אפשר להירגע: סוף לבחני פתע לכיתות א'-ו'
בהמשך לשינויים נוספים בנוהלי הבחינות, החליט משרד החינוך שמעתה לא יתקיימו עוד בוחני פתע לתלמידי בתי הספר היסודיים. ההורים מרוצים, התיכוניסטים רוצים גם - ומי מתנגד?
משרד החינוך מוביל בימים אלה מהפכה קטנה בכל הנוגע לבחינות בבתי הספר היסודיים. אחרי ההודעה על צמצום כמות המבחנים בכל השכבות ועל ביטול גורף של מבחנים לתלמידי כיתות א', היום (ה') הגיעה בשורה נוספת לבתי הספר היסודיים: מעתה לא יתקיימו עוד בחני פתע בכיתות א'-ו'.
בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet
כתבות נוספות בערוץ החדשות של ynet:
- בג"ץ לא הכריע, הפליטים יישארו מעבר לגדר
- מופז על ההדלפה: נתניהו צריך להיחקר ראשון
- מבוכה למשטרה: בוטל צו הסגירה לעסק של ברבי
- רצח בצרפת: בת 4 התחבאה מתחת לגופות הוריה
גל יוסף, תלמידת כיתה י' בתיכון אחד העם בפתח תקווה, מברכת על ההחלטה וסבורה שיש ליישם אותה גם בחטיבות
הביניים ובתיכונים. "מלכתחילה בחני פתע זה משהו בעייתי כי צריך לתת לתלמידים את ההזדמנות ללמוד ולעבור על החומר מבעוד מועד", היא אומרת. "זו סיטואציה מלחיצה והרגשה מאוד מתסכלת. בעיניי זה פוגע במוטיבציה של התלמידים. כשאני יודעת מראש שיש לי בוחן או בחינה, אני מכינה את עצמי בצורה טובה יותר".
שלו ריסמני, תלמיד כיתה י"א באותו תיכון, מסכים וטוען שבפועל המשמעות של בחני הפתע היא הפעלת לחץ על תלמידים שלא בהכרח הבינו מה נלמד בשיעור האחרון. "אני זוכר בוחן פתע שנחת עלינו בכיתה י'", הוא מספר. "רוב התלמידים לא הצליחו לענות על כל השאלות ובסוף לבוחן לא היה ציון. אבל את הלחץ הרגשנו".
מנגד, בחני פתע שומרים על ערנות ומוכנות של התלמידים ומסייעים למורים לדעת היכן מתקשים התלמידים. "בעיניי בחני פתע מדרבנים מאוד להכין שיעורי בית, כדי שאם יהיה בוחן – אני אהיה מוכן", מסביר יו"ר מועצת התלמידים הארצית, יובל כחלון.
פז כהן, יו"ר ועד ההורים בירושלים ואב לילדים בכיתות ב' וד', חושב שיש ליישם את ביטול בחני הפתע בכלל בתי הספר ובכל השכבות. "ההחלטה הזאת נמצאת כמובן בידיים של אנשי החינוך ולא אצל ההורים, אבל בוחן פתע כאמצעי להערכת תלמיד מכניס לחרדה מיותרת ופוגע באופן קשה בחוויית הלמידה, שצריכה להיות חיובית", הוא אומר. "זאת חוויה שלילית, וככזו רצוי שתיעלם".
השינויים ביישום המבחנים והבחינות בבתי הספר מגיעים גם לכיתות ג', שם ייבחנו התלמידים אחת לשלושה שבועות. בכיתות ד' ייערך מבחן אחת לשבועיים, ובשני המקרים לא יינתן ציון מספרי אלא מילולי כמו "טוב מאוד", "טוב" וכדומה. בכיתות ה'-ו' ניתן יהיה להעריך את המבחנים בציונים מספריים, אך יש להקפיד על מבחן אחד בלבד בשבוע.
ניצן משכיל, יו"ר ועד ההורים העירוני בהרצליה ואב לתאומים בכיתה ב', מספר שלילדיו היו בחני פתע לעתים נדירות מאוד: "בפעמים המעטות שהיו הסברנו להם שתוצאת המבחן לא מעניינת אותנו, אז הם פחות נלחצו. באופן כללי אני חושב שמבחנים לא משפרים את יכולות הלמידה, אלא להפך. הלחץ שמופעל גורם להם לנסות לעבור את המבחנים בלבד ולא ללמוד מעבר".