שתף קטע נבחר

השאלות הפתוחות: "יש סיכוי שברבי ייצא בקלות"

משפטנים מסבירים כי הבריחה תחמיר את עונשו של שושן ברבי, החשוד בהריגה והפקרה של שלוש נשים בנתניה. אבל עורכי דינו יוכלו לעורר ספקות בגרסת המשטרה. צפו במכונית של ברבי, רגע אחרי התאונה הקשה

אחרי לכידתו של שושן ברבי, החשוד בהריגתן של שלוש הולכות רגל בתאונה הקטלנית בנתניה, המשימה המרכזית של מערכת אכיפת החוק - המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט - תהיה להוכיח מעבר לספק סביר כי הוא זה שנהג ברכב והפקיר את שלוש בנות המשפחה: אלכסנדרה רובינוב (66), סבטלנה יגודייב (56) ובתה שושנה (25). גם אם תוכח אשמתו, מה יהיה העונש הצפוי לו? האם העובדה שברח תחמיר משמעותית את גזר הדין? ואולי הכול עוד פתוח וברבי אפילו ייצא מזה?

 

שושן ברבי נלכד - דיווחים אחרונים:

 

"התוצאה היא לא בהכרח המרכיב העיקרי בעונש", הסביר עו"ד מוטי כץ שייצג את שלום ימיני, מי שהורשע בגין מעורבותו בדריסתה של מיטל אהרונסון בתל אביב ב-2008. "המרכיב העיקרי בעונש זה הכוונה ורמת הפזיזות".

 

 (צילום: מוטי קמחי, רענן בן צור, אבי מועלם) (צילום: מוטי קמחי, רענן בן צור, אבי מועלם)
(צילום: מוטי קמחי, רענן בן צור, אבי מועלם)

 

הפרקליטות מנסה להילחם בתופעה ומבקשת להטיל ענישה כבדה. לפי החוק, העונש המקסימלי על הריגה הוא 20 שנה, ואילו על עבירת הפקרה 14 שנה. עם זאת, בדרך כלל לא נהוג להשית עונש מקסימלי על הנאשמים. תאונות "פגע וברח" הפכו כבר מזמן למכת מדינה. שי סימון, שהורשע בהריגתה ובהפקרתה של אהרונסון, נידון ל-14 שנות מאסר, ואילו במקרה של טל מור, שהרג והפקיר את שניאור חשין, זה נגמר ב-12 שנות מאסר.  

 

"DNA זה ממצא שאין לו גיל"

לדברי עו"ד כץ, אף שהתאונה בנתניה זכתה להד תקשורתי רחב, יש הרבה שאלות פתוחות, "במיוחד השאלה מי הנהג. זוהי קביעה שהיא לא נקייה מבעיות, למרות שהמשטרה מנסה להציג זאת כממצא חד משמעי".

 לדבריו, "השאלה הזו לא פשוטה. במקרה זה, בהעדר עדים, היא תוכרע על ראיות נסיבתיות".

 

הוא הסביר כי "גם ממצאי ה-DNA במקרה הזה כמעט ולא יכולים להשפיע על השאלה מי הנהג". לדבריו, אין מחלוקת שמכונית האאודי שייכת לברבי, אך "DNA זה ממצא שאין לו גיל. העובדה שיש נגדו DNA על ההגה ובמקום אחר לא מעידה דבר או חצי דבר שהוא נהג". במשטרה טענו כי סימני DNA של ברבי נמצאו על כרית האוויר שנפתחה בעקבות התאונה, אולם לטענת עו"ד כץ "גם בעניין הזה עדיין יכולה להיווצר בעיה".

 

"עדיין יכולה להיווצר בעיה". מכונית האאודי של שושן ברבי (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
"עדיין יכולה להיווצר בעיה". מכונית האאודי של שושן ברבי(צילום: עידו ארז)

 

השופט המחוזי בדימוס שלי טימן מסביר גם הוא כי "על פי הפרסומים, הנקודה תהיה להוכיח אם הוא עבר באדום או לא עבר, אם יש סימנים ברורים בתוך המכונית, על ההגה או במקום אחר".

