריף לפורטרטים וצילום בתנאי תאורה קשים בצמצם - F/1.8, גודל קומפקטי במיוחד אשר אינו מושך תשומת לב מצד המצולמים.
מחיר
מחיר העדשה הוא פשוט לא הגיוני לאיכות והיכולות שהיא מציעה. ועובדה זו היא נכונה מהרגע הראשון בו עדשות אלו יצאו אל אוויר העולם. מחיר עדשת 50 מ"מ קלאסית עם צמצם F1.8 עולה בגרסת הניקון כ-500 שקל ובגרסת הקנון כ-450 שקל. בגרסאות עם צמצמים פתוחים יותר המחירים מתחילים להרקיע. אך אם ברצונכם ליהנות ממוצר בעל יחס עלות-תמורה מעולה זו הגרסא בשבילכם.
שימו לב שלגרסת הניקון אין מנוע פוקוס בעדשה ואילו לגרסת הקאנון יש מנוע. על אנשי ניקון יש לבדוק האם לדגם המצלמה שלהם יש מנוע פוקוס במצלמה ששולט בעדשות ידניות מהסוג הזה.
שורה תחתונה
בתור בחירה ראשונה, צלמים רבים נוטים לרכוש עדשות זום בסיסיות כמו ה 18-55 או ה-18-135/105 למצלמה החדשה שלהם. זו בהחלט בחירה נהדרת להתחלה. אך לא יעבור זמן רב עד שמרגישים בחסרונה של זכוכית טובה באמת, כזו שתהפוך את התמונות שלכם למחמיאות מאי פעם. עדשת ה-50 מ"מ האגדית, היא ללא ספק עדשת החובה של צלמים רבים בזכות הקומפקטיות, החדות והמחיר. ואולי, כי היא הקסומה מכולן.
כבר החלטתם מי תהיה העדשה הבאה שלכם?
טל דואק הוא צלם ומדריך בגליץ - בית הספר לצילום .