שתף קטע נבחר
 

תאונות רכבת ומכונית - גלאים ימנעו זאת בעתיד

מערכות גילוי וניטור שיוטמעו באספלט במפגשי כביש מסילה, יסייעו לרכבת לוודא כי הפסים נקיים מכלי רכב, ואין סכנת תאונה. השלמת הפרויקט מתכוננת לסוף 2013

הסוף לתאונות במפגשי רכבת? רכבת ישראל תתקין עד סוף 2013 מערכות לגילוי וניטור כלי רכב בעשרות מפגשי מסילה-כביש ברחבי הארץ. המערכת נועדה למנוע תאונות בין רכבות וכלי רכב שחוסמים את המסילה, כמו זו שאירעה ב-2006 במפגש בית יהושע, ובה נהרגו חמישה נוסעים ונפצעו עשרות. באמצעות גלאים ייעודיים, מזהה המערכת כלי רכב שנתקעו על המסילה, או כאלה שנכנסו לשטח המפגש לאחר ירידת המחסום. לאחר הזיהוי, מעבירה המערכת התרעה מיידית למרכז הבקרה והשליטה של הרכבת (משוא"ה), ולנהגי רכבת שמתקרבים למפגש.

 

עוד בערוץ הרכב של ynet:

 

התאונה בבית יהושע: בגלל טנדר שחסם את המסילה (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
התאונה בבית יהושע: בגלל טנדר שחסם את המסילה(צילום: עופר עמרם)

 

ברכבת אומרים כי המערכת מאפשרת למנוע אירועים בטיחותיים, מבלי להאריך את זמני הסגירה של המחסומים, ולכן גם בלי להפריע לתנועה. כל מערכת, כך מציינים שם, עולה כ-150 אלף שקל. עם החברה שתספק את המערכת ייחתם חוזה לתקופה של כחמש שנים, ובהיקף כספי של כשלושה מיליון שקל בשנה.

 

לולאות בכניסה, לולאות ביציאה

מערכת הניטור וההתרעה כוללת גלאים ייעודיים ("לולאות"), שמותקנים בשני צדיו של כל מפגש, ומוטמעים בתוך האספלט. כלי רכב שחוצה את המסילה, מזוהה על-ידי גלאים בכניסה וביציאה מהמפגש. כך מוודאת המערכת למעשה שכלי הרכב המשיך בנסיעה, ופינה את שטח המפגש.

 

אולם, כאשר המערכת אינה מזהה את יציאת כלי הרכב מהמפגש, או כאשר מזוהה כניסה למפגש לאחר ירידת מחסום, מועברת התרעה למוקד ולנהגי הרכבת המתקרבים. מלבד ניטור רציף של המפגש, המערכת גם מאפשרת איסוף וניתוח של נתוני תנועה.

 

מערכות המבוססות על גלאי תנועה מוכרות היטב בתחום התחבורה. למשל, מצלמות המהירות החדשות שמפעילה משטרת ישראל, מבוססות על "לולאות" מתכת שמוטמנות באספלט, ובאמצעות מדידת השראה מגנטית מאפשרות את חישוב מהירות הנסיעה של כלי הרכב החולפים.

 

בכירים ברכבת מסבירים כי גלאים מסוג זה נבחרו מאחר שהם אמינים, זולים יחסית להתקנה ונוחים לאחזקה שוטפת. עם זאת, בכיר בחברה מציין כי המערכת כולה, כפי שהיא מיושמת על-ידי הרכבת, נחשבת לייחודית. לדבריו, ניסויים שנערכו בשנים האחרונים הוכיחו את יעילותה של המערכת, שכבר הותקנה במספר מפגשי מסילה-כביש.

 

שוברים מחסומים, אבל פחות

בדו"ח שפרסם מבקר המדינה במאי האחרון, הועלו ליקויים שונים בכל הנוגע לבטיחות מפגשי מסילה-כביש. בין השאר, התייחס המבקר לאכיפה נגד נהגים שפורצים מחסומים. "מדי שנה מתרחשים כ-350 אירועים של שבירת מחסומים", כתב המבקר, והוסיף כי כבר ב-2006 נקבע שהמשטרה תגביר את האכיפה במפגשי מסילה-כביש.

 

אלא שהאכיפה הייתה מועטה בלבד. למשל, אכיפה באמצעות מצלמות אוטומטיות בוצעה בכמה מפגשי מסילה-כביש בין 2006 ו-2008, אך הופסקה "עקב בעיה טכנית". מסקנת המבקר הייתה חד-משמעית: "סוגיית האכיפה במפגשי מסילה-דרך טרם באה על פתרונה, ומפגשים אלה הם עדיין בגדר מוקדי סיכון".

 

אולם, ברכבת אומרים כי פתרונות טכנולוגיים אחרים הביאו לירידה דרמטית במספר המקרים של שבירת מחסומים ב-2011. על-פי נתוני החברה, לעומת 353 אירועים ב-2009, אשתקד נרשמו רק כ-130. ברכבת מייחסים את הירידה להתקנת "רמזורים מקדימים" - רמזורים שמותקנים ליד מפגשים, ומחוברים למערכת המחסום. כאשר המחסום מופעל, מוצג לנהגים אור אדום.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המערכת מזהה כלי רכב שנתקעו על המסילה
צילום: מאיר אזולאי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים