אופניים בכביש בינעירוני: איסור רכיבה במקביל?
משרד התחבורה משיק תכנית להגברת בטיחות רוכבי אופניים בכבישים - בעיקר בינעירוניים. מלבד טיפול בתשתית, הסברה ואכיפה מוגברת, יוטל איסור על רכיבה במקביל ולא בטור. בחמש השנים האחרונות נהרגו בכבישים 75 רוכבי אופניים.
משרד התחבורה ינסה לצמצם את מספר הנפגעים בתאונות אופניים - במיוחד בדרכים בינעירוניות. לפי תכנית שפורסמה היום (א'), שוקלים במשרד להטיל איסורים חדשים על רוכבי אופניים בדרכים אלה - למשל איסור על רכיבה במקביל, איסור מוחלט על רכיבה בגיל 12 ומטה, דרישה לרכב ליווי ייעודי לקבוצות של יותר מ-10 רוכבים והיתר רכיבה בשולי הכביש בלבד. במקביל הוחלט על סימון ושילוט מיוחד המזהיר את הנהגים מפני רוכבים.
- למדור האופניים החדש של ynet
התוכנית אותה הציג משרד התחבורה, היא פרי עבודת מחקר שביצעו שלוש ועדות מקצועיות, כך אומרים במשרד, ותכלול שורת מהלכים בכל התחומים הנלווים לרכיבת כביש. החל בטיפול בתשתיות, דרך הגברת האכיפה בעזרת אגף התנועה במשטרה, ועד חינוך והסברה משופרים. אימוץ המסקנות על-ידי שר התחבורה, ישראל כץ, אמור לבוא בין היתר לידי ביטוי בשדרוג שולי כבישים בינעירוניים הנחשבים פופולריים בקרב רוכבים, סלילת שבילים יעודיים והרחבת הסימון והשילוט.
לדברי משרד התחבורה, משטרת התנועה אמורה לבצע אכיפה מוגברת - בעיקר בסופי שבוע - כנגד רוכבים שיעברו על חוקי התעבורה ונהגים שיסכנו אותם. במקביל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תפרסם חוברת לימודית בנושא רכיבה נכונה. זאת לצד קיום ימי עיון בנושא, ביצוע פעילות הסברה בפורומים ובחנויות אופניים ופרסום בתקשורת.
יש לציין כי רוכבי אופניים העושים שימוש בדרכים בינעירוניות נחשבים לקבוצת סיכון גבוהה יחסית. במהלך השנים האחרונות, בד בבד עם עליית הפופולריות של רכיבת הכביש הספורטיבית, הזדעזעה המדינה פעם אחר פעם מתאונות קטלניות בהן היו מעורבים רוכבי כביש. למשל התאונה הקטלנית בה נהרג שניאור חשין, התאונה בה נהרגו הרוכבים שלום גרוסמן ויצחק סימון או זו בה נהרג הרוכב גיא תמרי.
לפני כשנה ובעקבות התאונה בה נהרגו שני הרוכבים, מינה שר התחבורה, ישראל כץ, צוות מקצועי שיבחן את סוגיית בטיחות רוכבי האופניים בכבישים הבינעירוניים. על-פי הודעת משרד התחבורה דאז, אמור היה הצוות לבחון "האם יש להגביל את תנועתם של רוכבי האופניים בכבישים הבינעירוניים, בימים מסוימים ובשעות מוגדרות". על-פי הודעת השר, צוות הבדיקה אמור היה להמליץ "גם על אפשרויות הפיתוח של שבילי אופניים נוספים בצדי כבישים בינעירוניים, במסלולים מיוחדים המופרדים מהכביש".
כץ אמר כי "השימוש הגובר באופניים בכבישים בינעירוניים מצריך מציאת פתרונות מיידיים, שיאפשרו להבטיח את ביטחונם של רוכבי האופניים, ולמצוא פתרונות אלטרנטיביים שיאפשרו להרחיב את שבילי הרכיבה המיוחדים".