שתף קטע נבחר

הילד עדיין לא מדווש? כך תלמדו אותו לרכוב

לא כל ילד מסתדר עם אופניים בלי בעיות. אצל חלק זה עניין הדיווש, אצל אחרים הכידון, ויש כאלה שפשוט לא מסוגלים לשמור על שיווי משקל וחייבים גלגלי עזר. למדריך הרכיבה אוהד בן חמו יש פתרון פשוט, קל ומהיר. ובעיקר עובד, תמיד

באופן בלתי רשמי הפכו חגי תשרי למעין הפנינג אופניים שנתי וארוך. נתוני המכירות מזנקים באופן חד, החנויות עמוסות ברוכבים, ומבצעי הרכישה מפתים במיוחד. אלא שכל החגיגה הנפלאה הזו לא מונעת מאיתנו לעמוד נבוכים מול ילד בין 4, שפשוט אינו מסתדר עם אופניים. עם גלגלי עזר, עם מקל מטאטא מיתולוגי נעוץ בשלדה, עם המון רצון טוב ושעות של השקעה. הזאטוט פשוט מסרב להסתגל לרעיון הדיווש, אחיזת הכידון והחיוך הרחב שמגיע עם ההצלחה המוטורית.

 

עוד במדור האופניים של ynet:

 

מכירים את אופני העץ חסרי הדוושות? זה הרעיון (צילום:יוסי מאירי, אופני woodiz) (צילום:יוסי מאירי, אופני woodiz)
מכירים את אופני העץ חסרי הדוושות? זה הרעיון(צילום:יוסי מאירי, אופני woodiz)

 

התסכול הופך גדול עוד יותר כאשר לוקחים בחשבון שבעוד מספר ימים יתרוקנו הרחובות ממכוניות, ורשת הכבישים העירוניים בישראל תהפוך למסלול אופניים סגור ובטוח (כמעט לחלוטין). מצב שמשחרר מאות אלפי רוכבים, בהם כמובן גם ילדים קטנים שזה עתה הסתגלו לרכיבה. מה עושים? אפשר כמובן להתפלל ש"האסימון ייפול" סוף סוף, ואפשר גם להקשיב לעצה של אוהד בן-חמו, מהרוכבים הבולטים בישראל ומדריך רכיבת אופני הרים מקצועי בארץ ובחו"ל.

 

לדברי אוהד, תחילה יש להצטייד באבזור הבא:

  • קסדה
  • אופניים תקינים
  • צמיגים בלחץ אוויר של 30 PSI לפחות
  • מגני מרפקים וברכיים (שימו לב, מגני רולר-בליידס אינם מתאימים
  • מפתח ברגים בגודל 15 מ"מ
  • אזיקונים

 

כעת ממליץ אוהד להגיע עם האופניים והילד הסרבן לרחבה גדולה ככל שניתן, סלולה היטב ונקייה כמובן מתנועה. כאן תיושם שיטת לימוד רכיבה מקצועית הנקראת "Like A Bike". לדברי בן-חמו, זו שיטה זריזה במיוחד, וכזו שאינה מאפשרת כישלון. היא מבוססת על רעיון "אופני דחיפה", אך מיושמת על אופניים בכל גודל - אכן, גם עבור מבוגרים. מטרת השיעור היא להגיע כמה שיותר מהר למצב "דאייה" עם האופניים, תנועה לפנים כאשר הידיים אוחזות בכידון, אך שתי הרגליים מורמות מהרצפה.

 

בכל גיל, בלי דוושות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
בכל גיל, בלי דוושות(צילום: shutterstock)

 

הכנה לקראת תרגול:

1. מתיישבים על האופניים ומוודאים כי נוח

2. בודקים את מיקום הכסא והכידון ומכוונים כך שהידיים לא ישלחו רחוק מדי לפנים, ושהרגליים יגיעו לרצפה באופן מלא. שימו לב, אין צורך להקפיד על כיוון מדויק לדוושות שכן...

3. מפרקים את הדוושות (פדאלים) באמצעות המפתח שהבאנו (15 מ"מ).שימו לב כי פדאל שמאל (על ברגי הפדלים מצוין איזה L ואיזה R, שמאל וימין בהתאמה) הוא הברגה הפוכה.

4. את זרוע הקראנק (מערך גלגלי שיניים קדמי) נחבוק עם האזיקון לשלדת האופניים, כדי שלא תפריע.

