שתף קטע נבחר
 

ירושלים: אגד תצנזר גם את הגברים בפרסומות

אחרי שמשרד התחבורה אסר אפליית נשים בפרסומות על גבי אוטובוסים, אגד מצאה דרך מעקף: היא חתמה על הסכם עם חברת השילוט שלה כנען לפיו כדי להימנע מפרסום הכולל דמויות נשים, לא ייכללו בפרסום דמויות אנושיות כלל. כנען: "זו החלטה עסקית. כבר פיטרנו עובדים בי-ם". אגד: "זו פשרה משפטית"

טירוף בירושלים: אגד לא מאפשרת מ-1 באוגוסט פרסום כרזות עם ילדים וגברים בירושלים, כדי להימנע מפרסום כרזות עם דמויות נשים. כך לפי בקשה שהוגשה היום (ב') לבג"ץ, לפיה יש להימנע ממחיקת עתירה בנושא הדרת נשים בפרסום על גבי אוטובוסים.

 

נראה כי בעקבות איסור המדינה להפלות נשים בפרסומים על גבי אוטובוסים, אגד הזדרזה לחתום על הסכם עם חברת השילוט "כנען פרסום בתנועה", לפיו לא יופיעו כלל דמויות אנוש בפרסומים על גבי אוטובוסיה. הסיבה: חשש מהשחתת האוטובוסים על-ידי חרדים קיצוניים.

 

 

משרד התחבורה הודיע לבג"ץ ביולי, כי לא יעניק רישיונות לחברות תחבורה שיפלו נשים בפרסומות על גבי אוטובוסים. זאת במסגרת תשובת המדינה לעתירה שהוגשה על-ידי תנועת "ירושלמים", תנועה המקדמת הצגת דמויות נשים במקומות בירושלים בהן הוסתרו, טושטשו ונחתכו. במסגרת העתירה, התנועה ביקשה לפרסם קמפיין הכולל נשים, על גבי אוטובוסים של אגד ובעקבות תשובת המדינה - כנען נאלצה להיעתר. עקב כך, ביקשו בכנען למחוק את העתירה.

 

אך מסתבר שבכנען ביקשו מהתנועה לצנזר את דמויות הנשים בקמפיין - ולא איפשרו ל"ירושלמים" להציג נשים חשופות זרועות. ב"ירושלמים" הסכימו לכך בתחילה, אך רגע לפני עליית הקמפיין החליטו שלא להיעתר לכך. אחרי מו"מ שכשל - לא פורסמו הכרזות ובמקביל, אגד וכנען חתמו על ההסכם שלא להציג בני אנוש בכרזות. לפי כנען, במקביל להסכם, אגד אף צימצמה בכשליש את שטח הפרסום של כנען על גבי אוטובוסי אגד בעיר. 

 

"הדרת נשים בכיסוי של הדרת גברים"

בתנועת "ירושלמים" לא מתכוונים לשתוק לנוכח הצעד המוזר של צנזורת בני אנוש משלטי הפרסום על גבי אוטובוסים בעיר, ועקב כך, הגישו בקשה לבג"ץ שלא למחוק את העתירה ובכל זאת להמשיך בהליך המשפטי נגד משרד התחבורה, אגד וכנען. הבקשה לאי מחיקת העתירה הוגשה על-ידי דיקאן מכללת שערי משפט ד"ר אביעד הכהן וד"ר מיכל טמיר, מרצה למשפט ציבורי במכללה.

 

"אגד וכנען החליט שהדרך שלהם להתמודד איתנו, היא בשיטה הידועה: אם אתה לא יכול להוריד רק נשים מהמודעות - תוריד את כולם", אמר ל-ynet הרב אורי איילון מתנועת "ירושלמים".

 

"זו טכניקה מוכרת: הדרת נשים בכיסוי של הדרת גברים. אנחנו מכירים את השיטה מגופים אחרים. מעתה לא יהיו דמויות של נשים, גברים וילדים על אוטובוסים בירושלים בשונה משאר הארץ. האפליה פה זועקת, לכן אנחנו מבקשים לחדש את העתירה".

 

מדוע לא עלה הקמפיין שלכם על גבי אוטובוסים בירושלים? הרי כנען הסכימו לפרסמו.

