רכבת: אין כסף למשכורת, יש כסף לחגיגות
חברת רכבת ישראל ביקשה וקיבלה לאחרונה ממשרד האוצר הזרמת חירום של עשרות מיליוני שקלים, במטרה לאפשר תשלום למאות עובדי קבלן. הפסד של 200 מיליון שקלים רק ב-2011, לא אפשר תשלום בכוחות עצמה. 1.7 מיליון שקל לטובת אירועי עובדים רק בחצי שנה, נמצאו ללא כל בעיה
אין כסף לשלם לעובדי קבלן, אבל לא מוותרים על חגיגות. למרות שסיימה את שנת 2011 בהפסד של יותר מ-200 מיליון שקל, ורק לפני חודשיים ביקשה וקיבלה הזרמת חירום של עשרות מיליונים כדי לשלם שכר למאות עובדי קבלן, תשקיע רכבת ישראל כרבע מיליון שקלים בטקס חגיגי לעובדים מצטיינים. בהקשר זה ראוי לציין כי רק לפני חודשים ספורים ערכה הרכבת אירוע דומה בקיסריה, בעלות כוללת של כ-900 אלף שקל, ובהשתתפות האמנים אייל גולן ואדיר מילר.
בנוסף, הרכבת מתכוונת לערוך בקרוב יום כיף לעובדים בפארק השעשועים "סופרלנד" בראשון לציון. עלות האירוע - כ-600 אלף שקל. בסך הכל, הוצאות הרכבת על אירועים לעובדים בתקופה של פחות מחצי שנה מסתכמות ביותר מ-1.7 מיליון שקל.
ומה אומרים על כך ברכבת ישראל? בתגובה לפניית ynet נמסר כי "כמו כל חברה במשק, הרכבת משקיעה בעובדיה מתוך הכרה בחשיבות עבודתם". עוד אומרים שם כי עובדים "השתתפו וישתתפו במימון אירועים".
כמה עלו הטקסים לפני שנתיים?
ראוי לציין כי אירועים דומים שערכה הרכבת בשנים קודמות, היו במפתיע זולים משמעותית. כך למשל, טקס הרמת כוסית לרגל ראש השנה ב-2010 עלה פחות מ-70 אלף שקל - כשליש מהעלות של האירוע שתערוך החברה השנה. טקס הרמת כוסית שנערך לרגל חג הפסח לפני כשנתיים, עלה כ-60 אלף שקל בלבד.
ברכבת אומרים אמנם כי בשנה האחרונה התווספו לחברה מאות עובדים, אך ההוצאה על האירועים גדולה פי ארבעה. יש להזכיר כי גם בשנה שעברה ערכה הרכבת אירוע לעובדיה בפארק שעשועים, אם כי המקום שנבחר היה הלונה-פארק בתל-אביב, והעלות הייתה גבוהה בכ-40 אלף שקל מזו שצפויה לאירוע השנה.
איך מגיעים להפסד של 220 מיליון?
חברת הרכבת נמצאת בהפסדים מאז הופרדה מרשות הנמלים בעשור הקודם. אלא שהיקף ההפסד גדול משמעותית בתקופה האחרונה: 220 מיליון שקל אשתקד, לעומת כ-165 מיליון ב-2010 וכפול מההפסד בשנת 2009. מצבה החמור של הרכבת הביא לכך שספקי משנה לא קיבלו תשלומים, ועובדי קבלן לא קיבלו משכורות. עקב כך נדרשה התערבות של משרד האוצר, שאישר את העברת עשרות המיליונים.
יש לציין כי בשנה שעברה נגרמו לא מעט הפסדים כתוצאה מתאונות. על-פי הדו"ח השנתי של החברה, התנגשות בין שתי רכבות באפריל, שבה נפגעו כ-60 נוסעים, הביאה להפרשת כ-16 מיליון שקל. התנגשות בין שני קרונות שאירעה באותה שנה גררה הפרשה נוספת, על-סך של כ-4.6 מיליון שקל. נזק לקרון אחר הביא להפרשת כ-2.7 מיליון שקל נוספים, ותאונה בין שתי רכבות בחיפה באוקטובר גרמה להפרשת כ-11 מיליון שקל.
בסך הכל, נרשמו בספרי החברה הפרשות בגין תאונות ונזקים לציוד בסכום מצטבר של 34.3 מיליון שקל. עם זאת, יש לזכור כי לעתים גדל משמעותית אומדן הנזק לאחר בחינה נוספת. כך למשל, ההפסד שרשמה הרכבת בגין שריפת קרונועים בסוף 2010 נאמד באותה שנה בכ-14 מיליון שקל. בהערכה מעודכנת שהתבצעה אשתקד, הוכפלה העלות ל-28 מיליון שקל.