שתף קטע נבחר
 

חיבור ועם הארץ. ללמוד לכתוב לפסיכומטרי הקרוב

הם לא מבדילים בין "הסתה" ל"הסטה", משבשים ניבים ומפליאים בשגיאות, אבל תסמכו על מכוני ההכנה שבעוד שבוע וחצי - כשלראשונה יידרשו תלמידיהם לכתוב חיבור בפסיכומטרי - הכול יתקתק. שלל טריקים יסגרו את הפער: "בסוף, לא צריך להיות עמוס עוז, וטכניקה משפרת מאוד את הציון". איך זה עובד?

בסימולציה בחיבור שנערכה לאחרונה באחד ממכוני ההכנה לפסיכומטרי בארץ, התבקשו התלמידים לחוות דעתם בנושא שכרם המופקע של בכירי המשק הישראלי. אחד התלמידים, שכנראה לא הקדיש די תשומת לב למטלה, פתח את החיבור כך: "זה לא ייתכן שהחקלאים והרפתנים העובדים במשק ייהנו ממשכורות גבוהות, בעוד שפועלים אחרים שאינם עובדים במשק מרוויחים שכר מינימום". די בכך, עוד לפני שדיברנו על רדידות השפה ושגיאות הכתיב של צעירינו, כדי להבין את נקודת הפתיחה שממנה מגיע דור העתיד האקדמי אל ההתמודדות עם מטלת כתיבת החיבור - האויב האימתני החדש בפסיכומטרי.

 

ראש השנה הוא חגם של האופטימיים, אלה המצפים לשינויים והתחלות חדשות, אך בעבור עשרות אלפים התלמידים שייגשו בעוד שבוע וחצי, ב-23 בספטמבר, לבחינה הפסיכומטרית, תהיה זו התחלה חדשה מפחידה במיוחד. אחרי 30 שנה שבהן התרגלו תלמידי הפסיכומטרי לסמן עיגולים סביב התשובות הנכונות, הפעם הם יידרשו לראשונה גם לנסח בבחינה חיבור בהיקף של 25 עד 50 שורות, שבו יציגו טענה וינסו לנמק אותה. הלחץ בקרבם, מיותר לציין, בשיאו.

 

 

אחרי שלושה עשורים שבהם גם למכוני הפסיכומטרי היו ברורים פחות או יותר מבנה הבחינה ואופן הערכתה, גם הם נדרשו לעשות שיעורי בית משמעותיים

ולמצוא שיטות להכשיר את תלמידיהם למטלה החדשה. מקץ חודשים של הכנות ושיעורים, ורגע לפני שהם שולחים לראשונה תלמידים שעברו הכשרה בכתיבת החיבור אל המבחן עצמו, הם כבר יודעים לספק תמונת מצב כללית על יכולותיהם.

 

א', מדריך באחד המכונים, מדגיש כי מעבר לשפה הדלה שהם מפגינים, בני הנוער מתקשים מאוד לפתח רעיון ולהביע עמדה סדורה. לדבריו, במסגרת התרגולים הוא מרבה לשאול את התלמידים בכיתה שאלות על נושאים אקטואליים, כמו למשל "האם אתם בעד גיוס חרדים לצה"ל?". לרוב התשובה היא "כן" נחרץ, אך כשהוא מבקש מהם לנמק ולהסביר מדוע, דממה משתררת בכיתה, ואחריה נשמעים מלמולים לא ברורים.

 

"אין ספק שיכולת הביטוי של בני הנוער לוקה בחסר", מעיד א'. "החבר'ה הצעירים מתקשים לחבר שני משפטים ברצף, הם כותבים בסלנג, ובגלל המחסור באוצר המילים הם נאלצים לחזור שוב ושוב על אותה מילה. הצרה היא שכשהם כבר כן מנסים לפעמים להתחכם ולדחוף מילה 'נבונה' לכאורה לטקסט, אנחנו נחשפים לכל מיני ביטויים חדשים כמו 'לפי דידי', 'למרבה היגון' ו'למראה עיני'".

 

 

"זו הפעם השנייה שאני עושה פסיכומטרי, אבל במקום שיהיה לי קל יותר, זה הפך להיות קשה בהרבה", אומרת בייאוש ענבל, בת 22 מרמת-גן. "הפעם האחרונה שבה כתבתי חיבור הייתה בבגרות בהבעה בכיתה י', וגם אז לא בדיוק הצטיינתי בזה. עד עכשיו הפורמט של הפסיכומטרי היה ברור מאוד: עושים עיגול מסביב לתשובה הנכונה, ומה שלא יודעים מנחשים. פתאום הכניסו גם את עניין החיבור, וזה דורש מאתנו המון אנרגיות. אחרי חצי שעה של חיבור קשה מאוד לחזור ולהתרכז בבחינה".

