הערכה: 150 אלף מנויים ינטשו את חברות הסלולר
פרטנר, סלקום ופלאפון פרסמו דוחות בתקופה רבת תהפוכות והשאלות רבות. 95 אלף מנויים נטשו והרווח המצרפי של שלושתן צנח ב-45%. במקביל, גייסה הוט מובייל כ-250 אלף מנויים, גולן טלקום כ-100 אלף ורמי לוי 67 אלף. לאן הולך מכאן השוק, והאם כדאי להשקיע במניות שצנחו משיאן ב-70%?
שוק הסלולר בישראל עבר בשנתיים האחרונות תהפוכות כמו שאף ענף בישראל לא עבר מעולם. הפחתת דמי קישוריות, ביטול קנסות יציאה, ניידות מספרים וכניסה של מתחרים חדשים הם רק חלק מהשינויים שעבר הענף החבוט. ואכן הפגיעה בתוצאות לא איחרה להגיע, ההכנסות נשחקו בשיעורים חדים, שיעורי הרווחיות נחתכו והרווח הנקי צנח בעשרות אחוזים. המשקיעים ,כמובן, לא יכלו להתעלם מהשינויים בענף ומניות חברות התקשורת השלימו לאחרונה ירידה של יותר מ-70% מרמות השיא בהן נסחרו.
- סלקום: הרווח הנקי ירד ב-50%; לא תחלק דיבידנד
פרטנר: צניחה של 41% ברווח הנקי ברבעון השני
פלאפון: ההכנסות התכווצו ב-20%
והנה בדיוק כשאנו בלב ליבה של הסערה התקשורתית פרסמו בשבוע האחרון שלוש חברות הסלולר הוותיקות, פלאפון, סלקום ופרטנר, דוחות כספיים סבירים יחסית, כאלה שהובילו לעליות חדות במניות ולפרץ של אופטימיות שהפכה להיות כל-כך נדירה בענף. התוצאות שפורסמו מעלות שאלות כבדות משקל כגון מה ניתן ללמוד מהדוחות לגבי התוצאות בהמשך? לאן מועדות פני התחרות בענף? ושאלת השאלות: האם זהו זמן טוב להשקיע בשוק התקשורת?
תוצאות סבירות, הרע מכל עוד לפנינו
התוצאות שפורסמו לא היו טובות במיוחד. הן הצביעו על אובדן של 95 אלף מנויים, ירידה מצרפית של כ-16% בהכנסות וצניחה של 45% ברווח הנקי. ובכל זאת, הדוחות התקבלו בחיוב כיוון שכל החברות הצליחו לשמור על יציבות בהכנסה ממוצעת למנוי, (כשפלאפון הגדילה והציגה שיפור של שני שקלים) לשפר את תזרים המזומנים ולהציג התקדמות משמעותית בתוכנית הרה-ארגון שהן עוברות. אך לא ניתן עדיין לצאת בחגיגות.
הוט מובייל וגולן טלקום השיקו את פעילותן רק ב 14 למאי כלומר התחרות השפיע רק על חודש וחצי מהרבעון הנוכחי. פעולות שעשו החברות הוותיקות הצליחו אמנם לדחות את הפגיעה אך רק ברבעון אחד.
בעקבות כך אנו מעריכים שברבעון הקרוב תרשם שחיקה משמעותית הרבה יותר בתוצאות החברות. ההכנסה הממוצעת למשתמש תישחק ב-4-5 שקלים למנוי, אובדן המנויים המצרפי צפוי לעלות ליותר 150 אלף מנויים ומאמצי המכירה ושימור הלקוחות יובילו להמשך פגיעה, כך שמבחינת תוצאות אין ספק שחברות הסלולר עוד לא ראו את התחתית.
הטינה של הציבור מזינה את התחרות
בעיתונות הכלכלית ובדוחות החברות מתפרסמים מעת לעת נתונים לגבי מספר המנויים. כבר עתה אנו יודעים שהוט מובייל גייסה מאז השקת פעילותה ,לפני שלושה חודשים בדיוק, כ-250 אלף מנויים, גולן טלקום גייסה כ-100 אלף מנויים וברמי לוי רשומים כבר 67 אלף מנויים.