 

"טוב שהמשטרה לא מגלה את כל הקלפים"

למרות הכול, לדעתו של השופט טימן, "עדיין יש איזה סיכוי שהוא ייצא מזה בקלות. אני לא יודע איזה קלפים יש למשטרה אבל טוב שלא מגלים את כל הקלפים. ממה שאני יודע אין מי שראה אותו, לא תפסו את הבחור השני שילשין עליו ולבטח הוא גם מפחד ממנו. כרגע אין כאן כלום, אין מצלמות של בתי עסק קרובים".

 

ברבי, בן 35, נתפס לאחר שהסתתר במשך שלושה ימים. עשרות שוטרים ובלשים איתרו אותו במחסן באזור התעשייה הישן בנתניה. לדברי עו"ד אופיר סטרשנוב, מומחה בפלילים, "אין בחוק הבדל בעונש לגבי זמן הבריחה מתאונת דרכים, ההבדל היחידי בחוק הוא אם אדם עזב בידיעה ודאית שהאדם נפגע או לא". לדבריו, אין ספק שזמן הבריחה יבוא לידי ביטוי בענישה.

 

זמן הבריחה יבוא לידי ביטוי בענישה ()
זמן הבריחה יבוא לידי ביטוי בענישה

 

העונש המקסימלי לבריחה מתאונת דרכים שונה לפני כשנה. כיום העונש הוא 14 שנות מאסר לעומת תשע קודם לכן. לדעתו של עו"ד סטרשנוב, "גם העונש הקודם היה מספיק וזה מוכח בכך שהפסיקה מעולם לא הגיעה למקסימום, כך שזה יותר מסר שהמחוקק מנסה להעביר וכמובן גם פופוליזם".

 

"התועלת של הבריחה אפסית"

פרופסור יורם שחר, מומחה למשפט פלילי מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, אומר כי לדעתו, אם ברבי יורשע מגיע לו עונש על הריגת שלושה אנשים ולא על עצם הבריחה. "מבחינה משפטית ברור שקיימת עבירה של פגע וברח, ולדעתי אינסטינקט הבריחה הוא טבעי. רוב הפושעים לא מגלים שהם עשו את העבירה לאחר המעשה ובדיוק כמו ברבי מסתתרים, ההבדל כאן הוא שכל הארץ 'יודעת' שהוא ביצע את העבירה", אמר שחר.

 

הוא הדגיש שהתמריץ לא לברוח מתאונות דרכים נמצא בעונש עצמו, מפני שעונש על פציעת אדם בתאונות דרכים הוא בקושי מאסר בפועל, לעומת 20 שנות מאסר על הריגת אדם בתאונת דרכים, כך ש"כל אדם עם שכל יישאר בזירה בניסיון להציל את הנדרס ובכך גם להציל את עצמו מעונש מאסר, אבל אנשים לא חושבים ברגעים האלו ופועלים על פי אינסטינקט כאמור".

 

לדעת שחר לא צריך לתת יום מאסר על עצם הבריחה מתאונת דרכים. "צריך לקבל עונש על הפשע עצמו ולא על הבריחה.

אדם שהרג אנשים בתאונת דרכים צריך להיענש על ההריגה בלבד. הבריחה היא אינסטינקטיבית ומגיעה ממקומות מאוד אפלים הנמצאים כמעט בכל אדם, לא מדובר במעשה רציונלי אבל התועלת של הבריחה היא אפסית".

 

עו"ד סטרשנוב חיזק את דברי שחר בנוגע לאינסטינקט הבריחה, אך לדבריו יש לזכור שכמעט תמיד הבריחה תכפיל את העונש בעשרות מונים. "העניין הוא יותר מוסרי, עשית משהו - אז תישאר לסייע". עו"ד מיכל טמיר, מומחית בסדר דין פלילי ממכללת שערי משפט, הוסיפה כי "אדם שבורח ונשאר בארץ, סיכוייו קלושים להימלט לחלוטין".


פורסם לראשונה 21/08/2012 23:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
מי נהג ברכב? שושן ברבי
צילום: מוטי קמחי
צילום: עידו ארז
עו"ד מוטי כץ. יש הרבה שאלות פתוחות
צילום: עידו ארז
צילום: בוצ'צ'ו, אתר רשות בתי המשפט
הכול פתוח. השופט בדימוס שלי טימן
צילום: בוצ'צ'ו, אתר רשות בתי המשפט
מומלצים