שתף קטע נבחר
 

מכה לספורט המוטורי: בוטלה ההנחה במס הקניה

למרות הסכמת המדינה לוותר על מס קניה של מכוניות ואופנועים המיועדים למירוצים בלבד, הוחלט לאחרונה להטיל עליהם מיסוי זהה לזה של רכב המורשה לנסיעה על כביש. המשמעות: מכת מוות לעתיד הספורט המוטורי בישראל

בשורה קשה לחובבי הספורט המוטורי, ולכל העוסקים בו בישראל. דווקא כשנדמה היה כי סוף סוף הצליחו להתגבר על ההררי הבירוקרטיה שארכה שבע שנים, סופג הספורט המוטורי בישראל - הנמצא עדיין בחיתוליו - מכה אנושה. שכן משרד האוצר פרסם לאחרונה קובץ תקנות חדש בנושאי מס קניה ותעריפי מכס, ממנו עולה במפתיע כי המיסים שיוטלו על כלי רכב המיועדים למירוצים, יהיו זהים לאלה של כלי רכב המורשים לנסיעה על הכביש הציבורי.

 

עוד על התקדמות הספורט המוטורי בארץ:

 

מירוץ אנדורו מקומי - מס הקניה לא יסייע (צילום: טל זהר) (צילום: טל זהר)
מירוץ אנדורו מקומי - מס הקניה לא יסייע(צילום: טל זהר)

 

החלטת משרד האוצר על ביטול ההסכם, לפיו אופנועים ומכוניות המיועדים לתחרויות בלבד יהנו מפטור מס, מייקרת באחת את הכלים התחרותיים בעשרות אחוזים. כך למשל צפוי אופנוע מוטוקרוס בנפח 250 סמ"ק להתייקר בכמה עשרות אלפי שקלים, למחיר זהה ואף גבוה מכלי דומה בעל רישוי לתנועה על כביש ציבורי.

 

מתחת לרדאר

לפני כשבועיים (ה-30 ביולי) פרסם משרד האוצר קובץ תקנות חדש בנושאי מס קניה ותעריפי מכס, הקובע כי המיסים על כלי רכב המיועדים לספורט מוטורי, יהיו זהים לאלו המצוינים בפרק 87 של תקנות המכס. משמעות היא כי המיסים המוטלים על כלים אלו, יהיו זהים למוטלים על כלי רכב הזוכים לרישוי רגיל.

 

לפני פרסום הצו החדש הושג סיכום עקרוני בין האוצר למשרד הספורט ונציגי הספורט המוטורי, לפיו המס על כלים תחרותיים, שמתוקף הגדרתם לא יורשו לנוע על כביש ציבורי, יורכב מתעריף מכס רגיל ומע"מ. במילים אחרות - מס מרבי של כ-30%. אלא שפרק 87 בתקנות המכס, קובע כי על כלי רכב שנרכשים יוטל מס קניה בגובה מלא. למעשה, חלק מכלי הרכב המורשים רק לשימוש ספורטיבי שלא על הכביש הציבורי, יהפכו כך אף ליקרים יותר מכלים דומים המורשים לעלות על הכביש.

 

היבואנים? תלוי את מי שואלים

בעופר אבניר, בין היתר יבואני סוזוקי לישראל, מסבירים כי כתוצאה מהתקנה, יעלה מחירם של אופנועי מוטוקרוס תחרותיים בנפח 250 סמ"ק מכ-40 אלף שקלים, לכמעט כפליים - מחיר דומה לזה של אופנוע אנדורו בנפח זהה עם רישוי כביש. לדברי בכיר היבואנית, ""אנו מבינים את רצונו של האוצר לייצר הכנסות חדשות לקופת המדינה, אך מצרים על-כך שדווקא הספורט המוטורי יאלץ לשלם את המחיר. זאת בזמן שההכנסות למדינה מהמס על כלים תחרותיים שולי בלבד".

 

אך לא רק עופר-אבניר - שאף השיקה מגוון אופנוע שטח תחרותיים - מוצאת עצמה בבעיה. גם חברת מטרו המייבאת לישראל אופנועי ימאהה וקאוואסאקי, מוצאת עצמה עם מספר לא מבוטל של אופנועי מוטוקרוס הממתינים לרכישה. מטרו, כמו-גם עופר אבניר, נחשבות למפסידות הגדולות של המהלך, שכן הן אינן אטרקטיביות בכל הנוגע להיצע אופנועי אנדורו המיועדים לרכיבת שטח.

 

מאידך, יבואניות המציעות מגוון רחב יחסית של כלים ברמה תחרותית, לא אמורות להפסיד מהשוואת מחירי כלים תחרותיים לכאלה הרשאים לנוע על הכביש. "אצל חלק מהיבואנים ניכרת עצירת מכירות של אופנועי שטח. רוכשים פוטנציאלים המתינו לאישור רכישת אופנועים ללא מס קניה, ונמנעו לכן מרכישת אופנועי אנדורו למשל. אם מס הקניה אכן יוטל על אופנועי שטח תחרותיים, לא תהיה להם ברירה. הסרת האטרקטיביות הפיננסית ברכישת אופנוע שניתן לנוע איתו רק בשטח, יחזיר אותם לאולמות התצוגה".

 

ממשרד האוצר לא התקבלה תגובה לדברים, וגם ממשרד הספורט האחראי על חוק הספורט המוטורי, לא ניתן היה להשיג תגובה לדברים. גורמים המקורבים לנושא אומרים כי החלטת משרד האוצר התקבלה בהפתעה מוחלטת, וכי באוצר לא טרחו כלל ליידע את משרד הספורט בשינוי הדרמטי. "אין ספק שבמשרד הספורט מתכננים להיאבק על ההחלטה. גם שם יודעים כי המשמעות הרת אסון לספורט המוטורי.

 

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ כרמל שאמה, המקורב לעוסקים בענף הדו-גלגלי, לא הגיב לדברים.

 

הכתבה באדיבות אתר דו"גרי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יש חוק ספורט מוטורי? כן, אבל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים