סכסוך עבודה בחברות התעופה הישראליות
ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה ב"אל על", "ארקיע" ו"ישראייר" לאחר שאתמול נחתם הסכם "שמיים פתוחים" שיאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות לישראל. חברות תעופה ישראליות יוכלו להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל רחבי האיחוד האירופי
לאחר שאתמול נחתם הסכם "שמיים פתוחים" שיאפשר לכל חברות התעופה באיחוד האירופי להפעיל טיסות ישירות לישראל - בעוד שחברות תעופה ישראליות יוכלו להפעיל טיסות לשדות תעופה בכל רחבי האיחוד האירופי, התגובה לא איחרה לבוא.
- נתב"ג שותק למשך שעה: 'העובדים בהרמת כוסית'
כזכור, כבר בחודש פברואר הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה ב"אל על", "ארקיע" ו"ישראייר". יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, שלח היום (ג') מכתבים להנהלות של שלוש החברות ועדכן אותם על חידוש הסכסוך. אין צורך להמתין 14 יום כיוון שסכסוך העבודה הוכרז בחודש בפברואר. עם זאת מסתמן כי לא יינקטו שיבושים כלשהם בימים הקרובים.
אדרי אמר: "בחודש פברואר הכרזנו סכסוך ושר התחבורה הקפיא אז את מהלך החתימה על ההסכם עם חברות התעופה הזרות. בעקבות זאת הודענו על הקפאת הסכסוך. נדהמנו כעת לשמוע כי שר התחבורה חתם באופן מפתיע, במחטף, על ההסכם"
בחברות התעופה בישראל מועסקים כ-7,000 עובדים וכ-25 אלף משרות הנתמכות באופן ישיר על ידי סקטור התעופה. שר התחבורה הודיע בפברואר כי הוא מקפיא את החתימה על-מנת לבדוק את הנושא מחדש. אולם בימים האחרונים נודע כי השר חתם על ההסכם באופן מפתיע.
בהסתדרות טוענים שללא מו"מ על הסדרת תנאים מקדימים על הסכם "שמים פתוחים", לא יוכל ענף התעופה הישראלי להתחרות באופן הוגן ושוויוני בחברות התעופה הזרות, שכן הוצאות הביטחון של חברות התעופה הישראליות גבוהות מאוד.
כמו כן טוענים בהסתדרות כי בדיני הגנת הצרכן זכאי הצרכן בישראל לקבל את מלוא הכסף עבור טיסה שמתבטלת, מה שלא קיים בחברות זרות, דבר אשר פוגע ברווחיות החברות הישראליות בביטולי טיסות לעומת חברות התעופה הזרות.