אובמה הכריז: עד 2025 תוכפל תצרוכת הדלק
תצרוכת הדלק של מכוניות שנמכרות באמריקה תהיה טובה פי 2 מאשר כיום, זאת לפי תוכנית של הממשל האמריקאי. וזה יקרה בשנת 2025
נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הכריז על תוכנית ההתייעלות החדשה שהממשל יכפה על יצרניות הרכב. התוכנית, תחת מדיניות ה-CAFE (ר"ת של Corporate Average Fuel Economy), קובעת דרישה אחידה בין יצרניות הרכב השונות. במסגרתה כל יצרנית חייבת לשמור על ממוצע תצרוכת דלק של כל מכוניותיה. לדוגמה - אם היצרנית משווקת 10 דגמים שונים, תצרוכת הדלק הממוצעת של כולם צריכה להיות שווה או נמוכה מהתקן.
לפי התוכנית החדשה, הממוצע החדש יעמוד על 54.5 מיילים לגאלון, או במילים אחרות יותר מ-20 ק"מ לליטר. פירוש הדבר כי היצרניות אמנם יוכלו להמשיך ולמכור מכוניות שיצרכו יותר דלק מכך, אך הממוצע הכללי של כל הדגמים יהיה חייב להיות נמוך יותר. וזה גם אומר שדגמים עם תצרוכת דלק טובה מ-20 ק"מ לליטר, יהיו חייבים להשתלב במבחר.
בממשל האמריקאי מקווים כי באמצעות התקינה החדשה, שתיכנס לתוקף בשנת 2025, יוכלו לעודד את יצרניות הרכב להשיק מכוניות ידידותיות יותר לסביבה. ברוח המחאה החברתית, הנשיא אובמה הסביר כי בדרך זו, ניתן יהיה גם להקטין את הוצאות מעמד הביניים על בנזין יקר. כמו כן, בין מטרותיה המוצהרות ניתן למנות גם את הניסיון של ארה"ב - שבינתיים לא ממש מצליח - להפחית את תלותה בנפט מיובא ולצמצם את זיהום האוויר בשטחה.
מנגד, יצרניות הרכב הסתייגו מחלק מההחלטות שהתקבלו - במיוחד אלו שמקורן מחוץ לאמריקה. לפי התקנה שנחתמה, כלי רכב מסחריים דוגמת טנדרים גדולים, שמיוצרים בעיקר על-ידי יצרניות הרכב האמריקאיות, יזכו להקלות ולא יידרשו לעמוד באותה דיאטת צריכת דלק נוקשה. פירוש הדבר כי התוכנית, מלבד יתרונותיה הברורים, מקנה הטבות עקיפות לתעשיית הרכב האמריקאית, וממשיכה לתמרץ רכישת טנדרים גדולים ומזהמים - מהסוג שחלק נכבד מהאזרחים האמריקאים אוהבים במיוחד.
הקרב על הנשיאות - יש הבדלים?
למרות שנושא איכות הסביבה נחשב כיום לבעל משמעות רבה גם במערכות בחירות, נראה כי בפועל - שני המועמדים לנשיאות ארה"ב לא שונים משמעותית זה מזה. כצפוי, הצהרותיו ומצע הבחירות של אובמה מדברים על הורדת התלות בנפט, לטובת אנרגיות חלופיות כמו חשמל ומימן. אלא שהצהרות לחוד, ומעשים לחוד: התוכנית שהושקה כעת לא כוללת מהלכים משמעותיים לעידוד מעבר לדלקים חלופיים, ומשאירה ליצרניות הרכב להתמודד כראות עיניהן עם החמרת תנאי ה-CAFE.
לעומת רומני, שמעדיף שהתעשייה תתמקד בשיפור טכנולוגיות הבנזין הקיימות, אובמה הכריז בעבר על כוונתו לתמרץ פיתוח מנועים חלופיים. זאת, בין היתר, באמצעות מתן הטבות מס והלוואות ממשלתיות לחברות הזנק (סטארט-אפ) בתחום, דוגמת פישקר וטסלה (יצרניות רכב חשמלי) וחברות המפתחות טכנולוגיות לתחום. סובסידיות אלו, יחד עם תוכנית החילוץ האדירה לתעשיית הרכב האמריקאית, מהוות בימים אלה נושא מרכזי בוויכוח בין הרפובליקנים לדמוקרטים, בנוגע למידת המעורבות הראויה של הממשל בפעילותן של חברות פרטיות.