פרטנר | סלקום | פלאפון | |
הכנסות | 1.428 מיליארד שקל | 1.498 מיליארד שקל | 1.148 מיליארד שקל |
שינוי מהתקופה המקבילה | 24.3%- | 5.7%- | 20.2%- |
רווח נקי | 120 מיליון שקל | 121 מיליון שקל | 194 מיליון שקל |
שינוי מהתקופה המקבילה | 41.5%- | 50.4%- | 30.5%- |
מספר מנויים | 3.098 מיליון | 3.33 מיליון | 2.859 מיליון |
הכנסה ממוצעת למשתמש | 101 שקל | 90.3 שקל | 99 שקל |
למרות הגיוס המהיר, אפילו המהיר מהמצופה, נראה כי בימים האחרונים נרשמת ירידה מסוימת בקצבי הגיוס. מבדיקה שעשינו מצאנו, כי גולן טלקום לדוגמה גייסה בימים הראשונים לפעילותה כ-2,200 מנויים ביום ואילו כעת ירד קצב הגיוס לפחות מ-700 מנויים ביום.
מדובר להערכתנו בתהליך טבעי שיש לו דוגמאות רבות בעולם ובסקטורים מקבילים שנפתחו לתחרות. לאחר ה'באזז' הגדול שיצרו המתחרים החדשים ולאחר הרוח הגבית החזקה שקיבלו מהתקשורת, צריכות החברות החדשות להתחיל להילחם על המנויים החדשים, להשקיע בפרסום ולקוות להמשך המומנטום החיובי.
בעייתן העיקרית היא שכרגע אין להן שום יתרון יחסי על החברות הישנות. להפך הן תלויות בהן באופן מוחלט כיוון שאין ברשותן רשת משלהן. הן למעשה משתמשות ברשת של החברות הותיקות בכדי לספק את השירותים אותם הן מוכרות. אם בכל זאת נחפש, נמצא שיתרונן העיקרי של החברות החדשות היא העובדה שהציבור צבר בשנים האחרונות טינה רבה כלפי מפעילות הסלולר ורבים מהלקוחות חיכו להיווצרות תחרות כדי לעזוב את החברות שלדעתם גבו מהם במשך תקופה ארוכה מחירים מופקעים.
החברות הוותיקות מנגד לא התכוונו לשבת בחיבוק ידיים אפילו לא יום אחד ולכן החלו להגביר את מאמצי שימור הלקוחות עם הצעות אטרקטיביות שנופלות רק במעט מהצעות של המתחרות החדשות. מאמצי שיווק אלה, לצד הגב הכלכלי האיתן שמאפשר השקעה מאסיבית בפרסום, והעובדה שלקוחות עסקיים עדיין לא פוזלים לכיוונים חדשים, מאפשרים לחברות הוותיקות לרשום הצלחה יחסית בקרב הבלימה אותו הן מנהלות.
יותר סיכוי מסיכון
מניות חברות הסלולר ירדו ביותר מ-70% מרמות השיא בהן נסחרו. הפגיעה בתוצאות העסקיות הובילה באופן טבעי לפגיעה מוצדקת גם בשערי המניה. אנו מעריכים כי ענף הסלולר אינו נמצא בשיווי משקל. אנו מתקשים לראות מצב בו החברות הוותיקות יעסיקו מאות מהנדסים, ישקיעו מאות מיליונים ברשתות, וינהלו מוקדי לקוחות עם אלפי עובדים בשעה שהחברות החדשות ינהלו את פעילותן דרך אתר אינטרנט בלבד.
להערכתנו נראה מצד אחד המשך צמצום משמעותי בעלויות החברות הוותיקות והתנפחות בהוצאות החברות החדשות. דבר זה יוביל בסופו של התהליך לעצירה של מלחמת המחירים אשר יתייצבו להערכתנו ברמות גבוהות יותר מהמחירים היום. במידה ותהליך זה לא יקרה, אנו מתקשים לראות את כל החברות שורדות לאורך זמן ואז נראה תהליך של מיזוג בין שתי חברות, מהלך שיקל על התחרות הפרועה בענף.
ידוע לנו שצפויים עוד ימים קשים של תחרות אך ניסיוננו מלמד שקשה מאד לתזמן את השוק ולמצוא את נקודת הכניסה האופטימאלית ולכן דיי לנו בהערכה שברמות הנוכחיות השקעה בחברות הסלולר מגלמת יותר סיכוי מסיכון. מה שבטוח הוא שעל המשקיע להבין ולהפנים שהוא נכנס מצד אחד להשקעה ארוכת טווח ומצד שני כזאת שמחייבת בדיקה שוטפת של החדשות וההתפתחויות בענף דינמי זה.
אורי ליכט הוא מנהל מחלקת מחקר בבית ההשקעות IBI