שתף קטע נבחר
 

פיראטים בע"מ: החטיפות כעסק כלכלי

160 מיליון דולר - זה הסכום שהכניסו הפיראטים לכיסם מהכופר שקיבלו על חטיפות בשנת 2011. מתברר שהחטיפות האלה כבר לא נראות כמו בסרטים, ושודדי הים בקיאים בכללי המערב: בעת התפיסה יקבל בעלי האונייה מכתב מנומס ובו פירוט תכולת כלי השיט ושווי האנשים בו, כך שיוכל לשלם בכספי הביטוח

"ברוכים הבאים ל-Pirate Action Group. קפטן ג'מאל רוצה לברך אתכם על חטיפתכם. דברו עם המתווך על הכופר שלכם, וקחו בחשבון כי הדרישות שלו זהות לכל כלי שייט עליו הוא משתלט". לא מדובר בבדיחה אבסורדית - כך הפיראטים בחופי אפריקה מנהלים את העסקים שלהם.

 

על פי דו"ח אחרון של הלשכה הימית הבינלאומית, בשנת 2011 ענף הפיראטיות בסומליה עלה לעולם 7 מיליארד דולר והכניס לפיראטים כ-160 מיליון דולר ששולמו ככופר. באופן מפתיע למדי, הפיראטים מאורגנים היטב - יש להם נייר מכתבים משלהם ואף ניירת מסודרת לכל חטיפה וחטיפה.

 

סוכנות רויטרס, שחשפה את המסמכים של אחת החטיפות, מספרת כי על המכתב שמוצג לבעל האונייה ולחברה המבטחת שלה, כתוב "לכל המעוניין", ובשורת הנושא "ברכות לחברה/בעלים". בהמשך המכתב, באנגלית עילגת למדי, כתוב כי ארגון Pirate Action Group מודיע כי השתלט על האונייה, וכי הבעלים חייב לציית לחוקי הפיראטים על מנת שיקבל בחזרה את האונייה וצוותה ללא פגע.

 

המכתב אינו מזכיר אלימות כלל, אך למרות זאת 170 איש שימשו כבני ערובה ו-35 מקרי מוות היו התוצאות של חטיפות הפיראטים בשנת 2011. המכתב מסתיים בברכות, במשפט "אל תראו זאת בתור איום" ובחתימה של ג'מאל פהיי קולוסו, מפקד הארגון. על מנת שלא יפקפקו במעמדו ותפקידו של ג'מאל, לחתימתו הכתובה מצורף גם חותם, עליו גולגולת, עצמות מוצלבות ושם הקבוצה. 

 

 

פיראטים סומלים ובני ערובה על יאכטה צרפתית (צילום: AP) (צילום: AP)
פיראטים סומלים ובני ערובה על יאכטה צרפתית(צילום: AP)

 

רוצה כיסוי פיראטים? קבל הנחה

היום ניתן לרכוש ביטוח המכסה כמעט כל מצב, כמובן שביטוח כזה יתומחר גם בהתאם. הסיכון בחטיפה ודרישת כופר אינם מצבים יוצאי דופן. לכן, חלק קטן מחברות הביטוח, ביניהן Trevelers, Chubb ו-AIG, מציעות ביטוחי "חטיפה וכופר" לחברות הובלה ימית בדיוק כנגד מקרים אלו. כך, במקרה של חטיפה, החברות ישלמו את הכופר, ממש כפי שג'מאל וחבריו דורשים.

 

בעקבות הירידה במספר התקיפות בשנה האחרונה, חלה ירידה גם במחיר הביטוח. כך על פי סמנכ"לית חטיבת הביטוחים הפיננסים והמקצועיים בחברת מארש הבריטית, אמנדה הולט.  "לרוב, אם קונים כיסוי ביטוחי נגד חטיפות, מקבלים הנחה בכיסוי נגד מלחמות. בעלי האוניות רואים בכך סידור הגיוני מאוד", מוסיפה הולט.

 

בעל אונייה יכול לקבל כיסוי של 5 מיליון דולר עבור תשלום על הביטוח שנע בין 3,000 עד 5,000 דולר, כל עוד יש שומרים חמושים על הספינה.

 

ג'מאל מנהל עסק רציני, הוא מכיר את הפרוצדורה הזאת ולכן הוא מגיש פירוט מסודר לבעל מכלית הנפט עבור חברות הביטוח. פירוט זה מכיל לדוגמה את שווי המיכלית, שוויו של הנפט שבתוכה ואת השווי של הצוות (ע"פ הערכתו), יחד עם דרישת התשלום הסופית שלו, לשיקולם.

 

מומחה למשא ומתן אומר כי הוא אינו מופתע לגלות שהפיראטים מאורגנים היטב. "הם רוצים לקבל את הכסף. אם הם מציגים את עצמם ומתנהגים בתור מי שעומדים במילה שלהם להחזיר את המכולה במצב סביר, יש יותר סיכוי שנתקדם ונשלם את הכופר בקלות וביעילות", אמר דרק ס.ט. בולדווין, מנהל הפעילות הבינלאומית של IBIS (חברה העוסקת בניהול משא ומתן), שפועלת ב-45 מדינות בעולם.

 

"אם הם מציגים את עצמם כקבוצה לא מאורגנת של מטורפים לא מסודרים, יש סיכוי גדול הרבה יותר שהם ייפגשו צוות חילוץ בדלתם, חמוש מכף רגל ועד ראש", כך מסכם בולדווין, עו"ד בהשכרתו שהיה מעורב במספר מקרים של חטיפות פיראטים בשנים האחרונות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"ברכות, נחטפת. עכשיו תשלם!"
צילום: רויטרס
מומלצים