 

ערן, בן 22 מתל-אביב, חושש בעיקר מהאופן שבו יימדד החיבור שלו. "החיבור זה החלק הכי מפחיד בבחינה. אין כאן נכון ולא נכון, אלא זה נתון לפרשנות של הבוחן. אנחנו נמצאים בשלב בחיים שבו אנחנו רוצים ודאות ולא הערכות סובייקטיביות כאלה ואחרות. בבתי הספר לא לימדו אותנו חשיבה ביקורתית, ופתאום העתיד שלנו באקדמיה תלוי ביכולת לגבש עמדה ולנסח אותה בצורה ברורה".

 

לאן נעלמה הנקודה?

במרכז הארצי לבחינות והערכה, האחראי על הבחינה הפסיכומטרית, מבהירים כי כל חיבור יוערך על ידי שני מעריכים מנוסים, ומשקלו יהווה 25% מהציון הסופי בפרק החשיבה המילולית. המטלה תימשך כ-30 דקות, ובמסגרתה יידרשו התלמידים לכתוב חיבור שבו יציגו את דעתם על נושא מסוים, תוך כדי שהם מבחינים בין דעות לעובדות, מחלקים את הטקסט נכון לפסקאות, מפגינים עושר לשוני ומנמקים היטב את דעתם. במרכז הארצי מדגישים כי אין זה משנה איזו דעה יביעו הכותבים, כל עוד היא מנומקת, מבוססת ומנוסחת בבהירות. עם זאת, אנשי המרכז מתריעים כי בחיבור אין מקום לנימה אישית או לביטויים רגשיים, וכי שימוש לא מדויק במילה, חזרות מיותרות או "מריחות" שנועדו לשוות לחיבור מראה ארוך מבלי שיש מאחוריהן אמירה מחדשת ומשמעותית - יפגעו בציון הסופי.

 

במכון הפסיכומטרי "אנקורי" החליטו לבחון את הנושא לעומק, ולאחרונה ערכו מחקר שכלל כ-220 חיבורים של תלמידים. הממצאים, כצפוי, די מדאיגים. דור הפייסבוק וה-SMS מביא את הכתיבה התמציתית, החסכונית, המקוצרת והדלה שלו גם אל שערי האקדמיה, וללא הכנה משמעותית - יתקשו רבים לזכות בציון הנכסף. יפתח גרין-כהן, מנהל תחום הפסיכומטרי ב"אנקורי", מספר שכ-70% מהחיבורים שנבדקו במחקר נכתבו ללא חלוקה לפסקאות, כך שלמעשה צורתם הייתה "גוש מילים" המתפרש על פני עמוד שלם, ללא מילות קישור מספיקות, ובאופן המקשה על קריאת החיבור ואינו מאפשר לאתר קו מחשבה רציף.

 

פתאום עכשיו, פתאום איום. "חיבור כתבתי לאחרונה בכיתה י', וגם זה לא היה משהו" (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
פתאום עכשיו, פתאום איום. "חיבור כתבתי לאחרונה בכיתה י', וגם זה לא היה משהו"(צילום: עופר עמרם)

 

כ-75% מהחיבורים כללו טיעונים מבולבלים ולא מסודרים, וכותביהם נטו לקפוץ מנושא לנושא, ללא קשר ישיר בין הטענות לדוגמאות הנלוות אליהן. "במסגרת המחקר הבחנו כי אחת הבעיות המרכזיות של התלמידים היא הנטייה שלהם לכתוב משפטים ארוכים ולהימנע משימוש בנקודה בסוף משפט", מספר גרין-כהן.

"מרבית החיבורים מורכבים ממשפטים ארוכים מאוד, ולא אחת נתקלנו במשפטים שנפתחו בנושא אחד - והסתיימו בנושא אחר לחלוטין".

 

בתעשיית מכוני הפסיכומטרי, המגלגלת מאות מיליוני שקלים בשנה, לא הרימו ידיים מול האתגר החדש, ומצאו מהר למדי את העזרים הטכניים וה"קישוטים" המסייעים גם למי שיכולת הכתיבה שלו בינונית, לכתוב חיבור איכותי יותר מכפי שהיה מסוגל אולי לייצר בכל מעמד אחר שאינו מטלת החיבור הפסיכומטרית. כך למשל ממליצים המכונים לתלמידים לתבל את הטקסט במילים נרדפות ("שמש" ו"חמה", למשל) כדי להימנע מחזרה על אותה המילה; להשתמש במילות קישור, תיאור או הסגר גבוהות מכפי שהם רגילים (כמו "כמדומני" או "מדרון חלקלק"); ולדאוג ל"דבק" בין פסקה לפסקה, המעיד על קו מחשבה רציף ועקביות.

