יופי, שרדתם. ומה יצא לכם מזה?
עונת ה-VIP של "הישרדות" הפיחה חיים חדשים במותג, וגם העירה את הצופים מתרדמת העונות האחרונות. אבל מה קרה לשורדים עצמם, שהגיעו עם מוניטין לשמר או לשפר? סמדר שילוני על המרוויחים והמפסידים הגדולים של העונה
מה יוצא לנו מצפייה ב"הישרדות" - את זה אנחנו כבר יודעים: אקשן, מעורבות רגשית והזדהות. אבל מה יוצא לנערים המשחקים לפנינו? הם אמנם מגיעים בשביל הסיכוי לקצת תהילה והרבה כסף, אבל לא מעט מונח על כף המאזניים. ובמקרה של סלבס - אפילו יותר. יש להם מוניטין להצדיק, תדמית לשקם, קמפיינים להרוויח, ולא פעם אלה שעושים את העונה למעניינת יותר, ג'וסית יותר, שנויה במחלוקת יותר, משלמים על זה בדימוי הציבורי ואפילו בפפלינוס ממש. זאת היתה עונה מצוינת של "הישרדות" ואנחנו כבר יודעים שיצאנו מורווחים, אבל איך נראה המאזן של השורדים, רגע לפני הגמר?
לטורים הקודמים של סמדר שילוני על הישרדות :
ענת הראל
הראל פתחה את העונה כבחורה שחטפה את הפסלון מהיד של עזאם עזאם. היא ואנה ארונוב היו הגרעין הראשוני לשלישיית טיניום, ששני שליש ממנה הצליחו להגיע לגמר. לכל אורך העונה ענת שיחקה אותה, והתעלתה מעל למחלוקות. היא היתה מאוד דומיננטית במשימות, גרפה שרשראות וצמידים ונתבה אותם למהלכים אסטרטגיים חכמים, כשעל הגב השרירי שלה שעונים אנה ותורג'י.
אלא שאז התחיל רצף של טעויות. ענת לא שמרה על הפסלון, לא פיצלה את הקולות ולא הצליחה לקחת חסינות. היחס שלה לאיתי ובעיקר לבוקי, הצטרף למריבות שלה עם המושבעים והנקודות החלו לנזול החוצה. היא ניסתה להטליא את זה עם כמה התנצלויות וגם ויתרה על שיחת הטלפון שלה עם הבית, צעדים שרק הגמר יקבע אם היו אפקטיביים. אבל בסופו של יום, גם אם הראל לא תיקח את המיליון או תגרוף קמפיין, היא הגיעה למשחק כפיגורה מטושטשת מפרסומות קורנפלקס וקלטות כושר, ויוצאת ממנו עם הרבה יותר: כיסא מכובד ביציע של התודעה הציבורית, וקרדיט על משחק נשי חזק וחכם.
היה שווה: ל"פיטנס" זה בטח היה שווה.
המלצת המערכת: לנצח ב"הישרדות".
איתי שגב
מלכתחילה לא היה לו הרבה מה להפסיד. הוא נִמְשָה ממחשכי הזיכרון הציבורי. מישהו שלפני כמעט 20 שנה היה ב"קומדי סטור", וזכה לכמה שנות תהילה בערוץ הילדים. הוא זה שיזם את ההדחה של אושרי כהן טרם זמנה, והוא היה זה שעצבן לא מעט אנשים עם הדברנות הכפייתית שלו ויחסי הסאדו-מאזו עם משה פרסטר. אבל במקביל, היה אולי השחקן היחיד שלאורך כל הדרך חשב אסטרטגיה נטו ולא שיקלל רגשות פנימה (למעט כמובן, הצורך העז שלו להביא קצת נחת לאוריקי).
שגב אולי עשה לעצמו קצת יחסי ציבור מפוקפקים עם הנטייה שלו לרַצות ולכשכש בזנב, אבל ממילא רוב העשייה הטלוויזיונית שלו היא כרגע מאחורי הקלעים, ועכשיו נשאר לו רק להתפנן קצת על הגיחה לפרונט, להפעיל שוב את שרירי הסלב שלו, עם סיכוי טוב לסנג'ר לעצמו שלושה רבעים ממיליון.
היה שווה: אוריקי מבסוטיקי.
המלצת המערכת: לפתוח שווארמייה.
