לא מממש את הפוטנציאל: מחוננים עם ADHD
המערכת מגדירה אותם כילדותיים, מעופפים ואפילו עצלנים - אך למעשה מדובר בילדים מחוננים שסובלים מהפרעת קשב וריכוז (ADHD) לא מאובחנת, ופשוט נופלים בין הכיסאות. למה מומלץ להעביר אותם לחינוך המיוחד ואיך ייתכן שהם נכשלים במבחנים לאיתור מחוננים של משרד החינוך? מדריך במיוחד
מכירים את המשפט: יש לו פוטנציאל אבל הוא לא מממש אותו? מסתבר שהמשפט הזה, שנאמר על ידי דורות ארוכים של מורים ומורות, כלל לא רחוק מן האמת. אמנם אין מספרים ברורים שיעידו על העניין, אך מומחים ואנשים חינוך מסכימים פה אחד: אחוז הילדים עם הפרעות קשב וריכוז (ADHD) גבוה יותר בקרב ילדים מחוננים. הבעיה: המחוננות לא מתגלה או באה לידי ביטוי כיוון שאותם ילדים, שמתקשים לפעמים אפילו במטלות הפשוטות ביותר בשל ההפרעה, מתוייגים כעצלנים או רחפנים, ולא מקבלים את מה שהם צריכים כדי לפרוח.
עוד על הפרעות קשב וריכוז בערוץ הורים :
5 כללים שישיגו לכם בוקר שקט עם ילדי ADHD
ADHD: חייבים לשבת עם הילד להכין שיעורים?
לא סתם שובב: איך לזהות הפרעות קשב בגיל הרך
מתקשים דווקא בדברים הפשוטים
"הבעיה האמיתית שלנו עם הפרעת קשב ומחוננות היא שזה הנושא הכי מוזנח בפסיכאטריה", מסבירה ד"ר איריס מנור, פסיכאטרית המתמחה בהפרעות קשב וריכוז ומי שעומדת בראש היחידה להפרעות קשב וריכוז בבית החולים גהה. "אין כמעט מחקרים על מחוננות, כל שכן על הקשר בינה לבין הפרעות קשב. למרות זאת, כל מי שעובד עם מחוננים טוען בצורה תקיפה שיש בקרבם אחוזים גבוהים בהרבה של הפרעות קשב ולקויות למידה".
-מדוע מערכת החינוך לא מצליחה לאתר את אותם מחוננים שסובלים מהפרעת קשב?
"נתחיל בכך שהמערכת לא מספיק מודעת אליהם", קובעת מנור. "מערכת החינוך כלל לא יודעת לזהות הפרעות קשב או מחוננות, שזה אחד הדברים הכי חשובים. אני רואה את זה מול עיני בקליניקה. ילדים מגיעים אליי כדי לעבור אבחון ואני מגלה מולי ילד מבריק, מחונן על פי כל מדד, אבל הוא מתפספס כי המערכת לא הצליחה לאתר אותו".
-אבל משרד החינוך מעביר את כל התלמידים בארץ מבחנים במטרה לאתר את המחוננים.
"נכון, אבל כמעט כל הילדים בעלי הפרעות קשב לא עוברים את המבחנים, גם אלו מביניהם שמחוננים. הסיבה לכך היא שבכיתה רגילה ילד מחונן שסובל מהפרעת קשב יכול להחזיק מעמד כי היכולות הגבוהות שלו מאזנות את הקושי. לעומת זאת, במבחני מחוננים הילד עומד מול עצמו, אז אין מה שיחפה על הקושי. אגב, גם אלה שכן עוברים את המבחנים אנחנו מגלים פעמים רבות שהם מתקשים דווקא בדברים הפשוטים, כי אלו נקודות התורפה. צריך להבין שאצל ילד מחונן, ובוודאי אצל אחד שסובל מהפרעת קשב, כמה שזה יותר אתגרי ומרגש היכולת שלו לגייס את הקשב גבוהה יותר".
-למה הכוונה קשיים בדברים הפשוטים?
"אנחנו נמצא, למשל ילד שיש לו הישגים גבוהים, אבל הוא מתבלבל בלוח הכפל. או ילד מחונן שגם בכיתה ה' או ו' לא יודע לקרוא שעון עם מחוגים, מיומנות שרוכשים בגילאים צעירים הרבה יותר. ואז מתחילות פרשנויות מעוותות של ההתנהגות שלהם".
מנור מדגישה שהפגיעה באותם ילדים מחוננים שלא עוברים את מבחני האיתור בשל הפרעת הקשב היא גדולה ביותר. "זה גורם לפגיעה גדולה בביטחון העצמי שלהם", היא מסבירה. "זה רק מוסיף לו את תחות הכישלון שיש לו ממה שקורה בכיתה. בדרך כלל אלו ילדים שברור שיש להם יכולות גבוהות, פוטנציאל, כפי שמגדירות זאת המורות, אבל הם מאוד מתקשים להישאר מרוכזים בחומר שהמורה מעבירה. זה לא מספיק מאתגר אותם. ילדים כאלה יכולים בקלות ליפול בין הכיסאות ולקבל סטיגמה של עצלנים או מרדנים.
