במגמת ירידה - נהגים משלמים פחות על רוכבים
נתוני משרד האוצר מגלים כי עלות ההשתתפות של נהגי מכוניות בביטוח החובה של רוכבי אופנועים וקטנועים, הייתה ב-2011 הנמוכה ביותר בעשור האחרון. רוכבי הדו-גלגלי: הנהגים לא באמת מסבסדים אותנו
כל נהג מכונית בישראל שילם בשנה שעברה 59 שקלים לכיסוי נזקי תאונות אופנועים.
כך עולה מנתוני אגף שוק ההון והביטוח במשרד האוצר. באגף אומרים כי הסכום התווסף בשנה שעברה לפוליסת ביטוח החובה, אותה נדרש לרכוש כל בעל רכב.עוד מציינים שם כי הרוכבים כיסו אשתקד כ-42% מעלות נזקי התאונות של כלי רכב דו-גלגליים, ואת 58% הנותרים מימנו נהגים המבוטחים בביטוח החובה. עם זאת, באוצר מבהירים כי העלות שנוספה בשנה שעברה לביטוח הנהגים, הייתה הנמוכה ביותר בעשור האחרון.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- פגע וברח. בכנות, כמה פעמים אתם הסתלקתם?
על-פי נתוני האוצר, ב-2003 הייתה העלות הנוספת כ-106 שקלים, ב-2005 היא הגיעה ל-111 שקלים, ובשנת 2010 היא ירדה ל-73 שקלים. הסיבה לירידה, כך מסבירים באוצר, היא ירידה בגירעון של "הפול" - תאגיד המבטח את מרבית הרוכבים, ונמצא בבעלות חברות הביטוח.
ומה הביא לירידה בגירעון הפול? באוצר אומרים כי מספר המבוטחים בתאגיד ירדה בשנה שעברה ב-19% - במלים פשוטות, אחד מכל חמישה מבוטחים עזב. על-פי הערכות, חלק מהרוכבים אמנם מבוטחים כעת באמצעות חברות הביטוח עצמן, אך חלקם אינם מבוטחים כלל. הסיבה לכך היא עלייה משמעותית בעלות הביטוח, שנגרמה כתוצאה מרפורמה שיישם האוצר בסוף 2009.
למי יש 158 מיליון שקלים?
במשרד האוצר טוענים כבר כמה שנים כי נהגי המכוניות מסבסדים למעשה את רוכבים הדו-גלגלי, באמצעות פוליסות ביטוח החובה. על-פי הסברי אגף הביטוח, "נהג פרטי שרוכש ביטוח חובה בעלות של 2,000 שקלים, שילם למעשה 1,941 לביטוח שלו, ו-59 שקלים שולמו לכיסוי תביעות ב'פול' בגין תאונות אופנועים". אותו סבסוד, כך מסבירים באוצר, הסתכם בשנה שעברה ב-158 מיליון שקל.
גם עלות נזקי התאונות של רוכבים המבוטחים בפול ירדה. אשתקד היא הסתכמה ב-488 מיליון שקל - כ-15% פחות מ-2010. אלא שדמי הביטוח שגבה הפול הסתכמו ב-204 מיליון שקלים, ו-126 מיליון נוספים נגבו מחברות הביטוח, בהתאם לתיקון חוק מ-2008 שקבע כי נהג המעורב בתאונה עם אופנוע ישלם 75% מנזקי הגוף של הרוכב ("צו החצייה"). כך נותר גירעון של 158 מיליון שקלים, אותו מימנו הנהגים באמצעות ביטוח החובה.
על-פי נתוני האוצר, הגירעון בשנה שעברה היה נמוך משמעותית מזה שנרשם בשנים 2005 עד 2010. ראוי להזכיר כי בסוף 2009 יישם האוצר רפורמה בביטוח הרוכבים שנועדה לסגור את הגירעון, באמצעות יצירת תעריף "דיפרנציאלי" - תעריף הנקבע בהתאם למאפיינים כמו גיל, ותק ברכיבה, ומעורבות בתאונות. אלא שבפועל, תוצאת הרפורמה הייתה ייקור משמעותי של תעריפי הביטוח, שפגעה באלפי רוכבים.
מי מסבסד את מי?
רוכבים רבים טוענים נגד האוצר כי השימוש בהגדרה "סבסוד" נועד להטות את דעת הקהל נגד בעלי האופנועים. לדבריהם, לכלי רכב דו-גלגליים יש יתרונות סביבתיים, חברתיים ותחבורתיים רבים, ולכן עידוד רכישה ושימוש בכלי רכב דו-גלגלי, בעיקר בעיר, מהווה מהלך חיובי גם עבור בעלי מכוניות. לטענת הרוכבים, גידול ברכישת כלים דו-גלגליים יתבטא בפחות פקקים, צמצום זיהום האוויר והקטנת מצוקת החניה.
דברים דומים אומרים כמה חברי כנסת, שיזמו בשנה שעברה חוק המתיר לאוצר להקצות כ-6% מביטוח החובה של נהגים לכיסוי תביעות ביטוח של רוכבים. יוזמי החוק, שנכנס לתוקף בינואר, הסבירו כי הוא "עושה צדק... מכיוון שרוכבי(ם) חשופים יותר לפגיעת תשתית, ופגיעים יותר על-ידי כלי רכב".
2009 | 2010 | |
אליהו | 178,625 | 149,058 |
כלל ביטוח | 75,960 | 131,453 |
מגדל | 229,000 | 81,000 |
הראל | 149,600 | 42,753 |
הפניקס | 82,000 | 73,000 |
* באלפי שקלים, רווחים לפני מס
טענה נוספת של הרוכבים נוגעת לכך שחברות הביטוח, המחזיקות בבעלות משותפת בפול, הן גם מי שמוכרות לציבור הנהגים בישראל את ביטוח החובה. מכירת הביטוח מניבה לאותן חברות רווחי עתק מדי שנה.
ב-2009 גבו החברות מנהגים פרמיות ביטוח חובה בסך של כ-4.7 מיליארד שקלים. רווחיהן מביטוח החובה הסתכמו באותה שנה בכ-758 מיליון שקלים. רווחים אלה מחושבים לאחר קיזוז ההפסד שמסב לחברות הביטוח כיסוי הגירעון של הפול.