שתף קטע נבחר
 

זה יכול להיות גם אתה: 1 מ-5 נהגים עבריין מורשע

נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: 659 אלף נהגים בישראל הורשעו ב-884 אלף עבירות. העבירה השכיחה ביותר: אי-שימוש באביזר בטיחות

כ-660 אלף נהגים מורשעים בביצוע עבירות תנועה מדי שנה. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ג') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). ב-2010, שהיא השנה האחרונה לגביה קיימים נתונים מלאים, הורשעו 659 אלף נהגים ב-884 אלף עבירות. נתונים שפרסמה הלשכה בשנים קודמות מלמדים כי מדי שנה מורשע בממוצע אחד מכל חמישה ישראלים בביצוע עבירת תנועה.

 

 

884 אלף הרשעות ל-659 אלף נהגים (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית ) (צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )
884 אלף הרשעות ל-659 אלף נהגים(צילום: באדיבות משטרת תנועה ארצית )

 

מספר המורשעים וההרשעות העצום, מאשש את מה שטוענים שופטי תעבורה בכירים: עברייני תנועה רבים הם אזרחים נורמטיביים, ורק טעות רגעית בשיקול הדעת או חוסר תשומת לב מסבכים אותם עם החוק. בנתוני הלמ"ס גם אפשר למצוא עדות לכך שיש עבירות חמורות, המבוצעות במודע על-ידי עשרות אלפי נהגים נורמטיביים. למשל, עבירת שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה - כמעט 10% מסך ההרשעות ב-2010 נרשמו בגין עבירה זו.    

 

העבירה שבגינה נרשם מספר ההרשעות הגבוה ביותר הוא אי-שימוש באביזר בטיחות: כ-20% בממוצע מסך ההרשעות בשנים 2008 עד 2010. מיד אחריה מגיעה עבירת מהירות מופרזת, עם כ-18% מסך מההרשעות ב-2010. יש להזכיר כי על-פי נתוני הלמ"ס, רק כ-0.5% מסך התאונות עם נפגעים בשנה שעבה נגרמו כתוצאה מעבירת מהירות מופרזת ביחס לחוק.

 

על הפער העצום בין אכיפת עבירות מהירות וחלקן בתאונות, מתנהל ויכוח ציבורי כבר שנים רבות. במשטרה וברשות הלאומית לבטיחות בדרכים מסבירים כי מהירות היא גורם עיקרי לתאונות, שמחמיר משמעותית את תוצאותיהן וגם מוביל לביצוע עבירות אחרות - כמו למשל סטייה מנתיב, או אי-ציות לרמזור. מנגד, נהגים רבים טוענים כי ההתמקדות בעבירות מהירות נובעת מכך שהן קלות יחסית לאכיפה, ומניבות לקופת המדינה קנסות בסך מיליוני שקלים.  

 

גברים עבריינים, נשים שומרות חוק

דווקא העבירה שגורמת למספר הגדול ביותר של תאונות עם נפגעים, אחראית לשיעור נמוך בלבד של הרשעות. על-פי נתוני הלמ"ס, עבירת אי-ציות לרמזור

גורמת לכ-18% מהתאונות עם נפגעים מדי שנה, אך רק 1.8% מסך ההרשעות ב-2010 נרשמו בגינה. דו"ח הלמ"ס גם מצביע על ירידה מתמשכת בחלקה של עבירה זו מסך ההרשעות: ב-2005 היה חלקה כמעט כפול מזה שנרשם ב-2010.

 

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי פחות מ-0.5% מההרשעות ב-2010 נרשמו בגין עבירות נהיגה בשכרות או נהיגה תחת השפעת סמים - עבירות שזוכות להד ציבורי נרחב, ומעוררות מחלוקת חריפה בין שופטי תעבורה, בעיקר בכל הנוגע לענישה הראויה. חלקן של עבירות אלה מסך ההרשות דומה לזה שנרשם בשנים 2008 ו-2009.

 

יש לציין כ-6.3% מההרשעות ב-2010 נרשמו בגין ליקויים בכלי הרכב, עבירה שלטענת בכירים במשרד התחבורה כלל אינה גורמת לתאונות דרכים קשות. שיעור גבוה עוד יותר של הרשעות נרשם בגין עבירות "חנייה ועצירה" - כ-8.6% מסך ההרשעות ב-2010.

 

בלמ"ס גם מתייחסים להתפלגות ההרשעות בין גברים ונשים. מתוך כ-2 מיליון גברים בעלי רישיון, כ-500 אלף הורשעו ב-2010 בביצוע עבירת תנועה - או כאחד מארבעה. מנגד, שיעור הנשים שהורשעו בעבירות תנועה נמוך משמעותית. מתוך כ-1.5 מיליון נשים בעלות רישיון, רק כ-165 אלף הורשעו בעבירת תנועה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אי-ציות לרמזור: פחות מ-2% מההרשעות
צילום: רועי צוקרמן
מהירות: כ-18% מההרשעות
צילום: קובי קואנקס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים