שתף קטע נבחר
 

זכאים להוצאות רכב? האוצר רוצה לבטל ההטבה

משרד האוצר מעוניין לבטל את אחד ההסדרים הוותיקים ביותר במגזר הציבורי - הוצאות רכב. במשרדי הממשלה מאשרים את הידיעה: הנושא אכן נמצא בתכנית הכלכלית ל-2013

פרסום ראשון: משרד האוצר מציע לבטל את החזר הוצאות הרכב שמקבלים עובדי המגזר הציבורי. ל-ynet נודע כי האוצר מתכוון לכלול בתכנית הכלכלית לשנת 2013, הצעה לביטול החזר הוצאות הרכב - הסדר שמונהג מזה עשרות שנים, ולפיו מקבלים עובדי המגזר הציבורי תשלום על הוצאות רכב, גם אם אינם משתמשים בו.

 

ההסדר נחשב על-ידי רבים לכזה שמעודד בעלות על רכב פרטי, ולכן הוא מנוגד למדיניות הממשלה לעידוד תחבורה ציבורית. אם תאושר ההצעה, הוצאות הרכב יוחלפו על-ידי רכיב שכר שאינו מותנה בבעלות בכלי רכב. כך תימנע פגיעה בשכר העובדים, ובמקביל תפסיק המדינה לעודד את עובדיה לרכוש ולהשתמש בכלי רכב פרטיים.

 

בנק ישראל: המהלך יוריד 20,000 כלי רכב מהכביש (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
בנק ישראל: המהלך יוריד 20,000 כלי רכב מהכביש(צילום: ירון ברנר)

 

ממשרד האוצר טרם נמסרה תגובה לפניית ynet. ממשרד התחבורה נמסר כי "הנושא אכן נמצא בהצעת המחליטים והתוכנית הכלכלית לשנת 2013". עם זאת, כך ביקשו להסביר שם, בשלב זה "מוצע רק להקים צוות להכנת תוכנית".

 

ממשלת ישראל נגד עצמה   

הוצאות הרכב ניתנות כיום למי שמוכיח כי בבעלותו כלי רכב פרטי, ורישיון נהיגה בר-תוקף. אלא שהשימוש בכלי הרכב אינו נדרש, שכן ההחזר ניתן גם למי שכלל אינו משתמש בו. בנוסף, ההחזר שמקבלים בעלי רכב פרטי גבוה משמעותית מההחזר שמקבלים מי שאנם מחזיקים ברכב, ומגיעים למקום העבודה באמצעות תחבורה ציבורית.

 

מסיבה זו בדיוק, רבים רואים בהסדר "הוצאות רכב" תמריץ לרכישת רכב פרטי, ולכן מוצע כעת להחליפו במרכיב שכר אחר, והסדר נסיעה בתחבורה הציבורית. לדעה זו שותפים בנק ישראל, ורבים מבכירי משרד האוצר ורשות המסים בשנים האחרונות. דו"ח שפרסם בנק ישראל ב-2008, קבע כי "המדינה מחבלת בניסיונותיה שלה להפחית את השימוש ברכב הפרטי... מצד אחד היא מנסה לעודד מעבר לתחבורה פרטית לציבורית, ומהצד האחר היא חתומה על הסכמי עבודה המתמרצים רכישת רכב פרטי".

 

בנייר עמדה שפרסם ה-OECD בשנה שעברה, התייחס הארגון להסדר הוצאות הרכב במגזר הציבורי, וציין כי יש בו משום סובסידיה מזיקה שמעודדת "באופן מופרז את הבעלות על כלי רכב, ואת השימוש בהם". השימוש המופרז, כך הסבירו בארגון, משפיע לרעה על המשק - למשל בגלל זיהום אוויר ועומסי תנועה. לכן המליץ ה-OECD לבטל את ההסדר, ולפצות את העובדים ברכיב שכר אחר, או למשל באמצעות סיוע בתשלום עבור מעונות יום.

 

ומה תעשה ההסתדרות? 

אלא שמול עמדת בנק ישראל, ה-OECD ובכירי האוצר, צפויים להתייצב ארגוני העובדים, ובראשם ההסתדרות, שיתנגדו לצעד שיתפרש על-ידי רבים כפגיעה בתנאי ההעסקה של עובדי המגזר הציבורי. מקור המקורב לאוצר מסביר ל-ynet כי ללא תמיכה מפורשת של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ההסדר הנהוג אינו צפוי להתבטל בעתיד הנראה לעין. "בלי הסכמה של הסתדרות, ההעצה הזו היא סתם 'עז'", אומר המקור.

 

ראוי לציין כי גם בבנק ישראל העריכו כי נחוצה הסכמה של ארגוני העובדים, וזאת לאור הבעייתיות הכרוכה בביטול ההסדר הנהוג. נקודה נוספת נוגעת לעלות המהלך, שלהערכת בכירי הבנק עלולה להיות גבוהה מאוד. לכן, כך המליצו בבנק, יש לשתף פעולה עם נציגי העובדים, ובכך לאפשר את שינוי מדיניות השכר. עם זאת, בהסתדרות הבהירו בעבר כי יתנגדו בתוקף לפתיחת הסכמי השכר.  

 

יש להזכיר כי ביטול הסדר "הוצאות הרכב" נבחן באוצר כבר בעשור הקודם. למעשה, ממשלת אולמרט החליטה כבר באוגוסט 2007 להקים צוות בראשות הממונה על התקציבים והממונה על השכר, במטרה לבחון הנהגת "הסדר נסיעה של עובדי המדינה בתחבורה הציבורית, וזאת כנגד ביטול חלקי או מלא של החזרי הוצאות הנסיעה הנהוגים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר, יובל שטייניץ. יתמוך?
צילום: אוהד צויגנברג
יו"ר ההסתדרות, עופר עיני. יתנגד?
צילום: אלי אלגרט
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים