App.net: רשת חברתית בלי מפרסמים
נמאס לכם לעשות לייק למילקי? מיזם חדש מציע לגולשים חלופה לטוויטר ואולי אפילו לפייסבוק: רשת חברתית בלי כניסה למפרסמים. האם תשלמו חמישים דולר תמורת התענוג?
רובנו לא מקבלים בחיבה יתרה את כניסתם של המפרסמים לרשתות החבריות. פתאום תנובה רוצה שתספרו לה על הבוקר הטוב שלכם, שטראוס רוצה שתתנו לייק לתמונה של גלידה ותגלו לה האם אתם יותר אנשי וניל או דווקא שוקולד. גולשים אמריקאיים עשויים לראות בין העדכונים שלהם בטוויטר, גם עדכונים של חברות מסחריות אף שלא נרשמו אליהם. התרגלנו והורגלנו לא לשלם על תוכן ברשת ובמקום זאת לסבול את נוכחותם של מפרסמים, שכבר שכחנו שיש דרכים נוספות לצרוך אותו, למשל – לשלם עליו. מופרך נכון?
בשלב זה, גולשים יכולים להתחבר לגרסת האלפא של הרשת החדשה תמורת חמישים דולר לשנה, ולהעלות ציוצים באורך 256 תווים, במקום 140 בטוויטר. מתכנתים שרוצים גישה ל-API של אפ.נט, ולפתח יישומים חיצוניים צריכים לשלם מאה דולר לשנה.
דלטון קולדוול, אחד ממסיידי אפ.נט, טוען בבלוג שלו שטוויטר אולי נראית רשת עוצמתית ומגניבה, אך החברה לא הצליחה להגשים את הפוטנציאל המלא הטמון בה מאחר שהיא מכרה את עצמה למפרסמים. "טוויטר יכולה היתה להיות אחת מאבני הבניין של רשת האינטרנט הודות ל- API העוצמתי שלהם (...) אבל המפרסמים בטוויטר ניצחו את הגולשים. ואם אתה בונה חברה המבוססת על מדיה ופרסום, אתה חייב לשלוט בכל המידע שגולשים רואים.לכן, השלב ההגיוני הבא יהיה לחסל את כל לקוחות הצד השלישי ולנעול את המידע כדי לשלוט בתוכן".
בסרטון קמפיין הגיוס, קולדוול מסביר את האכזבה מהרשתות החברתיות: "אם אנחנו מוכרים שירותים, המשתמשים שלנו הם הלקוחות שלנו והמטרה היא לרצות את הלקוחות שלנו. אם השירות מבוסס על פרסום, הלקוחות שלנו הם המפרסמים – והתפקיד שלנו הוא לרצות את המפרסמים.
בנוסף, קולדוול מפרט את ערכי הליבה המובילים אותו בעבודתו על אפ.נט: "ראשית, לעולם לא נהיה שירות הנסמך על פרסום, המוצר שלנו הוא השירות שאנו מוכרים ולא המשתמשים. שנית, מטרת החברה היא לבנות מוצר מהנה וחדשני למשתמשים, אנו לא נקדיש זמן לבנות מוצרים שמושכים מפרסמים. הערך השלישי הוא המחוייבות שלנו למפתחים. אנו מבטיחים שלעולם לא נדפוק האקרים של רצון טוב".
הטיעונים של קולדוול הגיוניים ואטרקטיביים אך ברשת, כמו מחוצה לה, לא תמיד ההיגיון מנצח. חלק מאיתנו אולי היה רוצה רשת חברתית שהגולש הוא הלקוח, ולא המפרסם, אך לא בטוח שהיה מסכים לשלם אפילו לא דולר בחודש. מצד שני, יכול להיות שיש עוד תקווה. אחרי הכל, יותר מ-10,000 גולשים כבר השתתפו במימון פרויקט.