אנה ארונוב
הבלרינה שהגיעה כאחת הכוכבות הגדולות של העונה, לצד אושרי כהן והליהוק המפתיע של דורון ג'מצ'י, היישר מ"רוקדים עם כוכבים", שהיתה פעם להיט ממש לפני שנתקלה חזיתית בעונת ה-VIP של "הישרדות". היא הביאה איתה את הנכסים הרוחניים שלה ובעיקר (בואו נודה על האמת) את נכסיה הפיזיים. היא אמנם הגיעה עם מוניטין של בחורה תחרותית מאוד, אבל במהלך העונה, למרות שמצאה את עצמה בגמר, היא לא העמיקה את הרושם הזה בתבונה אסטרטגית או חברתית.
למרות הכושר הפיזי שלה היא זכתה בשתי משימות בלבד, אחת מהן בעיקר בגלל טעות של ענת הראל. הנסיכה מקירגיסטן משכה תשומת לב בעיקר כמושא החיזור של תורג'י, ואחר כך כמי שחברה לענת ופתחה פה על בוקי ושגב. לאחר שוויתרה על התדמית המסתורית שלה, ארונוב קיבלה, במקרה הטוב, את עיטור הבחורה שמכינה אורז מצוין.
היה שווה: מכונית עם הגה בצד ימין.
המלצת המערכת: לרקוד יותר, לדבר פחות.
בוקי נאה
אם נשים רגע בצד את כספי הזכייה, שעליהם יוכל רק להביט מרחוק, בוקי נאה הוא כנראה המרוויח הגדול של העונה, תדמיתית וכלכלית. הוא הגיע עם מוניטין של עיתונאי פלילים בעייתי לשעבר (לשעבר עיתונאי, לא לשעבר בעייתי), אולי עם הסיכויים הכי גבוהים להיות המודח הראשון, ושרד שוב ושוב. הייתם יכולים לומר שבוקי נע מתחת לרדאר, אבל גם רדאר עיוור לא יכול היה להתעלם מההפרעה האישיותית שלו, ואני לא מתכוונת לנחירות והגזים. ובכל זאת, כשהוא מגובה באפס יכולות פיזיות, מה שלא השאיר לו שום סיכוי במשימות, העובדה שבוקי הצליח להגיע עד לישורת האחרונה לפני הגמר היא פשוט נס.
הוא שטף את מוחנו באנדרדוגיות שלו עד שהעדפנו לעבור למסדרון, רק לא להמשיך להקשיב לזה, אבל זה עבד. כשהוא גנב את הפסלון, רוב הצופים כבר עמדו מאחוריו עם מגאפון והצהירו שמדובר בגיבור. את הקופון בוקי גוזר כבר עכשיו, כשהסיורים שלו מן הסתם הפכו מצליחים פי כמה, וכשמנחה הסיור הוא כנראה המיצג הפופולרי ביותר. בהמשך, אולי יגיע אפילו איזה קמפיין קטן, כל זה בלי להסתכסך אפילו פעם אחת עם משפחת גבריאלי.
היה שווה: אקסטרה לארג' שווה. אם עם ישראל חלוק, הקרדיולוג שלך בטוח גאה בך.
המלצת המערכת: לסיים את הסיור מתחת לבית של תורג'י.
איתי תורג'מן
ההישג הגדול של תורג'מן ב"הישרדות", הוא כנראה העובדה שמעכשיו אף אחד לא יבלבל בינו לבין אושרי כהן. תורג'י התחבר לאנה וענת בשלב ראשוני של המשחק, מהלך אינטואיטיבי נבון, אבל מנגד הפגין משחק חברתי לא חכם. הוא כרת ברית עם היבריס כשהוא מתבל את הנרקיסיזם שלו באמיתות סמי-ניו אייג' עצובות כמו "קבלו את זה באהבה" או "לי יש את האוסול שלי", והפגין חוסר רגישות אפילו כלפי בנות הברית הקרובות שלו, שבתגובה הדיחו מתחת לאף שלו את אושרי.
המהלך המשמעותי היחידי היה ההרדמה של עזאם עם האגדה על גניבת פסל החסינות, וגם זה חזר אליו כמו בומרנג עם המקרה המוזר של בוקי בשעת בוקר. בגדול, התגובה הציבורית לא פינקה את תורג'י, ובמבחן האש הוא בהחלט משך אליו הרבה ממנה. למזלו הוא מתפרנס ממשחק, והמלהקת הבאה שתיקח אותו בחשבון לתפקיד בסדרה או בסרט, תזכור מן הסתם בעיקר את הבאזז, ופחות את הווייב שהגיע איתו.
היה שווה: זוגיות עם אנה ארונוב היא עדיין משהו שבמגזרים מסויימים נחשב לנחשק.
המלצת המערכת: תגיד שהכל היה משחק. טוטאלי.
משה פרסטר
פרסטר הגיע למשחק כבחור הפסיבי שסופג בשקט התעמרויות והשפלות, ויצא מהמשחק כבחור הפסיבי שסופג התעמרויות ויכול להיות שהשאיר חלק מהשפיות שלו על אי התקווה. היו כמה רגעים קטנים, חלקם טרגיים, בהם יכולנו להזדהות עם משה והמצוקות הנפשיות שלו, אבל הם טבעו בשיחות הנפש שלו עם האי וקלוז-אפים מפוקסלים של פי הטבעת שלו.
יכול להיות שיום אחד אנחנו נסתכל על כל זה ונצחק, אבל כרגע אני מסתכלת על זה וזה בעיקר.. רגע, לא. זה לא מעורר בי שום תחושה. עכשיו בואכה גיל 50, הוא פורץ במופע סטנדאפ, אבל בשואוביז הכל עוד יכול לקרות.
היה שווה: סבירות גבוהה שימי אי התקווה שלו היו סוג של קרצוף נפשי שרובנו יכולים רק לחלום עליו.
המלצת המערכת: אי תקווה אחד לפחות חודש בשנה.
אושרי כהן
אם תורג'י הפסיד מאובר חשיפה של האישיות שלו, אפשר להגיד שאושרי כהן יצא מופסד דווקא מהמגמה השניה. כהן הביא לשיאים חדשים את הפוליטיקלי קורקט, ההימנעות ממעורבות, ובעיקר ניסה לברוח מהג'יפה של המשחק. התוצאה: הוא הודח פעמיים, כאשר שתי ההדחות תפסו אותו מופתע ולא מוכן כמו אירופה בגל חום. כשהוא כבר הביע את דעתו, הוא יצא צדקן ומרוכז בעצמו, משוכנע שנעשה לו עוול.
אני חייבת להודות על האמת: החיבור שלו ושל תורג'י מאוד מהנה. שניהם מאוד מצחיקים ביחד, אם מנתקים אותם מההקשר החברתי, אבל אף אחד מהם לא הצליח להתעלות לרמת המודעות העצמית והרגישות החברתית שהמשחק דרש. תורג'י עשה את זה באותות ומופתים, כהן בדרכו האנמית. גם מעמדו של כהן כשחקן בשוק מספיק מבוסס, ומן הסתם גם הוא לא יפגע, אבל הרווח התדמיתי שלו מוטל פה בספק.
היה שווה: אולי ירדנה תקבל קמפיין.
המלצת המערכת: תוכנית זוגית לתורג'י ואושרי.
עזאם עזאם
המקרה של השבוי בדימוס קצת שונה משל השורדים האחרים. לא ברור מה הוא עשה שם מלכתחילה, ומה הוא ציפה להרוויח מהשתתפות בעונה. הזמנות להשקות? קמפיין לדברים שכדאי לקחת איתך לתא כלא מצרי? עוד מכתב מאריק שרון? סביר להניח שהתשובה היא "כבוד", ומזה הוא קיבל לא מעט, ברוך השם.
עזאם הגיע למשחק כחיקוי ב"ארץ נהדרת", והצליח להקצין אפילו את החיקוי ההוא. לא פעם נדמה שהוא עומד להתפוצץ ולקחת איתו את כולנו, אבל בהמשך, ובעיקר בווילת המושבעים, למדנו לחבב ולהוקיר אותו, וכעת הוא נהנה מ-15 הדקות שלו, עד שישוב לכפר מע'ר, שם עוד ימשיך ויספר על קפה שחור, על הימים בהם ישב סביב מדורת השבט.
היה שווה: לנו בטוח.
המלצת המערכת: להודות, להודות, להודות.
יוליה פלוטקין ונטלי דדון
את האיבה בין שתי הצ'ילבות המושבעות של העונה אפשר אולי להסביר בכ ששתיהן רוכנות לאותה משבצת: דוגמניות נטולות איפיון יחסית לשאר הסלבס בעונה. שתיהן מגיעות עם רזומה סמלי, פה ושם הן מילאו כמה דקות מסך. נטלי יותר בתחום ה"בכיף", יוליה עם תפקיד ב"עניין של זמן". מבחינת אחוזי חשיפה, הגידול המשמעותי נרשם בעיקר בקרב המשתתפים הפחות מוכרים בסדרות ריאליטי, והכלל הזה חל גם על סדרות ריאליטי שמלהקות סלבס.
