שתף קטע נבחר
 

השוטר דרס למוות, העונש עבודות שירות

המשטרה אוכפת בחומרה, בית המשפט אמור להעניש בהתאם, אך שוטר שדרס קשישה על מעבר חציה, קיבל חמישה חודשי עבודות שירות. השופט: מעבר החצייה לא היה בטוח, ושדה הראייה לא היה מספק

בגלל תשתית לקויה? שוטר דרס קשישה וירצה חמישה חודשי עבודות שירות. כך קבע היום (א') בית המשפט לתעבורה בעכו, שהרשיע במסגרת הסדר טיעון שוטר בגרימת מותה של תמרה רוזנברג, בתאונה שאירעה בנהריה לפני כשלוש שנים. בגזר הדין, הבהיר השופט אבישי קאופמן כי לרשלנותו של השוטר התווספו ליקויים חמורים בתשתית הכביש, אשר ככל הנראה גרמו להסתרת הולכת הרגל מעיניו. 

 

בנוסף לעבודות השירות שגזר על השוטר, קבע השופט קאופמן כי רישיונו יפסל לתקופה של ארבע שנים, אך לאחר שנתיים יוכל לחזור לנהוג בכלי רכב משטרתיים ובמסגרת תפקידו. עם זאת, השופט סירב לבקשת סנגורו של השוטר להימנע מהרשעה.

 

השופט: ליקויים בתשתית גרמו להסתרת הולכת הרגל מעיני השוטר (צילום: גדעון קלבנסקי) (צילום: גדעון קלבנסקי)
השופט: ליקויים בתשתית גרמו להסתרת הולכת הרגל מעיני השוטר(צילום: גדעון קלבנסקי)

 

"גם את האירוע (הזה) דומה כי אפשר היה למנוע", מבהיר השופט קאופמן, "לו הייתה הקפדה על יצירת מעברי חצייה בטוחים, (עם) שדה ראייה רחב הן להולכי הרגל והן לנהגים המתקרבים". בהמשך מציין השופט כי על-פי ראיות שהוצגו במהלך הדיונים - "השיקול הבטיחותי אינו בהכרח השיקול המרכזי בעת קביעת מעברי חצייה ובעת הטיפול באיזורים הסמוכים להם, לרבות בהצבת עצים וצמחים שונים".

 

בסיכום גזר הדין, אף מתייחס השופט קאופמן לקריאות של נבחרי ציבור ואזרחים להחמיר את עונשיהם של עברייני תנועה. לדבריו, "יש להקצות מאמץ לא פחות, אם לא נרחב יותר, לשיפור הבטיחות בכבישים, גם בהיבט זה של תשתית בטוחה יותר - לרבות הקפדה על שדה ראייה נרחב לנהגים, שיאפשר להם הבחנה מוקדמת בסכנות הרבות שבכביש, ורבות בהולכי רגל המתקרבים למסלול נסיעתם"..

 

"בניגוד לדגש ששמה המשטרה"

בגזר הדין שפרסם היום, כותב השופט קאופמן כי במסגרת הסדר הטיעון, תוקן כתב האישום המקורי ונמחקו "פרטי רשלנות שיוחסו לנאשם מלכתחילה". עם זאת, השופט אינו מקל ראש ברשלנות שגילה השוטר. לדבריו, התשתית הלקויה אינה פוטרת אותו מאשמה, שכן בתנאים שכאלה היה עליו "לנהוג במשנה זהירות ולהפחית את מהירותו, כך שיוכל להגיב לסכנה בלתי צפויה".

 

על הליקויים בתשתית, כותב השופט קאופמן כי "כפי שעלה מהראיות שנשמעו בטרם הגיעו הצדדים להסדר, (השוטר) סבל מסינוור משמעותי, שיחד עם תנאי הכביש הקשו עליו או אף ממנו ממנו מלהבחין במנוחה". בהמשך הוא גם מבהיר כי "חלק לא קטן מתאונות הדרכים נגרם בשל ליקויי תשתית, ובחלק הארי של המקרים לא מצאתי כי בעקבות תאונה קשה נערך שינוי תשתית כלשהו".

 

בביקורת נגד מאמצי האכיפה של המשטרה בנוגע לעבירות מהירות, מבהיר השופט כי מהירות נסיעתו של השוטר הייתה בהתאם לחוק, וכי "האירוע מדגיש את החשיבות שבהתאמת המהירות לתנאי הדרך, וזאת אולי בניגוד למסרים המועברים לציבור, ולדגש ששמה המשטרה במאמצי האכיפה". על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), רק כ-0.5% מהתאונות עם נפגעים בשנה שעברה נגרמו בגלל מהירות מופרזת ביחס לחוק.

 

ראוי להזכיר כי אין זו הפעם הראשונה שבה מותח השופט קאופן ביקורת על התנהלות המדינה בכל הנוגע לליקויי תשתית. בגזר דינו של נהג אוטובוס שהורשע בגרימת מותם של חמישה נוסעים בתאונה שאירעה במאי 2010, ציין השופט כי למרות שלעתים ליקויים גורמים או תורמים לתאונות, "לא ננקטו הליכים כנגד גורם מעבר לנהגים המעורבים, וזאת על-אף שמדובר בליקויים חמורים שצוינו בדו"חות המומחים שחקרו את התאונות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"בניגוד לדגש ששמה המשטרה במאמצי האכיפה"
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים