כמה פוטרו מחברות הסלולר מתחילת השנה?
בדיקת "ממון:" בפלאפון ובסלקום לא בוצעו פיטורים המוניים מאז רפורמת הסלולר. המובילה במספר המפוטרים היא פרטנר בפער גדול מהמתחרות
למרות החרפת הרגולציה בחודשים האחרונים והשינויים הדרמטיים בשוק הסלולר, בחודשיים האחרונים לא היו פיטורים המוניים בחברות הסלולר הוותיקות. אלה עלולים עוד לבוא אם וכאשר יגדל דרמטית מספר המנויים אצל המתחרות החדשות או במקרה של מהלך קיצוני ")התאבדותי," אומרים בחברות הסלולר) של אחת החברות, להורדה נוספת של תעריפים - כך עולה מבדיקת "ממון", כפי שפורסמה הבוקר ב"ידיעות אחרונות".
- סלקום: הרווח הנקי ירד ב-50%; לא תחלק דיבידנד
- פרטנר: צניחה של 41% ברווח הנקי ברבעון השני
- ההכנסות של פלאפון ברבעון השני קטנו ב-20.2%
גם תקופת החגים, שבה לא מקובל לפטר בישראל, עשויה להוות מעצור זמני בפני פיטורים כאלה. על כל פנים, בינתיים, לפי הערכות גורמים המעורים בענף, בחודשיים האחרונים בוטלו רק כ-1,500 משרות בשלוש החברות. בנוסף, לעובדים שיישארו בחברות צפויים מהלכים לא קלים של פגיעה בתנאי העבודה, בשכר ובתנאי הרווחה שמהם נהנו עד כה.
מאחר שמרכזי השירות של חברות הסלולר מתבססים בעיקר על כוח אדם צעיר שהתחלופה בו גבוהה (סטודנטים, צעירים אחרי גיוס) עיקר הקיצוץ בכוח האדם מתבטא בינתיים באי-גיוסם של נציגי שירות חדשים ובהפסקת ההתקשרות עם חברות חיצוניות. בתקופה שבה ה"תוכניות" שמציגות החברות הפכו פשוטות ובהירות נדרשים פחות נציגים כדי להסביר ולמכור אותן.
מי שמובילה עד כה במגמת עצירת הגיוסים וביטול המשרות היא פרטנר (אורנג,(' שסבלה מקשיים עוד לפני מהפכת הסלולר. מינואר עד סוף יוני צומצמה מצבת כוח האדם בחברה בכ-2,100 איש, והמגמה נמשכת. ברוב המקרים מדובר בעובדים שחוזה עבודתם לא חודש, ומיעוטם – בעובדים שפוטרו. רק אתמול החליטה החברה לסגור מרכז שירות שלה בסינמה סיטי בראשל"צ בגלל רוויה בנקודות שירות באזור ו16- העובדים יידרשו להחליט אם להישאר בחברה בתפקידים אחרים או ללכת הביתה.
מתחילת 2009 מנסה פרטנר להתייעל. כבר מספר חודשים לאחר כניסתו לחברה של אילן בן-דב, שרכש אותה ב,2008- החלו בפרטנר מספר גלי פיטורים, שווי פרטנר התכווץ בכ80%- מאז הרכישה.
בפלאפון ירדה מצבת כוח האדם ב7- החודשים האחרונים בכ300- משרות. מדובר ב160- עובדים שפוטרו בחודש מאי האחרון בעיקר ממטה החברה, בעקבות "התייעלות," וב140- משרות של נציגי שירות שעזבו את החברה, ואשר לא אויישו מחדש. חלק מהתפקידים שלא אויישו פוזרו בין הנציגים הנותרים, שנדרשים כיום לעבודה מאומצת יותר.
גם סלקום עצרה גיוסים חדשים בתחום נציגי השירות ובמהלך יוני פיטרה מספר עובדים בתחום מערכות המידע, גם זאת, כנראה, בעיקר עקב הצמצום במגוון התוכניות הגדול שהציעה החברה בעבר. בסוף 2011 פיטרה החברה 140 עובדים בשל כפל תפקידים, בעקבות המיזוג עם חברת נטוויז'ן .013
בנוסף, חברת התוכן לוגיה, המפתחת שירותי תוכן למפעילים סלולריים ושהעניקה שירותי תוכן סלולרי לסלקום, נאלצה לפטר כ15- עובדים בפברואר, כתוצאה מהירידה בדרישה לשירותים כאלה והעלייה בצריכת תוכן חינמי בסמארטפונים.
שלשום הודיעה פלאפון על הפסקת ההתקשרות עם שתי חברות, Call" יכול" ו"תקשוב," המועסקות על-ידה במיקור חוץ, כחלק מהצמצום וההתייעלות בעקבות "מהפכת הסלולר." הקבוצה הגדולה יותר, כ100- מוקדנים, מגיעה מחברת Call" יכול" המציגה דגם תעסוקה ייחודי, עם עובדים בעלי מוגבלויות פיזיות או נפשיות.
בעקבות הפרסומים והביקורת הציבורית חזרה בה אתמול הנהלת החברה והודיעה כי תנסה למצוא פתרון עם Call" יכול," בתקווה שזה יושג גם בעזרת הממשלה.
במקביל, הודיעה אתמול החברה האם של פלאפון, בזק, על פתיחת מוקד תמיכה טכנית בקריית שמונה, שיעסיק כ100- עובדים. זאת בשיתוף עם מרכז "רשות מקדמת תעסוקה" במימון התמ"ת.
בהכנת הכתבה השתתף אלי שמעוני
הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"