כביש עוקף קריות מוכן - נתיבי אילון של הקריות
האם תצליח המדינה סוף סוף לפתור את אחד מצירי התנועה הבעייתיים ביותר ברשת הכבישים הנוכחית, מחיפה לאזור הקריות ועכו? מתכנני כביש עוקף קריות שיפתח לתנועה בעוד 10 ימים, בטוחים שכן. הצטרפנו לסיבוב ראשון על האספלט החדש
אחרי 30 שנות תכנון ושנתיים של בנייה, יתגשם בעוד 10 ימים חלום כביש "עוקף קריות", עם פתיחת שמונה הקילומטרים הדרומיים של הפרויקט לתנועה. בעוד כחצי שנה - מרץ 2013 - צפוי הכביש להיפתח לכל אורכו, ויאפשר נהיגה נוחה ורצופה לאורך 14 ק"מ, ממחלף ההסתדרות מעל צומת וולקן, ועד מחלף כרי נעמן, דרומית לעכו. בכך יזכו תושבי האזור והנהגים המבקרים, לפתרון אחד מצירי התנועה הבעייתיים של המדינה, אשר טופל באופן חלקי ולא יעיל במשך עשרות שנים.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- יום כיפור בלי אופניים, ירדתם מהפסים?
הצטרפנו היום לנסיעה ראשונה בציר התנועה החדש שהקמתו מוערכת ב-1.7 מיליארד שקלים, והרושם הוא כי אכן מדובר בבשורה של ממש לתושבי האזור. נסיעה מעכו לחיפה תארך לא יותר מ-10-12 דקות גם בשעות עמוסות יחסית, על-פני אספלט סלול היטב ותשתית לדוגמה - בעיקר כאשר משווים אותה למקובל בצפון הארץ. כדאי לזכור שהציר החדש והרצוף מאפשר לדלג על מסלול הנסיעה הקיים - כביש 4, דרך ההסתדרות - הכולל לא פחות מ-10 צמתים מרומזרים.
בחלקו הקרוב יותר לחיפה כולל הכביש שלושה מסלולי נסיעה בכל נתיב, אך לאחר מחלף קריית אתא-דרום הוא מצטמק לשני מסלולים, על-פי נפח התנועה הצפוי באזור. בצדי הכביש החדש הקפידו המתכננים על צמחיה נאה, ואילו החקלאים ביישוב הכפרי היחיד באזור - כפר ביאליק - זכו למעברים עיליים ותחתיים לשדות שנותקו בשל סלילת הכביש, ובכביש שירות לשימושם. לאורך הכביש הוצב גם קיר אקוסטי (מצחייה) שנועד לנטרל רעשי נסיעה מתושבי האזור לאורך הציר החדש.
בלילה שבין יום חמישי לשישי הבא (13-14.9) ייפתחו בהדרגה לתנועה ארבעה מחלפים רחבים ונוחים, שינתבו את התנועה באזור הקריות לכביש מהיר. מנהל הפרויקט מטעם החברה לדרכים (מע"צ), יעקב גריאני, ציין כי הכביש הוא בבחינת נתיבי אילון של הקריות. "זהו כביש פרברי מהיר, מהירות הנסיעה בו תגיע ל-100 קמ"ש, ללא רמזורים ולאורכו חמישה מחלפים. בעתיד (סוף 2014) הוא יחובר גם למנהרות הכרמל, כך שנהג שעולה לכביש בעכו יוכל להמשיך ישירות לכביש החוף ומשם למרכז הארץ".
החלק שייפתח בשבוע הבא יתחבר לכביש 22 הקיים (סמוך לבית הספר הטכני) ומשם יפנה למחלף ההסתדרות מעל לצומת וולקן, צומת אתא-דרום, מעל כביש דשנים, אתא-צפון, מעל כביש קריית חיים-קריית אתא ועד מחלף ביאליק, מעל כביש 79. באזור זה, כך צופים מתכנני הכביש, עלולים להיות עומסי תנועה בירידה מהכביש עד לפתיחת החלק הנוסף לכיוון צפון. עומסים צפויים להיגרם גם בכבישים המובילים אל העוקף החדש וממנו. נקודות תורפה אפשריות - צומת הצריף (קריית חיים-קריית ביאליק) ובירידה מכביש 22 בעיר התחתית בחיפה, העמוסה כבר כיום בשעות הבוקר.
ארנון וולסקי, מנהל הפרויקט מטעם חברת שפיר, העריך כי כשליש מהתקציב הושקע בעזרי בטיחות, בהם גדרות בטיחות "סלחניות" לאורך הכביש ובמרכזו, תאורה לכל אורכו, וכן קירות אקוסטיים מתקדמים. בחלק הקרוב ביותר לשכונות מגורים, סמוך לגבעת הרקפות בקריית ביאליק, שוקע הכביש והוקמו גדרות אקוסטיות גם במרכזו של הכביש וגם בצידיו, שם הקירות האקוסטיים מתעקלים אל מעל לכביש. עוד הוקם מוביל מים לאורך ארבעה ק"מ, המנקז ביצה שמציפה את האזור בחודשי החורף, אל נחל הגדורה.