שתף קטע נבחר

רכבת ישראל נערכת לרעידת אדמה הרסנית

50 חיישנים ייעודיים שיפרסו לאורך רשת מסילות הברזל בישראל, יתריעו למרכז הבקרה כי מתרחשת רעידת אדמה. חושבים שזה מיותר? המומחים סבורים כי התרחשותו של אסון רעידת אדמה היא כמעט ודאית

הרכבת מתכוננת לרעידת אדמה. רכבת ישראל תפרוס לאורך תוואי המסילות מערך חיישנים ייעודיים, שיתריעו על רעידות אדמה ויאפשרו להפסיק את תנועת הרכבות במקומות שייפגעו. "הרכבת חשופה לפגיעות ולנזק בנפש וברכוש כתוצאה מרעידת אדמה הרסנית", מסבירים בחברה, אך מודים כי "נכון להיום, אין לנו במקומות רבים שום אינדיקציה בנוגע לפגיעה בתשתיות".

 

"ניתן יהיה להעריך באילו קטעים יש למנוע תנועת רכבות" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"ניתן יהיה להעריך באילו קטעים יש למנוע תנועת רכבות"(צילום: AFP)

 

על-פי התכנון, יבצע המכון הגיאופיסי סקר של רשת המסילות, ולאחר מכן ימליץ על אתרים להצבת מערך ארצי של חיישנים סיסמיים. החיישנים יחוברו למרכז השליטה הארצי של הרכבת (משוא"ה), ושם יתקבלו התרעות על רעידות אדמה ונזקים לתשתית המסילות. עלות הפרויקט נאמדת בכשלושה מיליון שקל, ויישומו צפוי להתבצע לאחר שיתקבלו תוצאות הסקר שיערך על-ידי המכון הגיאופיסי.

 

מידע על רעידות אדמה בזמן אמת 

"על-מנת לקבל מידע על רעידות אדמה בזמן אמת, שיאפשר לרכבת להגיב במהירות ולהחליט על עצירת הרכבות, נדרש להתקין מערכת התרעה", מסבירים בחברה. המערכת המוצעת תכלול 50 חיישנים ייעודיים, שימדדו את תאוצת הקרקע ויתריעו על תאוצות שחורגות מסף שייקבע מראש. הנתונים שייאספו על-ידי החיישנים יאספו על-ידי תוכנה ייעודית במרכז השליטה של הרכבת.

 

איסוף הנתונים במרכז השליטה שבחיפה, כך מבהירים ברכבת, "יאפשר קבלת מידע תוך שניות, וניתן יהיה להעריך באילו קטעים יש למנוע תנועת רכבות עד לבדיקה פיזית של הנזקים". מאחר שלרכבת ישראל כ-1,200 ק"מ של מסילות ברזל בכל רחבי הארץ, הסבירות כי התשתית תיפגע בזמן רעידת אדמה חזקה נחשבת לגבוהה.

 

לקראת יישום הפרויקט, קיימו אנשי רכבת ישראל פגישות וסיורים משותפים עם נציגי המכון הגיאופיסי, ובחנו אפשרויות לביצוע הסקר ברשת המסילות הארצית. בהתאם לתוצאות הסקר, המוגדר ברכבת כ"פיילוט", יהיה המכון אחראי גם על הספקת החיישנים, התקנתם באתרים הנבחרים וכיולם.

 

"רעידת אדמה כזאת, בוא תבוא"

בדו"ח שפרסם מבקר המדינה במרץ 2011, פורטו מחדלים רבים בהיערכות הלאומית לקראת רעידת אדמה אפשרית. "ליקויים משמעותיים בתחום זה לא תוקנו ואף החריפו", כתב המבקר מיכה לינדנשטראוס. את האחריות למחדל הטיל על ממשלות ישראל לדורותיהן. "תקצוב חסר וקיצוצי תקציב במשך שנים, שנעשו בלא שנבחנה באורח מקיף השפעתם על ההיערכות לחירום, הביאו לפגיעה קשה בתחום זה", התריע המבקר.

 

על הסיכון של רעידת אדמה בישראל, והנזקים הקשים שהיא עלולה לגרום, כתב המבקר כי "מרבית המומחים סבורים כי התרחשותו של אסון רעידת אדמה בישראל, שעלול לגבות אלפי קורבנות בנפש ולגרום נזקים ניכרים, היא כמעט ודאית, וכי רעידת אדמה כזאת בוא תבוא, במוקדם או במאוחר... מדינת ישראל שוכנת באזור המועד לרעידות אדמה, העלולות לגרום פגיעות בנפש ונזקים רבים לרכוש".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בלי התרעה: מסילות באורך 1,200 ק"מ
צילום: יונתן הורנפלד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים