על חשמל לאילת - כמה חסכוני המיזם של אגסי
בטר פלייס, מיזם הטענת הרכב החשמלי של שי אגסי, פותח מחר תחנת החלפת סוללות בדרום. ההבטחה: נסיעה מהמרכז לאילת בעלות נמוכה בעשרות אחוזים. אלא שחישוב הנתונים מלמד כי התמונה פחות ורודה מהמובטח
כמה כסף תחסוך לכם המכונית החשמלית של בטר-פלייס בנסיעה לאילת? לקראת פתיחתה מחר (ה') של תחנה להחלפת סוללות ליד קיבוץ איילות בדרום, מבטיחים במיזם טעינת הרכב החשמלי להוזיל בעשרות אחוזים את עלות הנסיעה מהמרכז לאילת. על-פי חישוב שערך המיזם, נסיעה במכונית בנזין לעיר הדרומית עולה בממוצע כ-540 שקל, לעומת רנו פלואנס חשמלית עם סוללה שתוחלף בדרך, ואשר אמורה לחסוך לפחות 150 שקל.
בדיקה שערך ynet מעלה כי המספרים אותם מפרסמת בטר-פלייס, אינם משקפים את עלות הדלק האמיתית במכוניות שאינן חשמליות. למעשה, עלות הדלק שלהן בנסיעה לאילת תהיה נמוכה במרבית המקרים מהנתונים שהוצגו.
נתונים המופיעים באתר עליו מסתמכת בטר פלייס, מלמדים כי עלות השימוש במכונית משפחתית מודרנית נמוכה משמעותית מזו שחושבה לעניין הנסיעה לאילת. למשל, לפי נתוני בטר-פלייס, צריכת הדלק הממוצעת "האמיתית" של פורד פוקוס, עומדת על 12 ק"מ לליטר. לכן, עלות הדלק מתל-אביב לאילת וחזרה (כ-680 ק"מ) תהיה 436 שקל. במילים אחרות, כ-100 שקל פחות מהנתון שמפרסמת בטר-פלייס.
וכמה באמת עולה הנסיעה במכונית חשמלית? המיזם מציע כיום שני מסלולי תשלום ללקוחות פרטיים: 55 אגורות לק"מ ל"חבילות מרחק" קבועות מראש, 65 אגורות לתשלום על נסיעה בפועל. התעריף הראשון אכן מציע חיסכון מסוים בעלות הנסיעה - 374 שקל מול 436 בפוקוס. אלא שלפי התעריף השני, המחיר הוא כ-442 שקל - כמעט זהה למחיר הנסיעה במכונית בנזין מודרנית.
"לנסוע לכל יעד בארץ"
בבטר-פלייס מתייחסים לפתיחת התחנה ליד קיבוץ איילות כאל אבן-דרך משמעותית בהתקדמות המיזם. כבר בחודש הבא, כך מבטיחים שם, תתאפשר נסיעה רצופה "מדן ועד אילת". עד סוף השנה יופעלו לדבריהם כ-40 תחנות ברחבי הארץ. משה קפלינסקי, מנכ"ל המיזם בישראל, מציין כי לקוחות בטר-פלייס "יכולים לנסוע לכל יעד בארץ, בכל מרחק, כאשר לשירותם עומדות תחנות החלפה בכל אזור".
עלות הנסיעה המינימלית בפלואנס החשמלית לפי חישובי בטר-פלייס מגיעה ל-374 שקל. זאת, כאשר הלקוח מתחייב לרכוש מראש "חבילת מרחק", במחיר של 55 אגורות לק"מ. מול מכונית בנזין, עם צריכת דלק של 9.7 ק"מ לליטר - כפי שמעריכים בבטר פלייס - החיסכון אכן משמעותי. שכן העלות במקרה זה היא 540 שקל, או חיסכון של 166 שקלים לנסיעה מול מכונית בנזין.
אלא שבדיקה מעלה כי חישובי בטר-פלייס - או אלה עליהם מסתמכים אנשי המיזם - רחוקים מהמציאות. שכן גם בבטר-פלייס יודעים כי מכוניות מודרניות מציעות צריכת דלק טובה משמעותית מ-9.7 ק"מ לליטר בנסיעה בינעירונית רגועה וארוכה. למעשה, גם כאן, הנתונים עליהם מסתמך מיזם טעינת הרכב החשמלי מציגים תמונה שונה לגמרי.
הפוקוס היא דוגמה אחת, אך יש מכוניות נוספות: למשל טויוטה קורולה (12.14 ק"מ לליטר), סקודה אוקטביה (גרסת 1.2 ליטר טורבו-בנזין, 12.76 ק"מ לליטר), ופולקסווגן גולף (גרסת 1.2 ליטר טורבו-בנזין, 14.1 ק"מ לליטר). ועוד לא הגענו לחסכוניות באמת.
ומה עם מכוניות היברידיות?
מאחר שהנסיעה לאילת מתבצעת ברובה בכבישים בינעירוניים, צריכת הדלק "האמיתית" צפויה להיות טובה מהממוצע המחושב על-ידי בטר-פלייס. קחו את הפוקוס למשל. לפי היצרנית, צריכת הדלק שלה עומדת בכביש בין עירוני על 20.8 ק"מ לליטר. גם אם היצרנית הגזימה ב-25%, עדיין צריכת הדלק מגיעה ל-15.6 ק"מ לליטר, המייצגים עלות נסיעה של 335 שקל. או כ-200 שקל פחות מהחישוב של בטר-פלייס, וזול מהמחיר המינימאלי של פלואנס חשמלית בעלת סוללה מתחלפת.
ומה עם מכונית דיזל? על-פי נתונים המשמשים את בטר-פלייס, רנו פלואנס טורבו-דיזל צורכת ליטר סולר לכל 16.1 ק"מ. במחיר סולר של כ-7.5 שקל לליטר, עלות הנסיעה לאילת תגיע ל-316 שקל. ויש כמובן תחנות המציעות סולר במחיר נמוך אף יותר. ומה עם מכונית היברידית, כמו טויוטה אוריס למשל? זו יכולה לחסוך סכום גדול עוד יותר, הודות לצריכת דלק של 18.41 ק"מ לליטר (נתונים עליהם מסתמכים בבטר-פלייס), המתבטאת בעלות נסיעה של 284 שקל.
השורה התחתונה, אם כך? לפי הנתונים שבהם עושה בטר-פלייס שימוש, מכונית היברידית תהיה הזולה מכולן לנסיעה מהמרכז לאילת. מכונית בעלת מנוע דיזל מודרני תהיה זולה אף היא - ושתיהן יעלו פחות מפלואנס חשמלית של רנו. גם מכונית בנזין סטנדרטית תעלה סכום דומה לזה של המכונית מבית בטר-פלייס. וכל זה, רחוק מאוד מחסכון מוצהר של עשרות אחוזים.