זאקרברג: לא יהיה טלפון פייסבוק
בראיון שהעניק בכנס הטכנולוגי של טק קראנץ', הודה מנכ"ל פייסבוק שנעשו טעויות בחברה, הכחיש שפייסבוק עובדת על פיתוח מכשיר סלולרי וגילה שהחברה מתעניינת בפיתוח מנועי חיפוש. האם זה ירגיע את בעלי המניות?
עם תחילת הראיון, מייסד טקארנץ', מייקל ארינגטון, לא ביזבז את זמנו בדיבורי סרק, וכבר בשאלה הראשונה התייחס להתרסקות המנייה. זאקרברג התבדח על הישירות אך מהר מאוד מודה כי נעשו טעיות וכי ברור לכל שביצועי המניה מאכזבים. "הטעות הגדולה ביותר שעשינו כחברה היא להישען יתר על המידה על HTML5 במקום על נייטיב (יישום המותאם ספציפית למכשיר, לעומת יישום המבוסס על דפדפן – ו"ק), וכך שרפנו שנתיים".
למרות שהאייפון הושק כבר לפני חמש שנים, רק לפני כחודש פייסבוק השיקה אפליקציית נייטיב לאייפון, וגולשים דיווחו שהיא מהירה יותר וכוללת יותר פיצ'רים. בראיון, זאקרברג הכריז שגם אפליציית האנדרואיד של פייסבוק תעבור שדרוג דומה שיכלול בניה מחדש בקוד המקור.
בהמשך הראיון זאקרברג מתייחס לעבודה שהיום יותר ויותר משתמשים גולשים בפייסבוק באמצעות המכשיר הסלולרי, וגם ומבלים ברשת החברתית הרבה יותר זמן. למרות הקהל הרב שנשמע ברקע, ברור כי דבריו כוונו בעיקר למשקיעים ובעלי המניות, מתוך ניסיון להבהיר להם שלפייסבוק עוד יש הרבה איפה לגדול מבחינת רווחים. זאקרברג מגלה כי בקרוב ישולבו פרסומות באפלקיות הסלולר, אך מאחר שבמסך הקטן אין מספיק מקום בשביל אזור מודעות ממומנות, החברה תצטרך למצוא דרך לשלב אותן. הוא אמנם לא הסביר כיצד יעשה זאת, אך ניתן לשער ששילוב פרסומות בתוכן תהיה אפשרות אחרת.
למרות ההתמקדות הרבה בפיתוח פלטפורמות סלולר, אתם יכולים לזנוח את הציפיות להשקה של סמארטפון מבית פייסבוק. "ברור שזו אסטרטגיה שאינה נכונה לנו", הוא אומר בחיוך ומסביר שההתמקדות בשלב זה היא בפיתוח תחום אפליקציות הסלולר באפל ובאנדרואיד.
כשנשאל לגבי רכישת אינסטגרם, זאקרברג הסביר שהשאיפה של פייסבוק היתה להכניס את אפליקציית שיתוף התמונות "לתוך הבית", במילים אחרות, הוא רצה את הקהל והטכנולוגיה של אינסטגרם. אינסטגרם הרוויחה (חוץ ממליארד דולר) גישה לקוד של פייסבוק, כך שמתכנתי אפליקציית התמונות יכלו לבנות מוצרים במהירות רבה יותר. בנוסף, זאקרברג הצהיר כי אינסטגרם תישאר אפליקציה עצמאית, ולא תהפוך לכלי לעריכת תמונות בפייסבוק.
ומה לגבי העתיד? זאקרברג רמז כי בחברה מתעניינת בטכנולוגיית מנוע חיפוש. כבר בימים אלו, הוא מספר, נערכים כמיליון חיפושים ביום. רובם של גולשים שמחפשים אחר חברים ברשת אבל גם אחר עמודי מותגים - כך שיש חיפוש שמחובר לתחום של צרכנות, מה שמובן יוצר הזדמנות עסקית נוספת. "מנוע חיפוש מתפתחים באופן כזה שהם מעניקים מערכת של תשובות", אומר זאקרברג. "ופייסבוק יכולה לספר תשובות מאוד ייחודיות לשאלות שאנשים מציגים. למשל, באיזו מסעדת סושי חברים שלי ביקרו בחצי השנה האחרונה? ומה הם אהבו? מי מהחברים שלי עובד בחברה מסויימת שאני רוצה לעבוד בה (...) כבר היום יש לנו צוות שעובד על נושא הפיתוח של מנוע חיפוש".
למרות הצהרות אלו, מייסד החברה הדגיש כי גם תחום החיפוש אינו נמצא בראש סדר העדיפויות, וניתן להניח שהסיבה לכך היא הרגעת המשקיעים שכל מאמצי החברה מכוונים כעת להגדלת מקורות הרווח על ידי פרסום בסלולר.