 

 

"צריך להבין שלא מדובר ברמת קושי גבוהה כל-כך, ולא צריך להיות עמוס עוז בשביל להצליח בכתיבת חיבור בפסיכומטרי", מסביר אחד המדריכים. "כמו בכל דבר, גם כאן יש עניין של טכניקה, ושמירה על הכללים יכולה לשפר מאוד את הציון". לדבריו, הדבר החשוב ביותר בטקסט הוא סדר וניקיון: "ברגע שמעריך החיבור ניגש לבחון טקסט והוא רואה מול עיניו גוש שחור של מלל, מלא במחיקות ובשגיאות כתיב, אז הוא מאבד מיד את הסבלנות ופוסל את הטקסט. ברגע שהכותב מקפיד, לעומת זאת, לרווח את השורות ולצרף מילות קישור בין פסקה לפסקה, אז הקריאה הרבה יותר נינוחה ופחות ביקורתית".

 

טוקבקיסטית אני מדבר אליך

מבדיקה שערך עידן-חיים כהן, המנהל הפדגוגי של מכון "סמארט פסיכומטרי", עולה כי התלמידים נוטים לא רק להוציא מהקשרם פתגמים או ניבים, אלא גם לשבש לעתים קרובות ביטויים פשוטים יחסית. בין היתר נוטים התלמידים להצמיד מילות תואר בזכר למילים ממין נקבה ולהפך, לכתוב "אצלהם" ולא "אצלם", להכפיל "פי שלוש" במקום "פי שלושה" ולדבר על "כמות הילדים" ולא "מספר הילדים" (אף שילדים היא מילה ספירה).

 

לא צריך עברית של טשרניחובסקי, אבל גם לא של מגרשי כדורגל (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
לא צריך עברית של טשרניחובסקי, אבל גם לא של מגרשי כדורגל(צילום: עופר עמרם)

 

"בשנים האחרונות בני הנוער מעדיפים את התכנים התמציתיים בבלוגים ובאינטרנט על חשבון ספרות יפה וכתבי עת, ואכן ברבים מהחיבורים של התלמידים ניתן לזהות סממנים של כתיבת טוקבקים כמו שימוש בסימני קריאה, שימוש שגוי במילות קישור ועוד", מסביר כהן. לדבריו, הדבר בא לידי ביטוי גם בכך שלשון

התלמידים דלה. כך למשל יתקשו מרביתם להסביר את ההבדלים בין "טעה" ל"תעה" או בין "הסטה" ל"הסתה". "אין חולק על כך שהכנסת מטלת החיבור מסרבלת בצורה ניכרת את ההכנה לקראת הבחינה, אבל היא מוצדקת, כיוון שהיא מחייבת את התלמידים לשפר את רמת האוריינות הלשונית שלהם ואת יכולתם לבנות ולהציג טיעון משכנע", הדגיש.

 

ד"ר נטלי אוקון, חברת "המרכז העולמי לקידום העברית" ומרצה ללשון במכללת "אפרתה" לחינוך, מסבירה שבקרב הצעירים של היום קיים פער גדול בין שפת הדיבור לזו הכתובה, ולכן הם מרבים לכתוב כפי שהם מדברים - בשפה נטולת עומק ועושר. "אני לא מצפה שבני הנוער ידקלמו את טשרנחובסקי, אבל גם אין מקום לנסח חיבור בעברית של מגרשי כדורגל", מסבירה ד"ר אוקון. "צריך לברך על כל יוזמה שמחייבת את הנוער להתמודד עם כתיבה של טקסטים, אבל זה נושא שחייב להיות מטופל במערכת החינוך כבר בגילאים הרכים ולא לחכות עד לפסיכומטרי, רגע לפני שהתלמידים נכנסים לאקדמיה".

 

פרופ' חנה עזר, סגנית נשיאת מכללת לוינסקי לחינוך, מעריכה כי הוספת רכיב החיבור לבחינה הפסיכומטרית יכולה להשליך גם על הוראת התחום במערכת החינוך. "חשוב לזכור שסיטואציה של מבחן היא חד פעמית ואיננה משקפת את מיומנות הכתיבה האמיתית של התלמידים. עם זאת, מעז יכול לצאת מתוק: ייתכן שהצורך להפגין יכולות גבוהות בבחינה הפסיכומטרית יסב את הזרקור גם לבתי הספר ויסייע לשפר את הכתיבה של בני הנוער בישראל".

