3 שנות מאסר לשייח מנצרת שהסית לטרור
נאזם אבו סלים סכאפה שהורשע בהסתה לאלימות ולטרור בדרשות שנשא במסגד, נשלח למאסר בפועל. השופטים קבעו כי בהשראתו פעלו תאי טרור שפגעו ביהודים ובנוצרים
בחירות בארה"ב 2012 - לכל הכתבות של CNN ו-ynet
השייח בן ה-47 שימש כאימאם בעיר במשך כ-15 שנה. הוא נהג לדרוש לעיתים גם במסגדים אחרים, דוגמת מסגד אל אקצא בירושלים. הוא נעצר בנובמבר 2010, ועל פי הרשעתו שניתנה בתחילת חודש אפריל, הקים את "ג'מאעת אנצאראללה בית אלמקדס אל נאצרה" (קבוצת תומכי אללה - בית המקדש בנצרת), שסמלה הוא גלובוס ובתוכו נראית כיפת הסלע, מעליה מתנוסס דגל שחור המזוהה גם עם הטליבאן באפגניסטן, ועל הדגל מופיעה עדות האיסלאם. "באמצעות דרשות, הפצת כרוזים, ספרים וחוברות וכן תכנים שונים באתר 'מוסלים 48' שהקים, פרש האימאם סכאפה אידיאולוגיה של הג'יהאד העולמי, ובראשו ארגון אל קאעידה", נטען בהרשעתו.
השופטת לילי יונג-גפר אמרה עוד במעמד מתן גזר הדין כי "מדובר באחד המקרים החמורים מסוגו שנידונו בבית המשפט בישראל". לדבריה, "אין לראות בפרסומיו של הנאשם אמירות תמימות אלא התניית דרך להשלטת תורתו המזדהה עם אל-קעאידה והג'יהאד העולמי בכוח באמצעות טרור. אלמלא הופסקה פעילותו היו פעולות הטרור של מאמיניו מתרחבות". היא הזכירה את העובדה שזכות הביטוי היא אבן יסוד בדמוקרטיה, אין משמעותה שהיא "בלתי מוגבלת ובלתי מסוייגת בוודאי בכל הקשור לביטחון ולשלמות הגוף של אזרחים ולקיומה של המדינה".
סנגוריו של הנאשם ביקשו לעכב את ביצוע גזר הדין כדי להגיש ערעור על הכרעת הדין. הנאשם עצמו קרא לפני תחילת הדיון פסוק מהקוראן שבו נאמר שאלוהים הוא קובע את גורלו של אדם.
לקריאת גזר הדין המלא לחצו כאן
הסנגור עו"ד רפי מסאלחה, אמר כי מדובר בגזר דין מוגזם וכי כל הפרשה נופחה מעבר לכל פרופורציה: "אף אחד לא בא ואמר שביצע מעשים בעקבות דבריו של השייח. הדברים שאמר נתונים לפרשנות והפרקליטות בחרה לפרש אותם בצורה הקיצונית ביותר". לדבריו, "אין בהם הסתה לאלימות, להיפך".
התובעת בתיק, עו"ד יעל כוכבי מפרקליטות מחוז הצפון, אמרה כי מדובר בגזר דין ראוי ושקול נוכח חומרת המעשים. היא ציינה כי מדובר בתיק תקדימי מבחינת חומרת המעשה, התמשכות ההסתה והיקפה.
דבריו הפכו למעשים
בהכרעת הדין שניתנה בחודש אפריל נקבע כי השייח הפיץ פרסומים בין באי המסגד, באתר האינטרנט שלו וחלקם אף נשלחו לאסירים ביטחוניים בכלא, שמהווים דברי אהדה ותמיכה בארגון אל קאעידה ומטרותיו. לדבריה, דרשות שנשא ומאמרים שפרסם מהווים הסתה. "לפחות חלק מהאישים שאת דרכם קרא הנאשם להחזיר הם אנשי אל-קאעידה והטליבאן", נכתב בפסיקה. "אנשים שברור כי דרכם היא דרך המאבק, המלחמה, הפיגועים ושפיכות הדמים, וכי בדברי השבח שמעתיר עליהם הנאשם וקריאתו להחזרתם, יש בהם משום פרסום דברי שבח, אהדה ותמיכה בארגון אל-קאעידה.
"אחת הדרשות שנשא קראה להצטרפות פעילה לנקמה במי שפגע בכבוד הנביא, בדרך אלימה (כריתת ראשיהם). יש לזכור כי אין מדובר בקריאה ערטילאית להכחדת כופרים בחרב, אלא - כפי שעולה בבירור מן ההקשר שבו נישאה הדרשה - קריאה ישירה לנקוט אלימות כלפי מי שפגעו בנביא ובמוסלמים. פרסומיו של הנאשם קראו לביצוע מעשי נקמה, תוך עידוד והבעת תמיכה באלימות ברף העליון והמסוכן ביותר. הביטויים המרכזיים מדבריו שעסקו באלימות זו היו לשחוט, להילחם ולהיאבק. מדברי הנאשם עולה קריאה מפורשת לביצוע רצח, הרג ופגיעה במי שאינם שותפים לדת האיסלאם כפי שהוא רואה אותה".
השופטת ציינה כי דבריו של סכאפה הפכו למעשים, כשחלק מחברי כנופיות הטרור בנצרת טענו כי ביצעו פעולות אחרי שהושפעו מדבריו וקיבלו מהם השראה. "בפועל, זרעי ההסתה והאלימות אותם זרע הנאשם בקרב מתפלליו נבטו וצמחו אצל חלק מן המאמינים והביאו לכך כי ביצעו הלכה למעשה את שנשלחו לבצע על ידי הנאשם", כתבה השופטת.
Read this article in English