התייקרות הליסינג לפריפריה: ח"כים מגיבים בזעם
טיוטת חוק ההסדרים הבא שנחשפה אתמול ב-ynet, מציעה לייקר את השימוש ברכב צמוד עבור תושבי הפריפריה, ולהוזיל עבור תושבי המרכז. ח"כים ושרים הגיבו לרעיון במילים חריפות
קואליציה ואופוזיציה נגד ייקור השימוש ברכב צמוד. תוכנית משרד האוצר להעלות את המס שמשלמים בעלי רכב צמוד, שנחשפה אתמול (ה') ב-ynet, מעוררת ביקורת חריפה מצד חברי קואליציה ואופוזיציה כאחד. שר התחבורה, ישראל כץ, הגיב הבוקר לפרסום אודות הייקור, ואמר כי הוא "מתנגד בחריפות להטלת מס נוסף על הנהגים, הנוגד את תכניות משרד התחבורה".
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- רכב צמוד - תל אביבים ירוויחו, בפריפריה יפסידו
השר כץ הוסיף כי משרד התחבורה כלל לא היה שותף לתכניתו של משרד האוצר להעלות את "שווי השימוש", המס חודשי שנדרשים בעלי רכב צמוד לשלם - העלאה שלדברי השר נוגדת את מדיניותו. "למשרדנו אין שום קשר להמלצות משרד האוצר", סיכם כץ את התייחסותו לייקור שווי השימוש.
"האוצר פוגע אנושות בפריפריה"
גם בישראל ביתנו, שותפתה של סיעת הליכוד בממשלה, תקפו היום את האוצר. "תכנית האוצר פוגעת אנושות בעיקר בתושבי הפריפריה", הסבירה ח"כ פאינה קירשנבאום. "בזמן שתושבי המרכז יעדיפו להגיע למקום עבודתם בתחבורה הציבורית, מסעודה משדרות לא תוכל לעשות זאת, ולו בגלל חוסר האמון שיש לתושבים בתחבורה הציבורית הקלוקלת".
ח"כ קירשנבאום קוראת למשרד האוצר להימנע מייקור שווי השימוש, ואומרת כי "שוב אנו מגלים את חוסר המדיניות במשרד האוצר, שמנסה להכניס עוד כמה שקלים לקופת המדינה על-ידי רכיבה על החלש - ולא על-ידי חשיבה מערכתית מסודרת".
יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז, בחר היום שלא להתמקד דווקא במשרד האוצר, ותקף את ממשלת נתניהו כולה. ״מדובר במס על מס", אמר היום, בהתייחסו להעלאה המוצעת של שווי השימוש. "לא מספיק שמחיר הדלק הגיע לשיא כל הזמנים, ולא מספיק שלמעלה ממחצית ממחיר ליטר דלק הוא מס, עכשיו הממשלה שמה מס נוסף על הציבור העובד".
מופז הוסיף כי "זו ממשלה שהכריזה מלחמה על ציבור מעמד הביניים, משלם המסים, המשרת במילואים. זו ממשלה אנטי-ממלכתית שלוקחת מהכיס, מהיד ומהפה של מעמד הביניים". יש לציין כי כאשר כיהן כשר התחבורה בעשור הקודם, נמתחה נגד מופז ביקורת חריפה דווקא בעניין החלטות שקיבל בנוגע לתחום הליסינג. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אף הגדיר את מופז "שר הליסינג".
מי יוותר על דלק חופשי?
באוצר מציעים לשנות את שיטת החישוב של אותו מס שמשלמים בעלי רכב צמוד. על-פי ההצעה, המס - המחושב כיום כאחוז קבוע ממחיר המכונית - יחולק לשני מרכיבים. האחד יהיה תלוי במחיר המחירון, והאחר יבוסס על עלות הדלק. מרכיב המחיר יהיה נמוך מזה הנהוג כיום, ואילו מרכיב הדלק יחושב כסכום קבוע, המבוסס על נסועה שנתית גבוהה יחסית. עובדים שירצו בכך, יוכלו לוותר על הטבת הדלק שהם מקבלים ממקום העבודה, ולשאת בעצמם בעלות הנסיעות.
באוצר אומרים כי מטרת המהלך היא לצמצם את היקף הנסיעות של בעלי הרכב הצמוד. על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), נהגים אלה עוברים מדי שנה מרחק כפול מבעלי רכב פרטי. אלא שבפועל, שינוי שיטת החישוב עלול לייקר משמעותית את המס החודשי, ולפגוע בעיקר במי שמתגורר רחוק ממקום העבודה - וכן בבעלי רכב צמוד שמתגוררים בפריפריה.