הפטנט של הגרמניות: כך מנפחים נתוני מכירות
שוק הרכב הגרמני מפגין חוסן יוצא דופן ומפתיע בזמן המשבר הכלכלי. נתונים אותם מציגה כעת חברת מחקר, מלמדים כיצד זה קורה. ולא, זה לאו דווקא כי הציבור רוכש המון מכוניות חדשות
יצרניות הרכב הגרמניות גורמות לשוק הרכב להיראות גדול מכפי שהוא, על-ידי רכישה עצמית של מכוניות מתוצרתן. שוק הרכב הגרמני סובל ממשבר - אבל אם אתם לא עובדים בתעשיית הרכב הגרמנית, ספק אם שמתם לב. הסיבה לכך נעוצה בתרגיל מכירות שמבצעות יצרניות הרכב המקומיות, "המנפחות" את היקף המכירות על-ידי רכישת המכוניות שהן מייצרות. כך קובעים אנליסטים בכירים בתחום התחבורה באירופה.
שלוש מכל עשר מכוניות חדשות שנמכרו השנה בגרמניה - כולל דגמי יוקרה של ב.מ.וו - לא נמכרו ללקוחות חדשים. מי שרכשה אותן הייתה לא אחרת מהיצרנית עצמה. כל זאת בתרגיל שמכונה "רישום-עצמי". קרוב לחצי מיליון מכוניות "עלו" כך לכבישי גרמניה במחצית הראשונה של 2012, יותר מכלל המכוניות שנמכרו באותה תקופה בספרד ופי 3 מהמכירות השנתיות בישראל.
וכך קורה שבעוד שנתוני המכירות הרשמיים מדברים על צמיחה של כמעט אחוז במכירות הרכב בגרמניה, נתונים של חברות המחקר דאטהפורס ו-BDW אוטומוטיב חושפות תמונה מדאיגה: הביקוש לרכב חדש ירד בגרמניה השנה בחמישה אחוזים, מה שאומר שהצמיחה הונדסה כולה על-ידי התעשייה. "באופן בסיסי, היצרניות מרמות את בעלי המניות שלהן, מכיוון שהן גורמות לכך שזה ייראה כאילו המכוניות שלהן באמת נמכרו", כך אומר פרדיננד דודנהופר מאוניברסיטת דויסברג-אסן.
נשיאת ג'נרל מוטורס-צרפת, איב פסקר-דסווינה, מזהירה כי לטקטיקה הזו עשויות להיות "השלכות הרות אסון", לא רק ליצרניות הרכב אלא גם לסוכניהן - שנדרשים לרכוש כמויות גדולות של מכוניות בכדי לעמוד ביעדים. כאשר אלו לא מצליחים לעמוד בדרישה, יצרניות הרכב עושות זאת בעצמן - וכך הגיע שיעור הרישום העצמי בגרמניה ל-30% מכלל השוק. מכוניות אלה נמכרות אחר-כך במחירים מופחתים, תוך שהן שוחקות את רווחי היצרניות וסוכניהן.
גם יצרניות היוקרה בקלחת
התופעה של רישום-עצמי ממשיכה לתפוח, ומגיעה ל"ממדים ענקיים", כך על-פי אלברט קיי.סטיל, בכיר בסוכנות רכב אירופית גדולה. רוב היצרניות לא מוכנות לדון בתופעה, ובהתאחדות תעשיית הרכב הגרמנית, ה-VDA, טוענים כי המספרים שנחשפים כעת "גבוהים בהגזמה". גם בהתאחדות יצרניות הרכב הזרות בגרמניה, ה-VDIK, טוענים שהמספרים נמוכים יותר - "רק" 25% מכלל המכירות היו ברישום-עצמי של היצרניות, בדומה לשיעור הקיים מזה יותר מעשור.
אבל בגוף המחקר ZDK, לא מתייחסים לתופעה בקלות ראש - ואף מתריעים מפני התפשטותה לפלח מכוניות היוקרה. "הייתי יכול לגלות הבנה מסוימת אם רק יצרניות כמו אופל ופיז'ו היו משתמשות בתרגיל הזה מתוך ייאוש, ומכיוון שהן נסמכות על הביקוש בשווקי דרום-אירופה שנפגעו במיוחד במשבר", כך אומר בכיר בגוף המחקר ZDK, "אבל זה לא המצב".
שלוש יצרניות היוקרה הגרמניות - אודי, ב.מ.וו ומרצדס - מכרו לפחות 20% מהמכוניות שלהן לעצמן או לסוכנים שלהן, כאשר במותג ב.מ.וו המספר הזה עומד על 29%. מנכ"ל ב.מ.וו, אשר נשאל על הנתונים, אמר בתגובה כי אינו יכול לענות על שאלות בנושא - והסתפק בהאשמת התקשורת מכיוון שזו לדעתו מתמקדת רק בהיקף המכירות, ולא ברווחים.
"הייתי מעדיף לוותר על 2,000 מכירות שאין בהן רווח, אבל זה בעייתי", אמר. "אתה חייב גם לחשוב על ההשפעה של זה על נתח השוק, וכמה זמן ייקח עד שתצליח לקבל אותו חזרה". דובר ב.מ.וו אישר בהמשך כי היצרנית מעניקה תמריצים לסוכניה כדי שירכשו יותר מכוניות הדגמה, מה שהגדיל את היקף הרישום העצמי ביצרנית.