טויוטה יאריס שלא הכרתם - מוכנה למירוצי ראלי
טויוטה היפנית, שלוש פעמים בעבר אלופת העולם בראלי, חוזרת לספורט המוטורי הפופולארי לראשונה מאז פרישתה המתוקשרת ב-1999. ההתחלה תהיה צנועה במיוחד
טויוטה חוזרת למירוצי הראלי - אבל קודם כל בקטנה. יצרנית הרכב הגדולה בעולם הודיעה על כוונתה לשוב למירוצי הראלי הפופולאריים, אחד מענפי הספורט המוטורי החשובים בעולם. היא תעשה זאת באופן צנוע במיוחד, לפחות בתחילה, עם כניסה לקטגוריית ה-R1A החדשה - קטגוריית דגמים סדרתיים עם שיפורים צנועים יחסית.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- מהירות מעל המותר בחוק: 0.5% מהתאונות
כפי שניתן לזהות בתמונות המצורפות, מכונית המירוץ של טויוטה תהיה היאריס החדשה, כולל מנוע ותיבת הילוכים סדרתיים: 1.3 ליטר עם 99 כ"ס ותיבת שישה הילוכים ידנית (עם יחס העברה קצר מהרגיל). היאריס R1A תאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בתוך 11.7 שניות ולמהירות מרבית של 175 קמ"ש, נתונים זהים לדגם הסדרתי.
אז מה בכל זאת שונה? היאריס למירוצים מוותרת על אבזור מותרות ובידוד רעשים כדי לחסוך במשקל, ומצטיידת במתלי מירוץ מתכווננים, חישוקים קלים עם צמיגי מירוץ, כלוב התהפכות תקני, חגורה עם שש נקודות עיגון ומערכת פליטה ספורטיבית. מטויוטה נמסר כי המכונית היא דגם ראשון מיצרנית רכב גדולה, העומד בתקינת ה-R1A החדשה, למכוניות עם מנועים בנפח של עד 1.4 ליטר.
אלופה בעבר, צנועה בהווה
הכניסה המחודשת והצנועה למדי של טויוטה למירוצי ראלי, 13 שנים אחרי שפרשה מהם ב-1999, עשויה להצביע על חזרה במתכונת נרחבת בהמשך. בהקשר זה כדאי להזכיר כי טויוטה מחזיקה בשלושה תארי אליפות יצרנית, ונהגיה זכו בארבעה תארי אליפות. היצרנית היפנית עשתה זאת באמצעות חטיבת המירוצים הגרמנית שלה, TMG (ר"ת של Toyota Motorsport GmbH), שהפעילה את מרבית קבוצות המירוץ הרשמיות שלה.
טויוטה זכתה בתואר היצרניות בשנים 1993 ו-1994 עם הסליקה, וב-1999 טרם עזיבתה עם הקורולה. נהגיה היו אלופים ב-1990 ו-1992 (קרלוס סיינז), 1993 (יוהא קנקונן) ו-1994 (דידייה אוריול).
במרוצת 20 שנים הייתה TMG אחראית להשתתפות בראלי, להרפתקה הקצרה במירוץ 24 השעות של לה-מאן ולהשתתפות לא ממש מוצלחת בפורמולה 1. שם, למרות השקעה כספית אדירה, התקשתה טויוטה מול הקבוצות המנוסות. אחרי שנים ארוכות של היעדרות כמעט מוחלטת מספורט מוטורי (מלבד ביפן וארה"ב), טויוטה חזרה אשתקד לפעילות - בעיקר במירוצי סיבולת ועם מכוניות חשמליות והיברידיות.