 

ביצוע: 

המטרה כאמור היא לייצר "דאייה" ארוכה ככל הניתן כששתי הרגליים באוויר. לכן נסביר כי יש לדחוף ראשית את רגל שמאל ומיד אחר כך בימין וחוזר חלילה, עד למהירות סבירה שתאפשר הנפת רגליים מעלה מבלי ליפול. רכיבה על אופניים היא בסופו של יום בעיקר שיווי משקל כמובן, ורק אחר כך דיווש. לכן נוודא קודם כל שנושא שיווי המשקל מסודר. 20 דקות של תרגול רצוף פחות או יותר, יאפשרו לכל רוכב ורוכבת - באחריות - לדאות עם שתי רגליים באוויר לאורך 10 מטר ויותר.

 

לאחר שנצבר הביטחון, נשחרר את האזיקון, נרכיב בחזרה את הפדלים לאופניים ואנחנו מוכנים לשלב הבא.

 

צריך לזכור כי דחיפת האופניים לפנים על-ידי הרגליים המניעות דוושות, חייבת להיות במהירות מסוימת. שכן דיווש קדימה מייצר מהירות, אך מהירות נמוכה מ"מהירות זרימה מינימלית", לא תאפשר לנו לרכב. לכן אנחנו חייבים תמיד להניע את האופניים קדימה ובחוזקה לאורך לפחות שני דיוושים מלאים, לפני שמתייאשים.

 

בשלב זה כדאי להחזיק בחלקו האחורי של כסא האופניים או בכתף המודרך, אך שימו לב - בשום אופן לא בכידון. אחיזה בו רק תערער את שיווי המשקל, ותאריך מאד את שלב הלמידה והביטחון בכלי עבור הרוכב החדש.שלב הדחיפה והעזרה בזמן הדיווש הנכון, צריך להמשך בין 7 ל-10 שניות בכל פעם, ולא יותר מכך. סבלנות אכן נדרשת, אך בסוף זה יסתדר. לא הולך עדיין? אין בעיה בכלל. חזרו שלב אחד לאחור, פרקו שוב את הדוושות וחזרו לעבודה.

 

ואיך בולמים?

בלימת האופניים ילדים מתבצעת בדרך כלל על-ידי דיווש הפוך, לאחור. בדקו שאין באופניים מערכת "פריילוף" המאפשרת דחיפת פדאלים אחורה ללא בלימה. מערכת כזו תהיה כמובן באופניים בהם נעשה שימוש בבלם יד. הקפידו לשנן לתלמיד החרוץ כי בלימה צריכה להתבצע רק בזמן שהאופניים יציבים, ולא בזמן שהם מוטים הצדה. התאמנו על-כך מיד לאחר הצלחות ראשונות ברכיבה.

 

לאן מביטים?

הכלל המוכר מנהיגת מכונית, רכיבת אופנוע על הכביש הציבורי או במסלול המירוץ, תקף כמובן גם כאן. "לאן שנסתכל, לשם נגיע". שננו לרוכב החדש כי אין להביט על הרצפה, על הרגליים המדוושות או אפילו על הכידון. יש להביט לפנים, לפחות למרחק של שלושה-ארבעה מטרים, ורצוי אף יותר מכך. כך הגוף יתרגל טוב יותר, אך גם נהפוך את הרכיבה לבטוחה יותר. בזמן פניה מביטים אליה כמובן, אך לשלב הזה עוד לא הגענו.

 

איך מסתובבים?

הכלל כאן פשוט, אך לתרגול כדאי כמובן להגיע רק לאחר שהרוכב מרגיש בטוח בעצמו בנסיעה ישרה ומסוגל לבלום. כלל הפניה פשוט:

בסיבוב שמאלה דואגים שהפדאל הימני יהיה הנמוך, ואילו השמאלי גבוה.

בסיבוב ימינה דואגים שהפדאל השמאלי יהיה הנמוך.

שמירה על עקרון זה יאפשר לרוכב מתחיל להרגיש בטוח יותר עם הכידון, ועם הרכיבה בכלל.

 

לסיום, זכרו. רכיבה ללא קסדה או מגני מרפקים, אינה מומלצת. לא רק לרוכבים שעושים צעדים ראשונים על דוושות, אלא גם לרוכבים צעירים מן המניין. הקפידו גם על שתייה מרובה, על ביגוד בהיר או אף זוהר בלילה, ואל תשכחו - לעיתים עוברות מכוניות.

 

הכותב הוא מדריך רכיבת אופני הרים מקצועית בארץ ובחו"ל, והבעלים של חברת Balance, פארק אופניים נייד. info@balance.org.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
רוצים ללמוד לרכוב? קראו היטב
צילום: shutterstock
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים