חוויות "יורובייק", תערוכת האופניים החשובה מכולן
תערוכת האופניים הגדולה בעולם סגרה שעריה לפני מספר ימים, לאחר שהותירה את מבקריה עמוסי מידע חדשני. קבלו סיקור מאולמות התצוגה. כדאי לכם לקרוא, כדי לדעת על מה לרכוב
תערוכת יורובייק (Eurobike). כמה מכם שמעו עד היום את השם הזה? אפשר לנחש שלא רבים - לא מספיק לפחות. אבל אפשר להמר שהמצב הזה עומד להשתנות בשנים הקרובות, ובאופן דרמטי. שכן עם הזינוק המרשים בפופולאריות של אופניים בישראל, גם כתחביב פנאי וגם כאמצעי תחבורה יומיומי-לגיטימי, עולה המודעות לנושאי הרכיבה. וכמו תערוכות הרכב החשובות של פרנקפורט, פריז, דטרויט וז'נבה, כך גם יורובייק מציגה לראשונה את החידושים החשובים בתחום, מתווה את הדרך ורומזת על העתיד הרחוק. עד כדי כך, שבפעם הבאה שהיא תתקיים - בעוד שנה מהיום - אנחנו ממליצים לכם להתכונן מראש, ולבקר בה. אוהבים אופניים? כדאי לכם.
ומספר מילים על התערוכה הזו, הנערכת באחת ממדינות האופניים החשובות בעולם - גרמניה. חשובה אגב לא רק כי אמצעי התחבורה הזה פופולארי מאוד שם, אלא כי גרמניה היא מעצמת ייצור ותכנון אופניים עולמית. ביורובייק מציגים כל היצרניות והמשווקים הגדולים, והחידושים שנראים בה ישפיעו גם על האופניים הבאים שלכם. הביתנים הענקיים בתערוכה הם מופת לעיצוב דוכני תצוגה. ההשקעה מרשימה - במיוחד של המותגים הגדולים., נעשתה בהקפדה ובמחשבה.
רוב המותגים הציגו את דגמי 2013. וההבטחות, כתמיד: מהלך מתלה משופר, שיטת שיכוך חדשה, אופניים קלים (עוד) יותר, בלמים משופרים ועוד ועוד. אלו הן החדשות "הארד-קור", כאלה שחובבי אופניים אמיתיים עוקבים אחריהן בשקיקה. אבל ביקור בתערוכה הוא חוויה גדולה מכך. החל מהאפשרות לבחון במסלול סגור אופניים מסוגים שונים, ודרך הגילוי החד-משמעי: שוק האופניים הישראלי אולי צומח, אבל עדיין לא מכיל פרומיל מהחידושים וההמצאות הקיימות בשוק.
הנה כמה דוגמאות:
אופני "27.5
מכירים חישוקי "26? ודאי. גיליצם כבר את ה-"29? סביר להניח. עכשיו, קבלו אופני שטח עם גלגל "27.5. אכן, בדיוק באמצע, ועם הבטחה מובנת מאליה כמעט, לשילוב יתרונות שניהם והמנעות מהחסרונות. כל המותגים כמעט התחדשו השנה באופניים כאלה, וחלקם אף עשו זאת על חשבון הפסקת ייצור ה-"26. גם אופני "29 היו נדירים יחסית בתערוכה בדגמי 2013 – בעיקר בגלל שהם התגלו כמוגבלים יחסית ביכולת לרכיבות קרוס-קאנטרי, אנדורו ודאון-היל.
כוכב נוסף: אופני "גלגל שמן"
עוד תופעה מרתקת היא הופעתם של אופני "הגלגל השמן", כן – כמו שאפשר לראות לפעמים בישראל. כאן בתערוכה אלו היו אופניים שתוכננו לכך במיוחד, עם צמיגים רחבים מאוד. המטרה המוצהרת היא להציע אופניים שעובדים טוב במיוחד בחול ושלג, ואם נודה בעובדות - גם נראים מאוד מיוחדים. לאופניים כאלה - על הנייר לפחות - יתרונות גם מבחינת אחיזה ונוחות. מנגד, ככל שהצמיג רחב יותר - כך גם עולה החיכוך וכנגזרת, המאמץ הנדרש מהרוכב.
אופניים חשמליים
בתערוכה השנה הייתה עלייה ברורה בכמות המותגים שהציגו אופניים חשמליים חדשים. זה בפירוש מתיישב עם המגמה - גם באירופה - לוויתור על דיווש לטובת מנוע עזר. אז המותגים הגדולים מזהים את הטרנד, ומגיבים: החל מאופני יומיום לעיר, ועד לאופני דאון-היל ספורטיביים שמזכירים אופנוע. כמעט. חברת האלקטרוניקה בוש (Bosch) למשל, הציגה בתערוכה מוצרים לאופניים חשמליים: מצברים, מנועים משולבים בתיבת הילוכים וחיישנים שונים. עוד חברה שנכנסת כעת לתחום, היא איב (Eve).
מעניין לציין כי חלק נכבד מהאופניים החשמליים החדשים נראו לא יותר מאופניים מוסבים - מה שעשוי להעיד בעיקר על הזריזות בה מבוצע הפיתוח. הן מכיוון שהמשבר הכלכלי פוגע כיום גם בחברות האופניים, והן מכיוון שהתחום - שעדיין לא נקבעו בו תקנות אחידות וברורות - פרוץ יחסית.
גימיקים וטכנולוגיה
בתערוכה, כתמיד, היו גם שלל יצרניות קטנות וספקיות שונות של רכיבים. החל מיצרניות אופני טיטניום ועד לכאלו שהשיקו מצד אחד גלגלי עץ בסגנון רטרו, ומצד שני גלגלי סיבי פחם קלים במיוחד (1.2 קילו לזוג). חברת קילו (Kilo) למשל, הציגה בולמים עם שליטה אלקטרונית, וגם בולמים עם מתלי ציר מקבילים, שכוללים בולם אחורי תלוי שאחראי על עבודת השיכוך. כמו שאתם מבינים, המגוון היה רחב ומעניין.
חברה בשם פיניון (Pinion) הציגה מערכת הילוכים פנימית, היושבת בין זרועות הקראנק ומבטיחה העברות הילוכים חלקות יותר מהמקובל. חסרון? חייבים שלדה ייעודית, והמשקל של המערכת גבוה. חברה נוספת שהשיקה מוצגים בתערוכה היא גייטס (Gates), המייצרת רצועות הנעה כתחליף לשרשרת באופני הילוך יחיד או שעברו התאמה מיוחדת. הרצועות נוסו לאחרונה במירוץ הרי הרוקי שנערך השנה, בו השתתף וסיים לראשונה גם רוכב ישראלי - זוהר קנטור.
הבולם האלקטרוני
אחד החידושים בתערוכה היה בולם עם חיישן אלקטרוני, שמזהה את תוואי שטח הרכיבה ומשנה את השיכוך בהתאם. המערכת, שפותחה על-ידי חברת סראם (Sram), מאפשרת גם לאגור נתוני רכיבה ולהציגם בהמשך, כדי לסייע לרוכב בניתוח המסלול שביצע. ומה עם שימאנו (Shimano), המוכרת לנו בעיקר ממערכות העברת ההילוכים? שם התמקדו הפעם במעדות הידראוליות סגורות, שלא יתאימו לאופני שטח עם גלגלי "29. והעיצוב? מזכיר מאוד את זה של 2007, כנראה שמה שהיה יפה למנופי העברת הילוכים אז, יפה גם כיום.
הקלות הבלתי נסבלת של המדבקות
שלדות יפהפיות מקרבון מסוגים שונים, שלדות שיכוך מלא שונות ואופני "נגד שעון", מופיעים בתערוכה בארסנל המוצרים של מותגים שונים. כשמסתובבים כאן מזהים את אותה השלדה פעם אחר פעם, וזאת בדוכנים שונים ורבים. בין אם אצל היצרניות עצמן, ובין אצל מותגים קטנים וגדולים.
בתחום האופנים יש מי שטוענים כי קצב התחרות וההיצע, אינם עומדים בקנה אחד עם קצב גדילת השוק. רוכבים חדשים יש אמנם במספר הולך וגדל, אך עדיין קשה להסביר מדוע יש צורך בכך-כך הרבה מתחרים. כן - בתערוכה היו אפילו נציגים של חברת אופני סגל הישראלית, יצרנית עליה סיפרנו לכם בעבר.
צפו בסרטון: תצוגת האופנה בתערוכה