"האוטובוס הבא יגיע לתחנה בעוד 56 שניות בדיוק"
משתמשים באוטובוס אבל לא סומכים שיגיע בזמן, או יגיע בכלל? אפליקציה חדשה שמפתח משרד התחבורה, תעניק לכם את כל המידע הרלוונטי. יעד ההשקה - עד סוף השנה הנוכחית
הטלפון יעזור לכם לתפוס את האוטובוס? משרד התחבורה מודיע היום (ב') כי בכוונתו להשיק עד סוף השנה אפליקציה חדשה, שתאפשר לנוסעים לקבל מידע אודות זמני הגעה מדויקים של אוטובוסים לתחנות. הנוסעים יקבלו את המידע באמצעות שימוש במכשיר טלפון חכם: מערכת האיכון הלוויני (GPS) שבטלפון תזהה את מיקומו המדויק של כל נוסע, ותחשב את זמן ההגעה של הקו הרצוי לתחנה הקרובה. אפשרות נוספת תהיה קבלת מידע רלוונטי לאחר סריקת ברקוד ייעודי, שיוטמע בשילוט הקיים בתחנה.
עוד בערוץ הרכב של ynet:
- אופניים בתל-אביב: גידול של 50% תוך שנתיים
במשרד מוסיפים כי החל מיום חמישי הקרוב (27.9) יקבלו מפתחי אפליקציות גישה למאגר נתונים ארצי, הכולל לוחות זמנים ומסלולים של כל חברות התחבורה הציבורית. לדברי שר התחבורה, ישראל כץ, השירות החדש והאפליקציה שמפתח משרדו נועדו "לשפר את השירות לציבור, ולעודד את הנוסעים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי".
יש לציין כי כבר לפני כארבעה חודשים פירסם פורטל המידע הממשלתי (data.gov.il) את מאגר נתוני התחבורה הציבורית. הנתונים מתעדכנים אחת ל-24 שעות, וכוללים מסלולים, לוחות זמנים מתוכננים ומידע אודות תחנות של כל קו. אולם, הממשק החדש של משרד התחבורה אמור לאפשר לראשונה העברת נתוני זמן-אמת, וכך להנגיש לנוסעים מידע חשוב אודות זמני ההגעה המדויקים של אוטובוסים.
ראוי גם להזכיר כי כבר כיום מוצעות אפליקציות חינמיות לנוסעי תחבורה ציבורית, כמו למשל TranzMate, הכוללות בין השאר נתוני הגעה בזמן-אמת של אוטובוסים. אולם, השירות מוגבל למספר קטן יחסית של חברות אוטובוסים, וזאת מאחר שעד כה הוגבלה הגישה לנתונים מלאים של כל החברות.
שיפורים משמעותיים בכל הנוגע למידע
הנגשת מידע לנוסעי התחבורה הציבורית נחשבת לצעד חשוב לשיפור איכות השירות באוטובוסים. כך למשל, ועדת טרכטנברג המליצה בשנה שעברה על יישום "שיפורים משמעותיים בכל הנוגע למידע לנוסע, בתחנות, באוטובוסים ובאינטרנט". זאת, במסגרת שורת צעדים שנועדו לשפר את השירות בתחבורה הציבורית בטווח הזמן הקרוב.
גם בדו"ח שהוכן כבר בעשור הקודם עבור חברת נת"ע - המקימה את הרכבת הקלה בגוש-דן - הומלץ על שיפור משמעותי בזמינות המידע לנוסעים. בדו"ח, שבחן אמצעים לעידוד נוסעים לעבור מרכב פרטי לתחבורה ציבורית, הובהר כי "נסיעה בתחבורה ציבורית כרוכה באי ודאות מסוימת, גם כאשר המסלול קבוע ומוכר וקל וחומר כאשר המסלול אינו מוכר. מטרת המידע (היא) לצמצם את חוסר הוודאות הנלווה לנסיעה".
אלא שלמרות תמימות הדעים בעניין חשיבות המידע וזמינותו לנוסעים, התעכב משרד התחבורה תקופה ארוכה בקידום הנושא. כך למשל, מרכז מידע ארצי הוקם באיחור ניכר, וזאת למרות ביקורת חריפה שמתח בין השאר מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס. "כדי שנוסע יוכל לתכנן את נסיעתו ממקום למקום באמצעות תחבורה ציבורית עליו לקבל מידע מקיף, מהימן ועדכני", הבהיר המבקר.
יש לציין כי לקראת השקת האפליקציה החדשה, יידרשו אנשי המשרד למצוא מענה לשאלות בנושאי אבטחת מידע, ולקבוע כללים ברורים בנוגע לנתונים שייאספו מנוסעים והשימוש שיעשה בהם. ראוי להזכיר כי ביישום הכרטיס החכם בתחבורה הציבורית (רב-קו), נמצאו ליקויים חמורים בתחום זה. דו"ח של משרד המשפטים קבע כי "מפעילי כרטיס חכם אוספים מידע רגיש... עצם הצבירה (של המידע) היא סיכון. החברות לא אמורות לצבור את המידע הזה".