הדיינים קבעו: הילדה החילונית תלמד באולפנה
אֵם חילונית ואב דתי נמצאים כבר שנים בהליכי גירושים, כששני ילדיהם אצל האשה. הבן לומד בבית ספר חילוני, וגם הבת נרשמה למוסד ממלכתי, אלא שיום לפני תחילת השנה נמסר שבית הדין הרבני הורה לשולחה לאולפנה. מאז היא בבית
הילקוט כבר היה מוכן, הספרים והמחברות בפנים, וח' כבר השתתפה במפגש ההיכרות עם המורה והחברים בכיתה ז' שבבית הספר החדש. אבל 12 שעות בלבד לפני פתיחת שנת הלימודים, קיבלה אמהּ טלפון מהמזכירות: "מצטערים, בית הדין הרבני החליט שהיא לא תלמד אצלנו, אלא במוסד דתי".
עוד בערוץ היהדות - קראו:
- חב"ד אקסטרים: תפילין באנטארקטיקה, הנחת?
- אופנה בבית הכנסת: שתהיי לראש ולא לזנב
- שלום, אני נוסע - ותבלו לכם בראש השנה
מאז חלפו שבועיים, וח' עדיין בבית. כילדה שמקיימת אורח חיים חילוני למדי, ואף משתתפת בתחרויות בינלאומיות בריקודים סלונים שנערכות בשבת - היא לא רוצה ללכת לאולפנה תורנית. אבל ידי משרד החינוך והרשות המקומית כבולות.
צו מבית הדין
ח' היא בתם של זוג בהליכי גירושים. אביה דתי, אך אמהּ נטשה את הדת בהדרגה בעשור האחרון. התיקים המשפטיים של הליך הגירושים עברו כמעט בכל ערכאה משפטית אפשרית - בתי הדין האזורי והגדול, בית המשפט לענייני משפחה וגם בג"ץ. למרות הזמן הרב שעבר, האיש מסרב לתת גט לפרודתו - ובית הדין אינו כופה זאת עליו בשל המחלוקת על חינוך הילדים.
במשך כל השנים התחלק הדיון בסוגיות השונות של בני הזוג בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט האזרחי. בעבר קבעו השופטים כי שני הילדים של בני הזוג יתחנכו במוסדות דתיים, על אף שהם נמצאים במשמורת אצל האם, אך כשעלה הבכור לכיתה ז' הפך בית המשפט את ההחלטה, והורה להעביר את הילד לבית ספר חילוני. בהתאם לכך ביקשה כעת האם לשלוח גם את ח' למוסד המתאים להשקפת העולם בבית שבו היא חיה, אך האב התנגד לכך.
לפני כמה חודשים פסק בג"ץ - לכאורה לטובת האישה - כי סוגיית המשמורת אינה יכולה להוות עילה לעיכוב הגט בבית הדין הרבני, מכיוון שהיא נידונה בבית משפט אזרחי. אלא שדייני בית הדין הרבני פירשו את ההחלטה באופן המאפשר לאיש להתנות את הגירושין בחינוך דתי לילדיו (אך לא בקבלת משמורת עליהם), ולכן הם מגבים אותו על סרבנות הגט.
בתקופה האחרונה התקיים דיון בנוגע למקום לימודיה של הילדה, בבית הדין הרבני - זאת מאחר שבית המשפט האזרחי שדן בכך בעבר כבר סגר את התיק. האב ביקש מהדיינים שיחייבו את האם לשלוח את ח' לאולפנה תורנית בעיר מגוריה, כשהוא מגובה במכתב ממנהל בית הספר היסודי שלה, כי זהו המסלול המקובל של הבוגרות.
בתגובה טענה האם כי אין הדבר נמצא בסמכות הדיינים. בשבועות האחרונים ניסה בית הדין להביא לפשרה בין בני הזוג, שגם תבטיח את המעשה הגירושים עצמו - אך זה לא עלה יפה ולא פורסמה החלטה. הפעם הבאה שהאם נדרשה לעניין הסוגיה החינוכית הייתה דרך מזכירת בית הספר החילוני, שבישרה לה ערב 27 באוגוסט על הצו מבית הדין. מאז נמצאת הנערה בבית, ואביה הגיש תלונה למשטרה נגד האם שאינה מקיימת את צו בית הדין. האישה זומנה לחקירה.
שהילדה תהיה "אנטי"
"הצו שפרסם בית הדין נכתב שלא בסמכות ובניגוד לחוק", טוענת האם, "לא קדם לו דיון בנושא, לא הוזמנה לקראתו חוות דעת מקצועית על טובת הילד והוא ניתן על ידי דיין אחד בלבד במקום שלושה". לדבריה, בית הדין כפה על ח' באמצעות צו זה את תפיסת עולמו הדתית, לפיה חינוך תורני טוב לה, גם אם היא לא מכירה בכך - ואף לא טרח לעדכן אותה בהחלטה.
"אני מסורתית, עושה קידוש בשבת ואוכלת רק כשר, אבל הילדה פשוט לא מתאימה לאולפנה תורנית ולא רוצה ללמוד שם", הוסיפה האמא, "כבר בבית ספר הקודם היא סבלה – עשו עליה חרם כי היא היחידה שלא דתייה. גם באולפנה מבינים את זה, והיועצת אמרה לי שהיא בחיים לא תתקבל. בסוף המנהל אמר שהוא מוכן לקלוט אותה – כנראה כי לחצו עליו – אבל גם הוא הודה שאם היא לא רוצה זה לא יילך
"לא מדובר בילדה בת 3, וגם ביהדות כתוב שאין אדם לומד אלא היכן שלבו חפץ - אבל בית הדין כנראה שכח את זה. על הגב שלי אני יכולה לסבול הכל, ואפילו להיות מסורבת גט 10 שנים, אבל בלתי נסבל מבחינתי שהילדה תבכה מבוקר עד ערב שהיא רוצה לבית ספר ולא תוכל ללכת רק בגלל הצו השערורייתי הזה".
ביחס לבן-זוגה לשעבר אמרה האם: "הילדה אמרה לאבא שלה שהיא מוכנה ללכת לשיעור תורה פעם בשבוע, אבל זה לא מספיק לו. מה הוא מעדיף, שיכריחו אותה ללכת עם שרוולים וחצאית ארוכה וללמוד תורה כל השבוע ואז היא תהיה 'אנטי'? אני ממש לא מבינה אותו".
"האם ניסתה לקבוע עובדות בשטח"
בתגובה אמר האב ל-ynet כי הילדה אינה חילונית - הן משום שאביה דתי והן משום שרוב חייה התחנכה במוסדות דתיים. לדבריו, ייתכן שהילדה מעדיפה לכאורה בית ספר חילוני, אך זה רק באחר שהיא נתונה ללחץ מצד האם, והתרגלה בשנים האחרונות לאורח חיים
חופשי. "רצונה הפנימי", אמר האב, "הוא לגדול כדתייה".
האב הוסיף כי קשה לו מאוד לכפות על בתו דרך שהיא לכאורה לא רוצה בה, אבל הוא עושה כי זו טובתה ובטווח הארוך היא גם תכיר בזה.
בתגובה לטענות פרודתו אמר כי היא זו שטירפדה כל פשרה בבית הדין, ואף חזרה בה כמה פעמים מסיכומים שכבר הושגו בנוגע לחינוך הילדים, ובעוד הדיון התקיים בבית הדין - היא קבעה עובדות בשטח ורשמה את הילדה לבית ספר חילוני - ובכך לא הותירה לו ברירה אלא לבקש סעד משפטי באמצעות צו שיאלץ את הרשויות ואת בית הספר לבטל את השיבוץ.
מהנהלת בתי הדין הרבניים נמסר בתגובה: "מדובר בתיק שטרם נמצא פתרון כיצד להביא את הבעל לתת גט לאשתו, זאת לאחר שהלכה עם גבר זר ועזבה את ביתה. הרבנים מרדכי אליהו זצ"ל ואברהם שפירא זצ"ל אמרו לבעל שלא ייתן גט עד שעניין חינוך הילדים יסודר... בית הדין קיים דיון באייר השנה, לאחר הפסקה של חמש שנים, והאישה הסכימה לגט בתנאי שהבת תסכים ללמוד באולפנה. לאחר שהתקבל אישור מהאולפנה לפיו הילדה תחל ללמוד שם, חזרה בה האישה בדיון, והחלה מהתלת בבעל.
"בית הדין הגדול התרה באישה שעניין חינוך הילדים נתון תחת דעתו של הבעל. לכן האשה קיבלה את כל ההחלטות וכל התגובות, ועליה להלין על עצמה שמעשיה המכוערים גרמו את כל העיגון הארוך ואף קלקלה את הילדים והעבירה אותם לחינוך חילוני נגד החינוך שקבלו בבית ונגד רצון הבעל".