מכוניות סיניות מכילות אסבסט: ריקול בריאותי
הרשויות באוסטרליה דורשות משתי יצרניות סיניות גדולות להחליף בדגמי מכוניות שונים חלקי אסבסט מסרטנים - האסורים לשימוש - במהלך שעשוי לפגוע קשות בתדמיתן. בקריאה לתיקון נכלל גם גרייט וול סטיד, טנדר שנמכר בישראל. היבואנית, חברת המזרח: הנושא בבדיקה
יצרניות הרכב הסיניות גרייט וול (Great Wall) וצ'רי (Chery) הסתבכו בפרשת קריאה לתיקון מביכה. שתי היצרניות, יצואניות הרכב הגדולות בסין (אחד מדגמי גרייט וול משווקים אף בישראל), הואשמו על-ידי הרשויות באוסטרליה בשימוש אסור בחלקי אסבסט במכוניות - חומר שהוכח כמסרטן. בתגובה להאשמות הודיעו השתיים על קריאה מיידית לתיקון של 23 אלף מכוניות. בקריאה נכלל גם V200, טנדר מתוצרת גרייט וול המשווק בישראל תחת השם סטיד.
עד בערוץ הרכב של ynet:
- קיה סורנטו עבר עדכון משמעותי, אצלנו עוד השנה
סוכנות הידיעות בלומברג מדווחת כי היבואנית של שני המותגים לאוסטרליה, חברת אטקו-אוטומוטיב, קיבלה אישור בכתב משתי היצרניות הסיניות לכך שאין אסבסט במכוניות בשנים 2009 (גרייט וול) ו-2011 (צ'רי). במסגרת החוק האוסטרלי, ישנו איסור גורף על ייבוא ושיווק של מוצרי אסבסט מכל סוג.
על-פי ארגון הבריאות העולמי, כל שימוש באסבסט הינו מסוכן לבני אדם, ואיסור על שימוש בחומר הושת ברמות שונות במדינות רבות בעולם כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת. כך למשל 55 מדינות - בהן כל האיחוד האירופי ויפן, אוסרים על שימוש באסבסט בתעשייה, בניינים ומכוניות. בארה"ב החומר אסור לשימוש במגוון מוצרים.
מהדיווח עולה כי בקריאה לתיקון נכללים מספר דגמים של גרייט וול, ושניים של צ'רי. בסך הכל מספר המכוניות עומד על 23 אלף יחידות, כמעט כל המכוניות הסיניות שהגיעו אי פעם לאוסטרליה.
העובדים טעו?
בשיחה עם סוכנות הידיעות בלומברג, הואנג הואקיונג, דובר צ'רי, האשים בקריאה לתיקון את עובדי היצרנית. לדבריו, העובדים התקינו בטעות חלקים שלא יועדו לייצוא לאוסטרליה. לדבריו, היצרנית לא מתכננת לבצע קריאה דומה לתיקון בשווקים מחוץ לאוסטרליה, אלא אם הרשויות במדינות נוספות ידרשו זאת.
דובר גרייט וול, שאנג יוגוי, אמר כי היצרנית "הייתה לא זהירה בשימוש בחומרים, אחר שבדיקות חוזרות ונשנות שביצעה הראו שחלקי האסבסט לא גורמים נזק לגוף האדם". לדבריו, הרכיבים הוכנסו למכוניות ששווקו גם מחוץ לאוסטרליה, אך הוא לא פירט מעבר לכך. יוגוי טוען כי בגרייט וול, יצרנית רכבי השטח והטנדרים הגדולה בסין, זיהו את הבעיה בחודש אפריל והפסיקו להשתמש בחלקים הבעייתיים.
בישראל? משרד התחבורה בודק
בשלב זה עדיין לא ברור אם הקריאה לתיקון תבוצע גם בישראל. במשרד התחבורה מסרו כי הנושא נמצא בבדיקה. חברת המזרח, יבואנית גרייט וול, מסרה בתגובה כי הנושא נמצא בבדיקה מול היצרנית.