 

כך תכתבו חיבור טוב

אפרת ליברמן, מנהלת תחום הכתיבה והחיבור בקבוצת קידום, מספקת כמה טיפים שיהפכו את החיבור שלכם, נבחני הפסיכומטרי, לקריא וטוב יותר:

  • הקפידו לקרוא במדויק את נוסח השאלה. שימו לב שאתם עונים על הסוגיה שעליה נשאלתם, ולא על רעיונות הנובעים ממנה או קשורים אליה באופן עקיף בלבד.
  • שימו לב לחלוקה לפסקאות בהתאם לרעיונות המרכזיים, והקפידו על קשר ברור בין הפסקאות (מומלץ להשתמש במילות קישור).
  • כתבו במפורש מהי דעתכם בנוגע לסוגיה המוצגת בנוסח המטלה. אל תסמכו על כך שהקורא יבין למה התכוונתם, הקפידו לנסח הדברים בצורה חד משמעית.
  • הציגו חשיבה מעמיקה וביקורתית על הנושא. הימנעו מניסוח דמגוגי וחד-מימדי של עמדתכם, וחשבו אילו עמדות היו המתנגדים לדעתכם מציגים ומדוע למרות טענות אלה, עדיין עמדתכם היא הנכונה.
  • הקפידו על כתיבה במשלב שפה אחיד. הימנעו מהוספת מילים "גבוהות" מדי, הפוגעות בקריאה הזורמת של הרעיונות.
  • שימו לב לחלוקת הזמנים והקפידו להשאיר זמן להגהה לצורך בדיקת שגיאות שפה, ניסוח ופיסוק.
  • ולבסוף: החיבור נכתב בכתב יד. כדאי לנסות ולכתוב כמה שיותר לפני המבחן על מנת להרגיל את היד לכתיבה ולכתוב בכתב קריא ומסודר.

 

 (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
(צילום: עופר עמרם)

 

הרפורמה בפסיכומטרי, שאלות ותשובות

1. מתי תיכנס הרפורמה לתוקף?

הרפורמה נכנסת לתוקפה במועד הקרוב, במבחן של ספטמבר 2012. לתחום החשיבה המילולית יתווסף פרק ובו מטלת כתיבה. בנוסף, כדי להימנע מהארכת הבחינה, יקוצר הזמן המוקצב לכל אחד משמונת הפרקים האחרים, והוא יעמוד על כ-20 דקות. במקביל מפרקי החשיבה המילולית יוצאו סוגי השאלות "מילים וביטויים" ו"החלפת אותיות" (פ.ט.ל).

2. מדוע הוחלט לכלול בבחינה הפסיכומטרית מטלת כתיבה?

מיומנות הקריאה ומיומנות הכתיבה בלימודים האקדמיים הן יכולות משלימות, ושתיהן חיוניות להצלחה בלימודים אלה. הכתיבה משמשת לסיכום החומר הנלמד, ליישומו ולפיתוח והבעה של רעיונות חדשים.

3. כיצד יינתן ציון על מטלת כתיבה?

שני מעריכים יעריכו כל מטלה, כשכל הערכה אינה תלויה בהערכה השנייה. הציון על מטלת הכתיבה יהיה סכום ההערכות של שני המעריכים בשני המימדים. במקרה של פער ניכר בין ההערכות של שני המעריכים, תועבר המטלה להערכה שלישית.

4. לפי אילו קריטריונים תוערך מטלת הכתיבה?

החיבור יוערך על פי קריטריונים כמו: מידת הרלוונטיות של התוכן לנושא המטלה, המידה שבה הטענות מבוססות, ביטוי לחשיבה ביקורתית וארגון הכתוב. בנוסף יושם דגש גם על סגנון ההולם כתיבה עיונית, תקינות לשונית, דיוק בהבעה ועושר לשוני.

5. האם אפשר להקליד את החיבור במחשב? האם יש מקום לטיוטה?

בשלב זה מטלת הכתיבה תיכתב בכתב יד. כמו מילוי התשובון לשאלות הסגורות ("השאלות האמריקאיות"), גם הכתיבה במטלה זו תהיה בעיפרון. הנבחנים יכתבו

על גבי דף שורות שייועד לשם כך. בחוברת הבחינה יש מקום רב שיוכל לשמש לטיוטה.

6. באילו שפות ניתן יהיה לכתוב את מטלת הכתיבה?

ניתן יהיה לכתוב את החיבור בעשר שפות, ביניהן: ערבית, רוסית, אמהרית ואנגלית.

7. האם הבחינה במתכונת החדשה תהיה קשה יותר מהבחינה הקיימת כיום?

הבחינה תשמור על אותה רמת קושי. הציון במתכונת החדשה יהיה שקול לציון במתכונת הישנה, ולכן אינו אמור להוות שיקול בעניין זה.

8. נבחנתי בעבר - אם ארצה להירשם ללימודים בעתיד, למשל לשנת הלימודים 2013/14, האם אצטרך להיבחן שוב?

לא. ציוני הבחינה במתכונת הנוכחית יהיו שקולים לציוני הבחינה במתכונת החדשה, ואין צורך להיבחן שוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לומדים לקראת הפסיכומטרי. שמעתם על הביטוי "לפי דידי"?
צילום: עופר עמרם
מומלצים