דרוויניזם כלכלי נגד מדעי הרוח ומדעי הטבע
במקום לעודד תלמידים בתיכון ללמוד מדעי הטבע ומדעי הרוח מעודדים לחינוך קפיטליסטי: תלמד קודם כל מקצוע שתוכל להתפרנס ממנו. כך נכחדים מדעי הרוח והטבע
אני אוהבת, חיה ונושמת פיזיקה ומדעי הטבע, אבל עשיתי דוקטורט במדעי הרוח. למדתי מדעי הטבע וגם מדעי הרוח ואני מפרסמת מאמרים אקדמיים על אלברט איינשטיין ודרכו לתורת היחסות הפרטית והכללית. עשיתי דוקטורט במדעי הרוח כי פחדתי להישאר מוגבלת בעולם קפיטליסטי שמקדש את החומר ולא את הרוח. חשבתי שחשיבה מחוץ לקופסה פירושה שילוב בין מדעי הטבע למדעי הרוח ולא קרע בין השניים. אבל אומרים לי כל הזמן שהדבר החשוב ביותר היום זה לדעת לנהל חשבון בנק בתבונה, להיות מאמן ולשווק את עצמך.
אחד המסרים הסמויים שמעבירים לילדים בבית הספר הוא: ניתן להסתדר גם בלי לקרוא ספרות יפה, אבל אי אפשר להסתדר בלי שיווק באינטרנט. ברור אם כך שאין צורך בדוקטורט במדעי הרוח. אתם מכירים את הסיפור שמסתובב כבר מאז 1975 על אחד שלמד וחרש שנים, יומם ולילה וסוף כל סוף קיבל את הדוקטורט במדעי הרוח רק כדי לעמוד מאחורי הדלפק של רשת המזון המהיר ולומר: "אפשר להגדיל לך את הארוחה בשקל ולהוסיף צ'יפס?" אם כך, אולי צודקים אלה שמתריסים בפני בטענם כלפי שבעולם של היום, צריך לדעת שיווק ולמכור במזללת דוקטור פיצה.
עוד בערוץ הדעות של ynet:
התנחלות ערבית. מאיפה זה בא לבת שלי? / חיים וייצמן
הישרדות טלוויזיונית: מערוץ 10 יוצא צ'אנל 4 / דן כספי
אבל יש סיפור נוסף על נהג מונית שיש לו דוקטורט. בארה"ב נוהגים לספר אותו על דוקטורים לפיסיקה. מספרים על נהג מונית אחד שיש לו דוקטורט לאסטרופיסיקה. נו מה יש כבר לעשות עם דוקטורט באסטרופיסיקה? לחקור חורים שחורים וחורי תולעת, או להציע מודל חדש ליקום המתפשט? בקיצור לחקור את תורת היחסות הכללית של איינשטיין. במדינת ישראל לא משקיעים בשני תחומים: במדעי הרוח ובמדעי הטבע - מתמטיקה, פיזיקה, כימיה וביולוגיה. לא רק שלא משקיעים בתחומים האלה, אם תנסו לחפש בבית ספר מורה למתמטיקה בעל תואר במתמטיקה, תצטרכו זכוכית מגדלת כדי לחפש אחד כזה. תחומי הלימוד המבוקשים ביותר באוניברסיטה הם מנהל עסקים, מחשבים, הנדסה ומשפטים. אולם פרסי הנובל בעולם ניתנים על הישגים במדעי הטבע, בספרות, במחקר כלכלי ובעשיית שלום.
במקום לעודד תלמידים בתיכון ללמוד מדעי הטבע ומדעי הרוח מעודדים לחינוך קפיטליסטי: תלמד קודם כל מקצוע שתוכל להתפרנס ממנו. האינטרסים הצרים קודמים לכל. הדבר החשוב ביותר הוא שתלמד מקצוע פרקטי, תהיה עורך דין או מהנדס. שלא תבינו אותי לא נכון, להיות מהנדס ולהמציא פטנטים ורעיונות הנדסיים זה מרתק. אבל המסר שמועבר לתלמידים בעייתי: לא כדאי ללמוד מדעי הרוח ומדע טהור.
החזק שורד
ההיגיון שעומד מאחורי החינוך לחומרנות ולאינטרסים הוא ההישרדות בעולם הקפיטליסטי החזירי והמופרט. כמו האריה והג'ירפה בג'ונגל, האריה יותר חזק וזריז מהג'ירפה ולכן הוא טורף את הג'ירפה המקפצת, ככה גם אצלנו; מי שיש לו יכולת להתפרנס, לשווק ולדחוף בעזרת מקצוע מבוקש ופרקטי שורד. אפשר לומר שנוצר כאן דרוויניזם כלכלי.
מדעי הרוח ומדעי הטבע לכן הולכים ונכחדים בעוד הם זוכים לתדמית שלילית. התוצאה היא שתיאטראות וספרות יפה נהפכו למוטציות שלא מועילות להישרדות החברה. אנשים בחברה כזו קוראים ספרים כמו: "חמישה דרכים להאצת העסק שלך", "מחנות מכולת קטנה למפעל משגשג", או "הדרך אל האושר בחמישה קורסים".
הרע במיעוטו שניתן לעשות כיום בחברה הקפיטליסטית המודרנית הוא: כאשר סטודנטים נכנסים לאוניברסיטה, יש לחייבם ללמוד בתואר הראשון לימודים רב-תחומיים במדעי הרוח או מדעי הטבע. לדוגמה, אם סטודנט לומד כלכלה או הנדסה או עריכת דין באוניברסיטה, הוא יחויב לקחת חטיבה שלמה במדעי הרוח. מודל כזה מקנה השכלה רחבה לסטודנטים באוניברסיטה ומוביל לחברה שהיא מעט יותר בריאה.
הכותבת ד"ר להיסטוריה ופילוסופיה של המדעים, מומחית למורשת אלברט איינשטיין
גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il