ההסתדרות: נגיב בחריפות לביטול הוצאות רכב
בעקבות חשיפת ynet, מבטיח יו"ר ההסתדרות כי לא יאפשר לאוצר לבטל את החזר הוצאות הרכב - "אני מבהיר לשר האוצר וראש הממשלה, כי כל ניסיון לפגוע בעובדים יתקל בתגובה חריפה"
ההסתדרות נגד משרד האוצר: מתנגדים לביטול הוצאות רכב למגזר הציבורי. בהסתדרות מאיימים היום (ד') להגיב בחריפות לתוכנית האוצר שנחשפה ב-ynet, לפיה יבוטל הסדר הוצאות הרכב לעובדי המגזר הציבורי. לפי התוכנית, יוחלף ההחזר שמקבלים כיום העובדים בגין הוצאות רכב במרכיב שכר אחר, שאינו תלוי בבעלות על רכב פרטי.
חשיפות נוספות מטויוטת חוק ההסדרים הבא:
- רכב צמוד - תל אביבים ירוויחו, בפריפריה יפסידו
- מכה לאגסי: יוטל פיקוח על מחיר חשמל לטעינה
"לא נאפשר פגיעה בעובדים ובהסכמים קיימים", תקף יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, את הצעת האוצר. "אני מבהיר הן לשר האוצר והן לראש הממשלה, כי שכר העובדים והסכמים קיימים אינם נושא למשא ומתן. כל ניסיון לפגוע בהם יתקל בתגובה חריפה של ההסתדרות, לרבות ניסיון לפגוע בהוצאות הרכב של עובדי המדינה".
להערכת מקור המקורב לאוצר, ללא הסכמה מפורשת של ההסתדרות לא תוכל הממשלה לקדם את ההצעה. ראוי להזכיר כי ביטול ההסדר כבר נבחן על-ידי משרדי הממשלה בעבר, וב-2007 המליצה ועדה בין-משרדית כי את החזר ההוצאות יחליף "תשלום שכר בשם אחר, שלא יחייב החזקת רכב על ידי העובד".
הדרך של האוצר לחסוך בעלויות
כפי שנחשף ב-ynet, ההצעה לבטל את הסדר "הוצאות הרכב" נכללת בתוכנית הכלכלית ל-2013. כדי לקבל כיום את החזר הוצאות הרכב, נדרשים עובדים להוכיח כי בבעלותם כלי רכב פרטי, ורישיון נהיגה בר-תוקף. לרוב, ההחזר שמקבלים בעלי רכב פרטי גבוה משמעותית מההחזר שמקבלים מי שאינם מחזיקים ברכב, ומשתמשים בתחבורה ציבורית.
החזר ההוצאות מוענק גם למי שכלל אינו משתמש בכלי הרכב הפרטי, ולכן רבים רואים בהסדר תמריץ לרכישת רכב פרטי. לדעה זו שותפים בנק ישראל, ארגון ה-OECD, וכן רבים מבכירי משרד האוצר ורשות המסים בשנים האחרונות. דו"ח שפרסם בנק ישראל ב-2008, קבע כי "מצד אחד (המדינה) מנסה לעודד מעבר לתחבורה פרטית לציבורית, ומהצד האחר היא חתומה על הסכמי עבודה המתמרצים רכישת רכב פרטי".
אלא שבשיחה עם ynet, דוחים גורמים בהסתדרות טענות לפיהן מטרת המהלך היא לצמצם את השימוש ברכב פרטי, ולעודד שימוש בתחבורה ציבורית. "אף אחד לא רוכש מכונית כדי לקבל הוצאות", אומר בכיר בארגון העובדים. "אנשים רוכשים מכוניות כי הם צריכים. ראוי גם לזכור כי כל נושא הוצאות הרכב נולד בגלל שמשרד האוצר לא רצה לתת תוספות שכר. זו הרי הדרך שלהם לחסוך בעלויות".