המקור לשביתה בנתב"ג: סכסוך בין ועדים
העיצומים בשדה התעופה פרצו לאחר שחלק מהעובדים הגיעו להסכם הכולל תוספות שכר. דרישת האוצר, כי 2 הוועדים האחרים הפועלים ברשות שדות התעופה לא ידרשו תוספות לעצמם בעקבות ההסכם, הביאה לשבירת כלים מצד העובדים. מה הרקע לסכסוך שפרץ בעיתוי הרגיש, רגע לפני החג?
פטיש השביתה שוב נחת על נמל התעופה בן גוריון, רגע לפני החגים. לאחר שלפני כשבועיים הגיעה הנהלת רשות שדות התעופה להסכמות עם ועד העובדים הכללי התחדש כעת הסכסוך בין ועד העובדים להנהלה. מה הרקע לסכסוך, למה מושבת שדה התעופה ואילו מעובדי הנמל שובתים?
שורש הסכסוך הוא ביחסים המורכבים בין שלושת ועדי העובדים ברשות שדות התעופה: ועד העובדים הכללי (או "התעופתי"), ועד הטכנאים והמהנדסים וועד האקדמאים. כל ועד חותם עם הנהלת הרשות על הסכם שכר קיבוצי שונה וקיימת תחרות בין הוועדים, מי יגיע לתנאים הטובים ביותר.
הסכסוך הנוכחי פרץ על רקע דרישת הממונה על השכר במשרד האוצר, כי בעקבות ההבנות שהושגו עם העובדים הכלליים לא יגיעו דרישות נוספות מצד ועדי העובדים האחרים ברשות.
לפני כשבועיים, בעקבות עיצומים שנקטו העובדים במאוגדים במסגרת הוועד הכללי, הושג הסכם שמבטיח תוספת שכר של כ-20% לעובדים ותיקים במשרות של רכזים, סגני מנהל משמרת, ראשי צוותים ועוד. מדובר בעובדים ששכרם הממוצע עומד על רמה של כ-10,000 שקל ברוטו בחודש וההסכם עימם יביא לגידול של 1% בעלויות השכר של הרשות.
כמו כן, סוכם על תוספת של כ-1,300 שקל בשנה לתקציב הרווחה של העובדים, שמשמש למימון חופשות, שי לחג וסל חינוך. בתחילת השבוע שעבר, שלח נציג מהממונה על השכר מכתב למנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, שבו הועלו על הכתב פרטי ההסכם החדש וניתנה הסכמה עקרונית של משרד האוצר ליישום ההסכם.
עם זאת, המכתב נחתם בהערה כי "חתימה על הסכם קיבוצי הינה מותנית בקבלת התחייבות בכתב בחתימת נציגות העובדים המוסמכת למניעת העלאת דרישות מצד יתר העובדים ברשות". הערה זאת הציתה מחדש את אש ההתנגדות בקרב נציגי העובדים.
טענות לאפליה מול האקדמאים וההנדסאים
ועד העובדים הכלליים מאגד עובדים נטולי תואר אקדמי או תעודת הכשרה, ששכרם לרוב נמוך יותר. לטענת הוועד, אותם עובדים סובלים מאפלייה מתמדת מול האקדמאים וההנדסאים אשר נהנים מרמות שכר גבוהות יותר גם כאשר הם ממלאים תפקיד דומה.
באוקטובר 2011, חתמו העובדים הכלליים על הסכם קיבוצי שהבטיח להם תוספות שכר של 12%. בוועד קיוו כי ההסכם יביא לצמצום הפערים בין העובדים השונים, אך מאז נחתמו הסכמים קיבוציים נוספים עם שני הוועדים האחרים שבהם הוסכם על תוספות שכר בשיעור גבוה יותר.
ההסכמים הללו עוררו את הוועד התעופתי לדרוש השוואת תנאים. "כאשר אישר האוצר את הסכם העבודה של הדירוגים האחרים, מיהר הוועד התעופתי להתריע בפניו ובפני ההנהלה והודיע בריש גלי לכל הנוגעים בדבר, כי להסכמים הללו יהיו השלכות רוחב", כתב לפני כמה חודשים יו"ר הוועד הכללי, פנחס עידן, למנכ"ל גנות. "חרף זאת", ציין עידן, "אישר האוצר הסכם אשר שב וגרם להגדלת הפער בשכר בין התפקידים הזהים. אנו מצדנו הודענו כי נשוב ונדרוש לצמצמו".
כוחו של עיתוי: רגע לפני החג
המאבק בין הוועדים השונים בתוך רשות שדות התעופה הוא שגרם לגל העיצומים הנוכחי, ולא הדרישה לתוספת כוח אדם זמני, כפי שהוצגו הדברים בשבוע שעבר. ההסכם עם האוצר לא כולל כל התייחסות לנושא זה, וגורם באוצר אף ציין כי אגף הממונה על השכר אינו מוסמך לאשר העסקה של עובדים נוספים וכי סוגייה זו צריכה לידון עם מועצת המנהלים של הרשות.
בשבוע שעבר עוד דובר על הסכמה בין האוצר להסתדרות, לפיה יש לוודא שההסכם החדש עם הוועד הכללי לא יביא לדרישות חדשות מצד הוועדים האחרים. בהסתדרות הודיעו כי יבחנו האם ההסכם החדש עם הוועד הכללי מהווה בסיס לדרישות נוספות מצד הוועדים האחרים, ואם יתברר שכן, יבחנו בהסתדרות האם יש לקצץ בהישגי העובדים הכללים או שמא לדרוש עוד תוספות להנדסאים והאקדמאים.
כעת נראה שהמגעים הגיעו לפיצוץ, והעובדים הכללים החליטו על דעת עצמם "לשבור את הכלים" ולשבות - ללא תיאום עם ההסתדרות. שני הוועדים הנוספים לא הצטרפו לשביתה הנוכחית.
יש לציין כי כוחם של הוועדים ברשות שדות התעופה נובע מיכולתם להשבית את תנועת הטיסות לישראל. מסיבה זו חשוב להם להטיל עיצומים דווקא בתקופה זו של השנה, כאשר ישראלים רבים טסים לחו"ל.
מנגד, באוצר קיים חשש אמיתי כי תחרות בין הוועדים ברשות שדות התעופה תביא לשרשרת של הסכמים להעלאת שכר על חשבון משלם המסים הישראלי. יש להזכיר גם, כי בירושלים אין סבלנות רבה לדרישות ועדי עובדים בימים אלה. תקציב המדינה לשנת 2013 כבר חורג בסכום של 14 מיליארד שקל מהתקרה שנקבעה לו בחוק, בין היתר בשל הסכמי שכר עם ההסתדרות הכללית ועם הרופאים.