"גם נורא קל להדביק על ילדים כאלה בעיות רגשיות. אצל בנות הבעיה עוד יותר חמורה כיוון שקל לתייג אותן כסובלות מהפרעות דיכאוניות. הבנות האלו יודעות להסתיר את ההפרעה, מה שמוביל אותן לדיכאון וללחץ ואפילו לטיפול תרופתי, במקרה שהפסיכיאטר לא מזהה את הבעיה האמיתית, שהיא הפרעת קשב".
הורים, לכו עם האינסטינקטים שלכם
-יש מאפיינים מסויימים שניתן למצוא אצל מחוננים עם הפרעת קשב?
"וודאי, למחוננים יש מאפיינים בולטים", קובעת מנור. "נתחיל בכך שהם חכמים, כמובן. אבל לזה יכולים להתווסף הפרעות בויסות החושי ובתפקודים הניהוליים. צריך להבין שמחוננים בכלל הם ילדים שמתנהגים אחרת מהכלל, ולכן הילדים האלה מבלבלים. לא מדובר באותם ילדים 'חרשנים', אלה שיודעים להוציא ציונים. ילדים מחוננים הם פשוט מאוד ילדים חכמים הרבה יותר, גם אם הציונים שלהם יהיו נמוכים".
-מה ההבדל בטיפול בהפרעת הקשב אצלם?
"בניגוד לכלל הילדים, ילדים מחוננים אני שולחת לחינוך מיוחד, כשהסיבה העיקרית לכך היא שמחוננות זו חריגות שדורשת מענה. לדעתי הורים מחוייבים לעשות זאת עבור הילד. ילדים כאלו, ברגע שהם בכיתה עם ילדים שדומים להם הם פורחים. אחרי שנים שלא הבינו אותם ואפילו נידו אותם חברתית - פתאום יש להם הצלחה חברית. בכיתה רגילה ילד מחונן צריך 'להתבייש' במי שהוא, הוא מסתיר את השונות שלו ואת תחומי העניין שלו פעמים רבות. בכיתת מחוננים הם כמו כולם ולכן קל להם יותר.
"עוד סיבה לכך שקשה להם בכיתה רגילה היא שהם מתנהגים בצורה ילדותית לעומת בני גילם, כיוון שציר אחד רץ נורא מהר קדימה וכל האחרים מדדים מאחור. כשמצרפים לזה את הפרעת הקשב הפער גדול עוד יותר. יכולים להיות ילדים שיש להם במובנים מסויימים מחוננות גבוהה מאוד ובחלק אחר הם ממוצעים. זה מאוד קשה לחיות ככה, כי אין אינטגרציה פנימית. לכן החברה מבקרת אותם ואומרת שהם עצלנים או ילדותיים. משפטים כמו 'איך ילד חכם כמוך לא מבין דבר כזה' זה משהו שהם שומעים לעתים קרובות בחינוך הרגיל, שלא יודע איך להתמודד איתם".
-יש דרך שבה הורה יכול לזהות שבנו מחונן וסובל מהפרעת קשב?
"אני מאמינה גדולה באינסטינקטים וחשבת שכדאי מאוד לפעולעל פיהם. הרבה פעמים הורים קולטים שהילד חכם ומשהו משתבש בדרך, שהוא לא בא לידי ביטוי. במקרה כזה אני ממליצה ללכת לאבחון. יותר מדי הורים ואנשי חינוך חושבים שהפרעת קשב היא ליקוי למידה - אבל זה לא נכון.
גם אם הציונים של הילד גבוהים, זה לא אומר שאין לו הפרעת קשב שעוצרת אותו. לכן אם יש איזשהו ביטוי למצוקה אז חשוב לדבר עם הילד לעניין, לראות את המציאות בעיניים, ולא ליפות אותה. צריך להבין שיש מצוקה אמיתית ולחשוב איך פותרים ומקבלים אותה. רוב הילדים עם הפרעת קשב הם ילדים מאוד טובים והישגיים, ילדים שמאוד חשוב להם להצליח, אבל הם רק נכשלים ולכן חשוב לטפל בבעיה כדי לספק להם גם הצלחות,.
-מה את ממליצה להורים של ילדים כאלו?
"קודם כל אני ממליצה לטפל בהפרעת הקשב תרופתית. יש הורים רבים שאומרים שלא צריך טיפול תרופתי כי הילד חכם והוא יצליח להדביק את הפער - אבל זה לא נכון. הפער רק יחריף. דבר שני, אני מאוד ממליצה להכניס את הילדים האלו למסגרת מתאימה, לפחות ליום בשבוע. בנוסף חשוב לעבור טיפול התנהגותי, שתהיה בו התייחסות גם למחוננות".
מנור מדגישה שילדים מחוננים "עובדים עלינו", כהגדרתה. "מחוננים מבטאים מצבי מצוקה בצורה הרבה יותר חריפה", היא מסבירה. "הם מדברים על התאבדות בקלות יותר, למשל, לעומת ילדים אחרים. לכן חשוב שהורים יבינו את זה ידעו כיצד להתייחס לזה בצורה הנכונה".