 

"הקמפיין שלנו לא עלה בסוף בירושלים, כי כנען ביקשו לפרסם אותו מייד, אך הם דרשו לפרסם את הגרסה המצונזרת ואחרי החלטת המדינה לשלול רישיון מחברת תחבורה שמפלה נשים, אנחנו כבר לא הסכמו לצנזורה.

 

"בכנען נתנו לנו אולטימטום לענות להם תוך שבוע, או שהעניין יבוטל. כיוון שאיחרנו במענה בזמן סביר, אמרו לנו צר לנו איחרתם, לכן ההזמנה שלכם מתבטלת. אם תרצו לפרסם שוב: עשו זאת לפי הפרמטרים של ההסכם החדש שנחתם בינינו לבין אגד. המטרה שלנו היא לא לריב עם אגד או כנען, המטרה שלנו היא לפתוח את שטחי הפרסום בי-ם. אנחנו דואגים לעתיד של העיר הזאת".

 

כנען: "יש לי 100 עובדים לפרנס"

בחברת כנען לא מכחישים את דבר ההסכם. "ככל חברת מדיה, מה שמנחה אותנו אלה שיקולים עסקיים", אמר ל-ynet מנכ"ל כנען אוהד גיבלי. "עשינו זאת כדי למנוע אפליה מגדרית. לפי ההסכם שנחתם עם אגד ב-1 באוגוסט לא יהיו דמויות על גבי פרסום בירושלים ושטחי הפרסום מצטמצמים בצורה משמעותית".

 

למה חתמת על הסכם כזה?

 

"למה חתמתי? כי אם לא הייתי חותם לא היה פרסום על גבי אוטובוסים בירושלים. ההחלטה נובעת משיקולים מסחריים".

 

למה הקמפיין של ירושלמים לא עלה?

 

"כי ניתן להם לו"ז להעלות את הקמפיין, קיבלנו מאגד אישור מיוחד להעלות את הקמפיין ו'ירושלמים' לקחו את הזמן למרות שהוצאנו להם שלושה מכתבים שקוראים להם לעלות ולממש את הקמפיין אחרת לא יעלה ושהחליטו היה מאוחר מדי".

 

הם לא רצו להעלות קמפיין מצונזר.

 

"הקובץ המצונזר נוצר אחרי החלטת המדינה. אחרי שאמרנו להם כבר, 'בואו תעלו'. אני לא יכול לפרסם נשים בגופיות בירושלים.

 

"בעקבות הסיפור הזה, אף אחד לא השיג את המטרה שלו, לא אגד, לא אנחנו לא הירושלמים. כיוון שאגד החליטה לצמצם את שטחי הפרסום שלנו על גבי אוטובוסים בעיר, סגרנו סניף בי-ם ופיטרנו עובדים. אני כחברה קטנה לא יכול לשאת על כתפי את המאבק בחרדים. אני מנסה לחיות ולפרנס 100 משפחות ואני תלוי בגוף שמהווה 50% מהמוצר שלי. בסוף אשאר בלי כלום, אצטרך לסגור חברה שלמה בגלל הסיטואציה הזאת".

 

ומה תאמר לבת שלך?

 

"ירושלים זה אזור אחד בישראל, ובמכלול, בכל רחבי הארץ עולים פרסומים עם נשים. זה שיקול מסחרי גרידא, כפי שיש בכל החברות".

 

רון רטנר, דובר אגד. מסר בתגובה כי: "מדובר בפשרה שהושגה בין היועצים המשפטיים של אגד וחברת כנען לנוכח החלטת בג"ץ בנושא, מחד שאין להפלות בין נשים לגברים ומנגד ההתנהגות הבריונית של קומץ קיצוניים. מדובר בגורמים קיצוניים שעשו שפטים באוטובוסים של אגד בעיקר בשכונות הצפוניות בבירה וגרמו לסיכון של נוסעים ונהגים ובמקביל לנזקים באוטובוסים של אגד. באגד בוחרים להתרכז בהסעת נוסעים ובביטחונם ולא בפרסום מודעות. האוטובוס זו לא פלטפורמה פרסומית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: בשמת איבי
קמפיין ירושלמים. לא מספיק צנוע עבור ירושלים?
צילום: בשמת איבי
אגד. כרזת הפרסומת שלא עלתה
מומלצים