הטיסה התעכבה? אתם זכאים לפיצוי מיידי
החוק קובע כי אם יש איחור בטיסה האחראים יצטרכו לספק לנוסעים ללא תשלום מצדו מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, וכן אירוח בבית מלון אם נדרשת המתנה של לילה אחד או יותר. פיצויים ישולמו ישירות לנוסע במזומן, בכרטיס אשראי או בכל דרך אחרת שהוסכם עליה
היום (ה') נכנס לתוקף חוק הסיוע והפיצויים לנוסעים בקווי תעופה בשל ביטול טיסה, איחורים משמעותיים במועדי הטיסה או עקב שינויים בתנאי הטיסה. החוק התקבל בכנסת לאחרונה לפי הצעת ח"כ אחמד טיבי (תע"ל). הוא עלול לעלות כסף רב לחברות התעופה ולמפעילי או מארגני טיסות, ולכן מחייב אותם להיערכות שונה מהמקובל למזעור הנזקים.
- מבוכה בכנסת: חוק עיכוב הטיסות עבר. בעצם לא
- האם נקבל פיצוי על עיכוב בטיסה?
החוק מפרט את החלופות ושירותי הסיוע שחובה להגיש לנוסעים במקרים של ביטולים או איחורים במועדים הטיסות שנקבעו, וכן את זכויות הנוסעים לתבוע פיצויים ללא הוכחת נזק עד סכום של 10,000 שקל, אם הנוסע פנה לבית המשפט לאחר שלא קבל את הפיצוי הישיר מידי האחראים לביצוע הטיסה.
הטיסות וחבילות תיור הנכללות בחוק החדש הן כל טיסה הממריאה מתחומי מדינת ישראל או אליה, לרבות טיסה הכוללת חניית ביניים. חבילת תיור מוגדרת בחוק כצירוף שירותים של שתי סוכנות נסיעות לפחות, כולל הזמנה או מכירה של כרטיס טיסה. האחריות שבחוק היא של מפעיל טיסה או מארגן גם אם אין בינם לבין הנוסע הסכם ישיר.
החוק קובע כי אם יש איחור בטיסה האחראים יצטרכו לספק לנוסעים ללא תשלום מצדו מזון ומשקאות בהתאם לזמן ההמתנה, וכן אירוח בבית מלון אם נדרשת המתנה של לילה אחד או יותר. הסיוע כולל גם הסעות בין שדה התעופה לבית המלון, ומימון של שתי שיחות טלפון לנוסע, הודעת פקס או משלוח דואר אלקטרוני לכל מקום בעולם.
טיסה שמועדה נדחה ביותר מ-5 עד 8 שעות תחשב לנסיעה שבוטלה ובמקרים אלה הנוסע יהיה זכאי לקבל כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי שלו בתנאים דומים ככל האפשר לאלה של הטיסה המקורית שבוטלה, במועד מוקדם או מאוחר שנקבע בתיאום עם הנוסע בכפוף לקיומם של מקומות פנויים בטיסה החלופית.
אם לא הוסכם על טיסה חלופית, האחראים יחויבו להחזיר לנוסע את מלוא התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה לרבות המסים, האגרות, ההיטלים ויתר תשלומי החובה האחרים, תוך 21 יום מהמועד שהנוסע פנה אליהם בכתב עם דרישת התשלום.
בנוסף יהיה הנוסע זכאי לפיצויים, עקב ביטול הטיסה, איחורים או כל שינוי מהותי אחר בתנאי כרטיס הטיסה, מידי האחראים – כאמור מפעלי או מארגני הטיסה – תוך 45 יום מהמועד שהנוסע פנה אליהם בכתב. הפיצויים ישולמו ישירות לנוסע במזומן, בכרטיס אשראי או בכל דרך אחרת שהוסכם עליה, בשיעורים של 25%-100% ממחיר הכרטיס, בהתאם למרחק הטיסה.
במקרים של ביטולים או איחורים במהלך טיסה משולבת עם חניות ביניים, הפיצויים יהיו חלקיים על קטע הטיסה שבוטל או שובש. פיצוי חלקי יתאפשר גם אם הנוסע קיבל כרטיס טיסה חלופי על דחיית טיסה במגבלות של משך האיחור ומרחק הטיסה. הוראות החוק תקפות גם על מפעיל או מארגן טיסה שסירב להסיע נוסע בעל כרטיס בשל רישום יתר, אם אף נוסע אחר לא היה מוכן לפנות עבורו את מקומו.
הוראות אלה לא יחולו אם סירוב ההסעה נעשה מטעמי ביטחון, בשל מצב בריאותו של הנוסע או בשל חשש לבטיחות הטיסה, או אם אין ברשות הנוסע מסמכי טיסה נאותים. עוד סיבות שלא יפוצו הן שביתה או כניסת שבת וחג.
הנוסע יהיה זכאי לפיצוי אם הסירוב נעשה מטעמי ביטחון בתנאי שהוא הגיע לשדה התעופה לפחות 3 שעות לפני הטיסה, שיתף פעולה בבדיקה הביטחונית ומסמכי הטיסה שלו היו תקינים.
ועדת הכלכלה שהכינה את החוק במשך יותר משנה סיירה השבוע באולמות הנוסעים בנתב"ג לבחון מקרוב את שלטי ההדרכה שהוצבו שם לקראת הפעלת החוק. במחווה ליו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה-הכהן (ליכוד) ביקש ח"כ טיבי כי מועד כניסתו לתוקף (היום) יהיה ביום הולדתו של היו"ר.