יוליה ונטלי הצליחו לבדל את עצמן תדמיתית מעוד דוגמנית לדמות בעלת ציביון ברור - יוליה היא טובת הלב, המוסרית, נטלי היא החכמה, החדה, התחרותית. שתיהן התקדמו במשחק ברמה כזו או אחרת של הצלחה, וכל עוד אף אחת מהן לא הביאה לשולחן אישיות פסיכופטית או סוציומטית באופן קיצוני, לאף אחת מהן לא היה מה להפסיד.
היה שווה: למדנו כמה דברים על דוגמניות, כמו למשל שהן יכולות לרזות.
המלצה: למנף ומהר, כי עוד מעט ייגמר.
דורון ג'מצ'י
כנראה המפסיד האמיתי של העונה. ג'מצ'י הגיע למשחק כמיתולוגיה, אגדה. כולם העריצו אותו ואת מסת השרירים שלו, וכולם חשבו שהוא יתקתק משימות. אבל נאום אחד עצוב במועצת השבט וכמה מילים אומללות שאמר על בוקי גרמו לאומה שלמה להתעצבן.
כיוון שבניגוד לרוב הסלבריטאים האחרים דורון ג'מצ'י האדם (בניגוד לג'מצ'י הכדורסלן) לא הרבה להיחשף, הדימוי הנוכחי שלו נגזר, נשמר וננעץ.
היה שווה: כנראה שלא.
המלצת המערכת: לקלוע שלשה.
מייקל לואיס
הדבר הכי מעניין בהשתתפות של לואיס ב"הישרדות" היא כנראה השאלה האם אירוע הלב שלו היה מתוכנן או מבוים. לואיס כבר היה כוכב בלתי מעורער, אבל לאחרונה שמעו עליו פחות, לפחות בגבולות הארץ.
אם לואיס אכן הגיע כדי להוכיח שהסיבה שלא גויס לצה"ל היא רפואית נטו, אז אפשר להגיד שדי הצליח לו. אם הוא ציפה לזריקת החייאה לקריירת הדוגמנות / משחק שלו, פרק אחד לא עשה את העבודה, וההפסד, תכלס, כולו שלנו. כי גם לנשים שצופות בטלוויזיה מגיעה ליטרת הבשר שלהן.
היה שווה: ולו למשימה הבודדת ההיא.
המלצת המערכת: לעשות שירות לאומי ולסגור עניין.
מיכל זוארץ, איריס בר-און, הראל מויאל, ענבל גבריאלי
בואו נודה על האמת, זה היה מזמן. אנחנו כבר לא באמת זוכרים מי האנשים האלה. איריס בר-און (השורדת האמיתית!) נעלמה פחות או יותר בפעם הראשונה שמצמצתם בפרק הראשון, מיכל זוארץ לא הותירה כל חותם, הראל מויאל כמעט הצליח להוסיף לרזומה שלו את התואר "פרנואיד" פלוס סכסוך קטן עם תורג'י - אבל אז הודח במהירות שיא, וענבל גבריאלי נשארה ענבל
גבריאלי, ולא חידשה שום דבר. ארבעתם בעצם לא הפיקו דבר (למעט החוויה האישית, כמובן, ואיך אומרים בריאליטית? עשינו את זה בשביל החוויה!), ומאידך לא נגרם שום נזק לרפיוטיישן שהיה או לא היה להם.
היה שווה: הראל מויאל כתב על זה שיר, לא?
המלצת המערכת: להקליט ולספר לנכדים.
ערוץ 10
הגיע לעונת ה-VIP של "הישרדות" עם הלשון בחוץ. הרייטינג הממוצע של הסדרה היה במגמת ירידה, ובערוץ בעיקר התפללו לא לראות את ה-15 אחוז מלמטה. מהבחינה הזאת, "הישרדות VIP" די הצילה את העכוז של הערוץ, ואפשר להגיד שהמוניטין של המותג הוא היחיד שלא נפגע בעונה הזאת. אבל לכל "הישרדות" יש מוצאי "הישרדות". עוד לא הגענו לגמר וכבר שמענו ש"רשת" הרימה לכאורה את הפורמט מתחת לאף של ערוץ 10. עוד זה מדבר וכבר מונחת חרב החילוט על צוואר הערוץ, מה שאומר שיכול להיות שאחרי ה-2 בספטמבר בכלל לא יהיה ל"רשת" עם מי לריב.
היה שווה: ולו כדי להכניס קצת כסף מהמפרסמים.
המלצת המערכת: להפיל את הממשלה.