52% היו באוברדראפט בשנה האחרונה
מהו מצבם הפיננסי של הישראלים וכיצד הם מתנהלים? מסקר שבוצע ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בהזמנת המועצה הלאומית לכלכלה ובשיתוף עם משרד האוצר ובנק ישראל עולה כי ל-11% מהאוכלוסייה שבבעלותם חשבון בנק, נחסם חשבון העו"ש לפחות פעם אחת בשנה האחרונה
מצב הלקוחות הפרטיים במשק אינו טוב ורבים מהם היו באוברדראפט בשנה האחרונה - כך עולה מסקר אוריינות פיננסית שבוצע ע"י הלמ"ס בהזמנת המועצה הלאומית לכלכלה ובשיתוף עם משרד האוצר ובנק ישראל.
- בנק אוצר החייל: 34% מהישראלים במינוס
הסקר נערך בחודשים ינואר 2012 ועד מאי 2012, בקרב מדגם ארצי מייצג שכלל כ-1,200 בני 20 ומעלה. נתוני הסקר משמשים לקביעת מדיניות ממשלתית בתחום החינוך הפיננסי ובהתאם להמלצות ארגון ה- OECD.
מהנתונים עולה כי ל-7% מהאוכלוסייה בני ה-20 ומעלה אין חשבון עו"ש בבנק. בקרב אוכלוסיית הערבים ל-20% אין חשבון בנק, זאת לעומת 5% בקרב היהודים.
בקרב הבלתי מועסקים, ל-19% אין חשבון בנק, לעומת 5% בקרב המועסקים. ל-15% בקרב משקי-בית שהכנסתם הכוללת ברוטו נמוכה מ-5,000 שקל לחודש אין חשבון עו"ש בבנק.
מעקב אחר חשבון העובר ושב
41% מבני ה-20 ומעלה מבצעים מעקב אחר חשבון העו"ש שלהם לפחות פעם בשבוע, 27% מבצעים מעקב מספר פעמים בחודש, 20% מבצעים מעקב פעם בחודש עד פעם בשלושה חודשים. לעומתם, 9% מבני ה-20 ומעלה לא ביצעו מעקב אחר חשבון העו"ש שלהם במהלך השנה האחרונה.
בקרב קבוצות אוכלוסייה שונות, בלטו הערבים (18%) והנשים (12%) באחוז גבוה של אי ביצוע מעקב אחר חשבון העו"ש בשנה האחרונה.
מבין מקורות המידע להתעדכנות על מצב חשבון העובר ושב שנשאלו בסקר, המקורות השכיחים ביותר הינם: הודעות שהתקבלו מהבנק (75%) - מקור עדכון שאינו דורש פעולה אקטיבית. ואתר הבנק באינטרנט (71%).
מחצית מאיתנו במינוס
52% מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה שבבעלותם חשבון בנק, היו במצב של משיכת יתר בחשבון העו"ש לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה, מהם: 10% היו במצב של משיכת יתר פעם אחת, 13% היו במצב של משיכת יתר פעמיים עד 3 פעמים בשנה האחרונה, 8% היו במצב של משיכת יתר 4 פעמים ויותר, ו- 21% דיווחו שזהו המצב בדרך כלל.
32% מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה שבבעלותם חשבון בנק, קיבלו פנייה אחת לפחות מפקיד הבנק בשל חריגות ממסגרת האשראי שלהם, מהם: 12% קיבלו פניה אחת בשנה האחרונה, 8% קיבלו 2-3 פניות, 5% קיבלו 4 פניות ויותר, ו- 7% דיווחו שזהו המצב בדרך כלל.
ל-11% מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה שבבעלותם חשבון בנק, נחסם חשבון העו"ש לפחות פעם אחת במהלך השנה האחרונה. ל-6% נחסם חשבון העו"ש פעם אחת ול-5% נחסם חשבון העו"ש יותר מפעם אחת במהלך השנה האחרונה.
שימוש בכרטיסי אשראי
ל-22% מבני 20 ומעלה אין כרטיס אשראי כלל. 54% בקרב הערבים לעומת 16% בקרב היהודים. לעומתם, ל- 14% יש שלושה כרטיסי אשראי ויותר. מבין השיקולים לבחירת כרטיס אשראי שנשאלו בסקר, השיקול הנפוץ ביותר שדווח כחשוב, הינו "זהו הכרטיס שמנפיק הבנק" - שלושה מכל ארבעה בוגרים בישראל (76%) מייחסים חשיבות לשיקול זה.
מסגרת אשראי מתאימה ודמי כרטיס נמוכים דווחו כל אחד בנפרד כשיקול חשוב ע"י 58% מהמשיבים.
31% מבני ה-20 ומעלה שברשותם כרטיס אשראי, ביצעו במהלך השנה האחרונה קנייה בעסקת "קרדיט" עם ריבית. 10% מבני 20 ומעלה שברשותם כרטיס אשראי לקחו הלוואה מחברת האשראי במהלך השנה האחרונה, ל- 8% מבני 20 ומעלה שברשותם כרטיס אשראי, נחסם בשנה האחרונה כרטיס האשראי עקב אי סדרים כספיים.
משכנתא – הלוואה לרכישת נדל"ן
30% מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה דיווחו שיש להם משכנתא. בקרב הערבים ל-13% יש משכנתא לעומת 33% בקרב היהודים, ובקרב משקי-בית בעלי 4 נפשות ומעלה ל- 39% יש משכנתא.
מקורות המידע המרכזיים להתייעצות בעת לקיחת משכנתא הינם: הבנק למשכנתאות (75%), חברים וקרובי משפחה (9.5%), יועץ מקצועי אחר (7%).
הלוואות וחובות שאינן משכנתא
55% מבני ה-20 ומעלה דיווחו שאין להם כלל הלוואות. מבין אלו שיש להם הלוואות: 88% דיווחו על לקיחת הלוואה מהבנק, 21% דיווחו על לקיחת הלוואה מחברת כרטיסי האשראי, ו-17% דיווחו על לקיחת הלוואה מהמעסיק.
ל-20% מהאוכלוסייה בגיל 20 ומעלה יש חובות או חיובים כספיים שלא שולמו במועד במהלך השנה האחרונה. גובה החוב ושכיחותו נפוץ יותר בקרב האוכלוסיות הבאות: גברים ביחס לנשים, ערבים ביחס ליהודים, בלתי מועסקים ביחס למועסקים; קשישים (חובות בעיקר לרשויות המקומיות) ביחס לצעירים.
ל-11% מבני ה- 20 ומעלה, יש חוב או חיוב כספי שלא שולם במועד כלפי הרשות המקומית, ל-9% יש חוב או חיוב כלפי חברה נותנת שירות כגון חשמל ומים.
מבין אלו שיש להם חוב, 31% דיווחו שבמהלך ה- 12 החודשים האחרונים הופעלו עליהם לחצים להסדרת החוב מצד גורמים פרטיים.