שתף קטע נבחר

 

האוצר מעכב פטור ממס לתאגידי המים

הצעת חוק ממשלתית שנועדה לתת לתאגידי המים פטור ממס חברות על רווחיהם וממס הכנסה על הדיבידנדים שהם מחלקים לרשויות השולטות בהם, מעוכבת ע"י האוצר בוועדת הכספים. החוק גובש במטרה לסייע לעיריות לסבסד את חשבונות המים לצרכנים דלי אמצעים וזכה בעבר לתמיכת חברי הוועדה

משרד האוצר מעכב בוועדת הכספים הצעת חוק ממשלתית שנועדה לתת לתאגידי המים ברשויות המקומיות פטור ממס. הפטור המדובר הוא על מס חברות שמוטל על רווחי התאגידים וכמו כן גם פטור ממס הכנסה על הדיבידנדים שהם מחלקים לרשויות השולטות בהם.

 

החוק המוצע גובש בשיתוף מרכז השלטון המקומי במטרה להגדיל את הכנסות העיריות מרווחי התאגידים כדי לאפשר להן לסבסד את חשבונות המים לצרכנים דלי אמצעים.

 

האוצר הסכים: סבסוד תעריפי מים לחלשים

בגלל תאגידי המים: שובת רעב שלושה שבועות

מחירי המים יעלו, אך התאגידים יזכו לפטור ממס

 

הצעת החוק מוגדרת כהוראת שעה ניסיונית לתקופה של 4 שנים, למפרע מ-2011 עד 2015. התוקף הרטרואקטיבי נקבע לבקשת הרשויות המקומיות מאחר שרוב תאגידי המים טרם סיכמו את מאזניהם ל-2011. הצעת החוק נובעת מהחלטת הממשלה שהתקבלה בשנה שעברה על פי המלצות ועדה בראשות הממונה לשעבר על התקציבים באוצר, אודי ניסן, "להסדרת יחסי השלטון המקומי בתאגידי המים והביוב" על פי כותרתה.

 

הקפאת החקיקה - בגלל המשבר בתקציב?

הצעת החוק עברה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה והכנתה לאישור סופי בוועדה כמעט הושלמה בישיבתה האחרונה לפני הפגרה ב-25.7. ישיבה נוספת של הוועדה נקבעה להיום (ב') לצורך השלמת החקיקה, אבל הישיבה בוטלה ברגע האחרון מבלי שנקבע לה מועד חדש. מהוועדה לא ניתן הסבר לעיכוב החקיקה אבל דובר האוצר גילה את מעורבותם בפרשה.

 

הסיבה לדבריו היא ש"התגלו חוסר הסכמות ביישום המלצות ועדת ניסן שהחקיקה הזו הינה חלק מרכזי בו. עד לבירור של אי הסכמות אלה יידחה הדיון בהצעת החוק". אלא שבדיקת פרוטוקול הישיבה של ועדת הכספים העלתה תמונה הפוכה של הסכמה על החוק המוצע, אבל דובר האוצר סירב להסביר את הסתירה ולפרט מהן "חוסר ההסכמות" עליהן מדובר ומדוע התגלו דווקא ברגע האחרון שלפני אישור החוק ולא במהלך גיבושו.

 

הדובר גם דחה את האפשרות שבאוצר עלתה מחשבה שנייה להקפיא את החקיקה בעקבות המשבר בתקציב המדינה. כאילו במצב של חסר בהכנסות של מיליארדי שקלים וגזירות המס הכבדות המוטלות על כלל הציבור, אין זה העיתוי המתאים להענקת פטורים ממס של מיליוני שקלים דווקא לתאגידי המים הרווחיים.

 

בישיבת ועדת הכספים לפני כחודש וחצי אמר אלון מסר, מאגף התקציבים באוצר, כי הצעת החוק היא חלק מתיקון רחב שיגיע לכנסת בעתיד הקרוב ויסדיר את הבעיות שטרם נפתרו במערכות היחסים בין הרשויות המקומיות לתאגידים, כגון התקשורת ביניהם, עריכת מכרזים משותפים ומינוי דירקטורים. ליאת גרבר מרשות המסים הדגישה כי מהפטור ממסים ייהנו רק רשויות שיש להן שליטה מלאה על התאגידים.

 

מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, שלמה דולברג, ציין כי המלצות ועדת ניסן גובשו כפשרה בינם לאוצר. "לא כולם השיגו מה שרצו. אבל הפשרה מאפשרת לנו להשפיע על ניהול התאגידים, ועל איכות השירות לתושב. הפטור ממסים יחזיר לרשויות המקומיות כסף שיאפשר להן לתמוך בציבור הנזקקים ולשפר את השירות", בכך מתכוון דולברג להחזר העודפים שהיו לרשויות כשניהלו את משק המים לפני הקמת התאגידים.

 

מדוע התושב משלם יותר על המים?

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תמך בחוק למרות התנגדותו העקרונית להקמת התאגידים שמתבטאת בהצעת חוק פרטית שלו להחזיר לכנסת את הפיקוח על תעריפי המים. "החוק הזה הוא נכון. צריך להוריד את מס החברות", אמר וגם התפלא על עצם קיומם של רווחים בתאגידים ועל העיוות שבמיסוי המגולגל לדעתו על תעריפי המים.

 

"אם אני גר בשכונת הארגזים בתל אביב, אין לי כסף לקנות חלב לילדים שלי, ואני חייב להשתמש במים, מדוע אתם גובים ממני עוד כסף? הרי אם התאגיד משלם מס חברות על הרווח, וגם מס על הדיבידנד, אף אחד בתאגיד לא מביא את הכסף הזה מהבית. התאגיד משלם על כסף שהוא קיבל ממני כך שאני משלם לא רק על המים והתאגיד זה לא ההוא שיושב במשרדים מפוארים. מאיפה לתאגיד יש רווח"? שאל גפני.

 

נציג האוצר השיב, "במידה שהתאגיד יתייעל והעלויות שלו יהיו נמוכות לעומת האחרים, יכול להיווצר מצב שהוא גם ירוויח. הכוונה שלנו היא לעודד את התאגידים להתייעל. ככל שהם יהיו יותר יעילים ויותר רווחיים, ירד מחיר המים לצרכנים שאמור לגלם את העלויות של התאגידים". ראש עיריית ראשון לציון, דב צור, ציין כי התאגידים הוותיקים הם כבר רווחיים. באחרים ההתחשבנות טרם הסתיימה.

 

גפני התעניין אם ניתן לעגן בהצעת החוק גם את האפשרות שהרשות המקומית תוכל לתת הנחות בתעריפי המים מטעמים סוציאליים. מסר השיב כי לפי המלצות ועדת ניסן הסמכת הרשויות לתת את ההנחות תהיה בידי שר הפנים ולא של שר האוצר. "תעריף המים יישאר קבוע, אבל האזרח יוכל לבקש מהעירייה לסבסד חלק מהתשלום שהיא תמצא לנכון. אם העירייה תרצה להשתמש ברווחים שלה לסבסוד – זה כבר באחריות שר הפנים".

 

דב צור הזכיר כי לפני הקמת התאגידים היתה ברשויות מקומיות ועדת חריגי מים למקרים סוציאליים שפעלה במקביל לוועדת ההנחות בארנונה. "הוועדה הזאת פועלת למעשה עד היום לטיפול בחובות העבר של תשלומי המים לעירייה, אבל היא לא יכולה לטפל בחריגים החדשים, אם שר הפנים יאשר. האוצר אמר בהגינות בוועדת ניסן, כי מצידו זה בסדר לתת את ההנחות למקרים סוציאליים, אם יש לנו את הכסף ובתנאי שמחיר המים לא ירד".

 

אבל, כאמור, בירורים אלה לא נגעו לגופה של הצעת החוק למתן הפטור ממסים. גפני אמר כי ההצבעה לאישור החוק לקריאה שנייה ושלישית לא תוכל להתקיים באותה ישיבה אחרונה שלפני הפגרה אלא בישיבה נוספת אותה יזמן בהקדם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים